CHOSUN

교수적 수정이 정신지체학생의 수업참여행동에 미치는 효과

Metadata Downloads
Author(s)
김점선
Issued Date
2008
Keyword
교수적 수정 정신지체학생 수업참여행동
Abstract
The purpose of this study was to investigate the effects of instructional adaptations on increasing the class-participatory behaviors of an elementary student with mental retardation. This study was conducted following the multiple probe design across the environments. The participant was a fourth-grade boy with mental retardation who was placed, for the most part, at the fourth-grade regular classroom with special education services through the resourceroom at Korean and math classes.
Based on preliminary and informal observations, the researcher (the participant's regular classroom teacher) defined the class-participatory behaviors as those including (a) joining in class activities, (b) paying attention, (c) following the teacher's directions, and (d) performing the tasks; each category was further specified. To increase the participant's class-participatory behaviors, the researcher modified the regular instructional plans in terms of instructional environment, grouping, content, method (materials, activities, and strategies), and evaluations. Following the multiple probe design across the environments, instructional adaptations for the participant were provided in social study class, science class, and ethics class, respectively. This study was conducted from Nov. 7th, 2007, to Feb. 20th, 2008.
The results showed that the regular education teacher's instructional adaptations were effective in increasing the participant's class-participatory behaviors across the social study, science, and ethics classes. The implications of this finding were discussed.
Alternative Title
The Effects of Instructional Modifications on the class-participatory behaviors of a Student with Mental Retardation
Alternative Author(s)
Kim, jum sun
Affiliation
조선대학교 교육대학원
Department
교육대학원 특수교육
Advisor
김영일
Awarded Date
2008. 8
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 = 1
1. 연구의 필요성 = 1
2. 연구 목적 및 연구 문제 = 2
3. 용어의 정의 = 3
Ⅱ. 이론적 배경 = 5
1. 교수적 수정의 개념 = 5
2. 교수적 수정의 유형 = 6
1) 교수환경의 수정 = 7
2) 교수적 집단화의 수정 = 7
3) 교수방법의 수정 = 9
4) 교수내용의 수정 = 11
5) 평가방법의 수정 = 12
3. 일반교육 환경에서 교수적 수정 사용의 결정을 위한 고려사항 = 13
4. 장애학생의 일반학급 수업참여를 위한 교수적 수정 절차 = 14
5. 선행연구 고찰 = 17
Ⅲ. 연구 방법 = 21
1. 연구 설계 = 21
2. 연구 대상 = 21
1) 학업특성 = 22
2) 행동특성 = 23
3. 독립변인 = 23
1) 일반학급 수업 참여를 위한 특정 교과(들)의 선택 = 24
2) 일반교과 수업에서 장애학생의 학업수행과 행동의 평가 = 25
3) 장애학생의 수업참여를 위한 교수적 수정 고안 = 25
4) 개별화된 교수적 수정의 적용 및 교수적 수정이 적용된 수업 참여의 양과 질의 평가 = 29
4. 종속변인 = 30
1) 조작적 정의 = 30
2) 관찰 및 측정 = 31
3) 관찰자간 신뢰도 = 31
5. 연구 절차 = 32
1) 기초선단계 = 32
2) 중재단계 = 33
3) 유지단계 = 34
Ⅳ. 연구 결과 = 35
Ⅴ. 논의 = 39
Ⅵ. 결론 및 제언 = 44
1. 결론 = 44
2. 제언 = 44
참고문헌 = 46
부록 = 48
Degree
Master
Publisher
조선대학교 교육대학원
Citation
김점선. (2008). 교수적 수정이 정신지체학생의 수업참여행동에 미치는 효과
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/4851
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000236528
Appears in Collections:
Education > Theses(Master)(교육대학원)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.