CHOSUN

중등 기술교과 교육과정 개선을 위한 국제 비교 연구

Metadata Downloads
Author(s)
김진희
Issued Date
2007
Abstract
This study aims to compare the curriculum in education of technology in Korea with those in Japan and USA that have long histories, have clarified the academic system, and have influenced in the field of education of technology; as a result, this study provides developmental ways for education of technology in Korea.
Through the comparison and analysis of the object, the content, the system and the evaluation of education, this study gets following results.
First of all, the object in education of technology in korea was lack in providing abilities to solve problems, creativities and self-expression abilities.
Second, education of technology in Korea focuses on technology itself while the education in Japan has an emphasis on life technology and the education in USA deals with general areas of technology such as logistics of production, product management, safety habit, good use of leisure and mathematical ability.
Third, lecture was mostly used as an education method of technology. In particular, Korea is inclined to depend on the traditional method in lecturing, whereas Japan and USA have applied actual training in the technology class.
Fourth, Korea depends on accomplishment test such as a regular test(theory and practical test), while Japan and USA have done irregular and comprehensive test to promote the qualities of classes.
Alternative Author(s)
Kim Jin Hee
Affiliation
조선대학교 교육대학원 기술가정교육전공
Department
교육대학원 기술가정교육
Awarded Date
2008. 2
Table Of Contents
목 차
목 차 ⅰ
표 목차 ⅲ
그림 목차 ⅳ
ABSTRACT ⅴ
Ⅰ 서 론 1
A 연구의 목적 및 필요성 1
B 연구의 내용 2
C 연구의 제한점 2
Ⅱ 이론적 배경 3
A 교육과정의 정의 3
B 교육과정의 유형 4
1. 교과 중심 교육과정 4
2. 경험 중심 교육과정 5
3. 학문 중심 교육과정 5
4. 인간 중심 교육과정 6
C 교육과정 조직의 원리 7
1. Tyler의 학습 경험 조직의 원리 7
2. Bruner의 나선형 교육과정 7
D 기술교과 교육의 개념 8
E 기술교과 교육과정 11
1. 기술교과 교육과정 프로젝트(IACP)이론 11
2. 잭슨밀 기술 교과 교육과정 이론(JMIACT) 14
3. 미국 오하이오주 기술교육 모형 16
4. 기술교과 교육 내용의 구조 17
Ⅲ 한국 ․ 미국 ․ 일본 기술교과 교육 비교 19
A 한국․미국․일본 기술교과 교육목표 비교 19
1. 한국의 기술교과 교육목표 19
2. 미국의 기술교과 교육목표 23
3. 일본의 기술교과 교육목표 25
B 한국 ․ 미국 ․ 일본 기술교과 교육내용 비교 26
1. 한국의 기술교과 교육내용 26
2. 미국의 기술교과 교육내용 28
3. 일본의 기술교과 교육내용 30
C 한국 ․ 미국 ․ 일본 기술교과 교육방법 및 평가비교 32
1. 한국의 기술교과 교육방법 및 평가 32
a. 교육방법 32
b. 교육평가 35
2. 미국의 기술교과 교육방법 및 평가 38
a. 교육방법 38
b. 교육평가 39
3. 일본의 기술교과 교육방법 및 평가 40
a. 교육방법 40
b. 교육평가 41
D 한국 ․ 미국 ․ 일본 기술교과 교육과정의 종합 비교 44
1. 기술교과 교육의 교육목표 종합비교 44
2. 기술교과 교육의 교육내용 종합비교 45
3. 기술교과 교육의 교육방법 및 평가 종합비교 46
Ⅳ 결론 및 제언 48
A 결론 48
B 제언 49
참고문헌 51
표 목차
교육과정의 변천 4
중학교 기술 교과 교육 목표의 변천 20
기술교과 교육의 기능과 목표 22
한국의 중학교 기술교과 교육 목표 22
미국 IACP와 JMIACP에서 규정한 기술교과 교육의 목표 23
미국직업교육협회에서 규정한 기술교과 교육 목표 24
일본의 기술․가정교과 교육 목표 25
한국의 중등학교 기술․가정 교과의 교육 내용 27
미국의 주별 기술 교과 내용 체계 29
일본의 중학교 기술․가정 교과의 내용체계 31
제7차 교육과정에 따른 기술교과 교육 방법 33
한국의 기술교과 교수 - 학습 과정 35
한국의 기술교과 영역별 평가 방법 35
한국의 기술교과 교육 방법 및 평가 37
캘리포니아주의 기술교과 교수 - 학습 계획 38
미국의 기술교과 교육 방법 및 평가 40
일본의 기술교과 교육 방법 및 평가 43
한국 ․ 미국 ․ 일본 간의 기술 교과 교육목표 비교 44
한국 ․ 미국 ․ 일본 간의 기술 교과 교육내용 비교 46
한국 ․ 미국 ․ 일본 간의 기술 교과 교육방법 및 평가 비교 47




그림 목차


IACP가 인식하는 인간 지식의 영역 12
IACP의 산업 관련도 13
IACP에 의한 기술 교과 내용 모형 13
JMIACT가 인식하는 지식의 영역 14
JMIACT의 기술교과 교육 과정 상호작용 모형 15
오하이오주 기술교과 교육모형 16
기술교과 내용 구조모형 17
Degree
Master
Publisher
조선대학교
Citation
김진희. (2007). 중등 기술교과 교육과정 개선을 위한 국제 비교 연구
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/4807
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000236302
Appears in Collections:
Education > Theses(Master)(교육대학원)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
Files in This Item:

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.