CHOSUN

유아교사의 특성에 따른 창의적 인성과 유아의 창의성 증진을 위한 교사의 역할 수행

Metadata Downloads
Author(s)
김화숙
Issued Date
2008
Keyword
유아교사 창의적 인성 창의성 증진
Abstract
This thesis focuses on the impacts of creative personality and creativity training on the early childhood teacher's roles in improving young children's creativity.
296 questionnaires were collected and analyzed for teacher's creative personality and the role for children's creativity improvement. The creative personality scale developed by Gough(1979) and the early childhood teacher's role scale developed by Moon(1999) were used.
The early childhood teacher's creativity was found to be different by their education level and licenses, which is consistent with existing literature in that creative personality is improved by education. By the same token, we found that the early childhood teacher's creativity is affected by the efforts and training of teachers.
The early childhood teacher's roles in improving young children's creativity were affected by both the teacher's creative personality and creativity trainings. Indulgence and Perseverance, Flexibility, Originality, Elaboration, and Fluency were different by the teacher's creative personality. The education and creative training seemed more influential on the teacher's role variables.
In sum, the early childhood teacher's creativity and efforts to become more creative positively affect their role when they try to improve the creativity of young children. This reinforces the importance of proper training for future the early childhood teacher' creativity.
Alternative Title
A Study on Early Childhood Teachers' Creative Personality and the Role for Raising Young Children's Creativity
Alternative Author(s)
Kim, Hwa Suk
Affiliation
조선대학교 교육대학원
Department
교육대학원 유아교육
Advisor
박주성
Awarded Date
2008. 8
Table Of Contents
I. 서론 = 1
A. 연구의 필요성 및 목적 = 1
B. 연구문제 = 4
C. 용어의 정의 = 4
Ⅱ. 이론적 배경 = 6
A. 창의성 = 6
1. 개념 = 6
2. 창의성의 구성요인 = 9
3. 유아기 창의성 교육의 중요성 = 13
4. 유아의 창의성 증진을 위한 교사의 역할 수행과 교수 학습방법 = 14
B. 창의적 인성 특성 = 19
C. 선행연구 = 20
1. 유아 교사의 개인적 특성과 노력에 따른 유아교사의 창의적 인성 = 20
2. 유아의 창의성 증진을 위한 유아교사의 창의적 역할 수행 = 21
Ⅲ. 연구 방법 = 24
A. 연구 대상 = 24
B. 연구 도구 = 26
1. 창의적 인성 측정 도구 = 26
2. 창의성 증진을 위한 교사 역할 수행 도구 = 27
3. 연구절차 = 29
4. 자료처리방법 = 29
Ⅳ. 결과 및 해석 = 30
A. 연구대상 교사들의 기초통계자료 = 30
B. 개인적 특성에 따른 유아교사의 창의적 인성 차이 = 31
C. 개인적 노력에 따른 창의적 인성 차이 = 32
D. 개인적 특성과 노력에 따른 유아의 창의성 증진을 위한 유아교사의 창의적 역할 수행 = 33
Ⅴ. 논의 및 결론 = 48
A. 논의 = 48
B. 결론 및 제언 = 51
C. 연구의 제한점 = 54
참고문헌 = 56
부록 = 60
Degree
Master
Publisher
조선대학교 교육대학원
Citation
김화숙. (2008). 유아교사의 특성에 따른 창의적 인성과 유아의 창의성 증진을 위한 교사의 역할 수행
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/4877
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000236630
Appears in Collections:
Education > Theses(Master)(교육대학원)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
Files in This Item:

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.