CHOSUN

집착사물 활용이 자폐장애아동의 문제행동 감소에 미치는 효과

Metadata Downloads
Author(s)
박 명 희
Issued Date
2007
Abstract
ABSTRACT
Effects of Using Preoccupied Objects on Decreasing Problem Behaviors of a Child with Autistic Disorder

Myunghee Park
Advisor: Seunghee Lee, Ph.D.
Major in Special Education
Graduate School of Education,
Chosun University

This study, using the activities of preoccupied object, examines whether the preoccupied objects breeds affirmative effects on children with autism during classes in reducing problematic behaviors. The target of the studies is a preschool child with autism who is five years and five months old; the design of the studies depends upon the ABAB design, examining whether the preoccupied objects as a independent variable creates the reduction of the problematic behaviors as a dependent variable. The independent variable is a preoccupied object of the child: a bag of cookies. The dependent variable is problematic behaviors; screaming and distraction. A collection of materials consists of-minute videotape recordings everyday; the materials are analyzed by the researcher and the assistant researcher respectively. The reliability between the researcher and the assistant is made on the even times; the problematic behaviors like screaming and distraction are checked by the event sampling method and recorded in the activities examining list.
In order to reduce the screaming and distraction during classes as the dependent variable, the activities using the preoccupied objects are conducted in the conversation classes are a language domain. As a result, the screaming and distraction during classes are reduced.
Using the preoccupied objects a independent variable, the 24 experiments have shown that the screaming and distraction have reduced a lot and taken stability in the mid-stage, compared with the initial stage; that the activities using the preoccupied objects are quite effective in reducing the screaming and distraction during classes.
The results of this study are first, the activities using the preoccupied objects are an effective strategy in reducing the screaming and distraction during classes. second, for the autistic child, the preoccupied objects are not the ones of removal but the useful teaching materials; for the autistic children who is reluctant to participate in classes activities due to the preoccupied objects, the use of the preoccupied objects is able to motivate the autistic children to take part in classes. The preoccupied objects can be used as useful media for the preoccupied objects.
Alternative Author(s)
Myunghee Park
Affiliation
조선대학교 교육대학원 특수교육과
Department
교육대학원 특수교육
Awarded Date
2008. 2
Table Of Contents
목 차

표목차 iv
그림목차 v
ABSTRACT vi

I. 서론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구문제 3
3. 용어의 정의 3
4. 연구의 제한점 4

II. 이론적 배경 5
1. 자폐장애아동의 특성 5
1) 사회적 특성 5
2) 의사소통적 특성 7
3) 제한적반복적상동적인 행동 특성 10
4) 기타 주요특성 12
2. 자폐장애아동의 중재 16
1) 사회적 중재 16
2) 의사소통적 중재 19
3) 제한적반복적상동적인 행동 중재 22
3. 관련 선행연구의 고찰 24
1) 국외 관련 선행연구 24
2) 국내 관련 선행연구 25

III. 연구 방법 28
1. 연구설계 28
1) 독립변인 28
2) 종속변인 29
2. 대상아동 29
1) 생육사 30
2) 발달 특성 30
3) 행동 특성 34
4) 놀이 및 대인관계 36
3. 자료측정 36
1) 종속변인 측정 36
2) 관찰자간 신뢰도 37
4. 연구절차 37
1) 실험장소 및 기간 37
2) 관찰자 훈련 38
3) 기초선 1단계 39
4) 중재 1단계 39
5) 기초선 2단계 40
6) 중재 2단계 40
5. 자료분석 40
1) 종속변인 자료분석 40
2) 관찰자간 신뢰도 40

IV. 연구 결과 42
1. 집착사물 활용이 자폐장애아동의 주의산만행동 감소에 미치는 효과 42
2. 집착사물 활용이 자폐장애아동의 소리지르기행동 감소에 미치는 효과 44

V. 논의 47
1. 집착사물 활용이 자폐장애아동의 주의산만행동 감소에 미치는 효과 47
2. 집착사물 활용이 자폐장애아동의 소리지르기행동 감소에 미치는 효과 48

VI. 결론 및 제언 50
1. 결론 50
2. 제언 50

참고문헌 52

부 록 60

표 목 차

국외 관련 선행연구 목록 24
국내 관련 선행연구 목록 26
활동에 활용한 집착사물 29
대상아동의 기초사항 30
대상아동의 발달 특성 33
대상아동의 행동 특성 35
대상아동의 실험기간 38
주의산만행동의 관찰자간 신뢰도 41
소리지르기행동의 관찰자간 신뢰도 41
주의산만행동 발생빈도 43
소리지르기행동 발생빈도 45

그 림 목 차

주의산만행동 발생빈도 결과 44
소리지르기행동 발생빈도 결과 46
Degree
Master
Publisher
조선대학교 교육대학원
Citation
박 명 희. (2007). 집착사물 활용이 자폐장애아동의 문제행동 감소에 미치는 효과
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/4820
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000236336
Appears in Collections:
Education > Theses(Master)(교육대학원)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
Files in This Item:

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.