CHOSUN

제6∙7차 교육과정에 의한 수학과 교과서 비교∙분석

Metadata Downloads
Author(s)
이봉욱
Issued Date
2007
Abstract
The mathematics textbook in the 7th curriculum focus on the student's thinking faculty improvement more than the mathematics textbook in the 6th curriculum. But page compositions are not same every publishing company. Contents are standard in mathematics history.
These caused another problems in University mathematics education.
So the following research examines the difference closely, grapes the quality of the high school students who will study the textbook.
This research tells how to make contents, what makes contents standards.
As a result, this gives an efficient help to the teaching method of the teachers.
Finally, it compares the textbook which will be able to control the success and failure of mathematics education. It seeks the problem of the textbook which is in the process of using. This research presents some alternatives to be reflected in the future textbook.
Alternative Title
The comparison of textbooks of the 6th and the 7th mathematics curriculum : mainly on the common mathematic, mathematic 10 - ga, na
Alternative Author(s)
Lee, Bong-Wook
Affiliation
朝鮮大學校 敎育大學院
Department
교육대학원 수학교육
Advisor
朴順喆
Awarded Date
2008. 2
Table Of Contents
ABSTRACT
I. 서론 = 1
A. 연구의 필요성과 목적 = 1
B. 연구의 내용 = 2
C. 연구의 대상 및 제한점 = 3
II. 이론적 배경 = 3
A. 교육과정 분야의 시작과 발달 = 3
B. 교육과정의 정의 = 4
C. 수학의 특성 = 6
D. 수학교육의 목적 = 9
E. 수학교육의 목표 = 10
F. 우리나라 수학과 교육과정의 변천 = 12
III. 제 6·7차 수학과 교육과정의 비교·분석 = 13
A. 제 6차 교육과정 = 13
1. 제 6차 교육과정의 개정 중점사항 = 13
2. 제 6차 교육과정에서의 수학과 교육과정의 변화 = 13
3. 제 6차 교육과정의 문제점 = 14
B. 제 7차 교육과정 = 15
1. 제 7차 교육과정의 개정 중점사항 = 15
2. 제 7차 교육과정에서의 수학과 교육과정의 변화 = 16
3. 제 7차 교육과정의 문제점 = 18
C. 제 6·7차 교육과정의 교육내용과 체계 비교·분석 = 19
D. 분석 = 22
1. 공통점 = 22
2. 차이점 = 23
3. 보완된 점 = 25
IV. 공통수학·수학10-가,나를 중심으로 한 수학교과서 비교·분석 = 26
A. 교과서 체제 비교분석 = 26
1. 고등학교 1학년 교과서 내적 체제 비교분석 = 28
a. 공통수학 체제 구성 = 28
b. 10-가,나 체제 구성 = 29
B. 교과서의 내용 비교 분석 = 31
C. 영역별 주요 내용 비교 분석 = 33
1. 수와 연산 = 33
2. 문자와 식 = 34
3. 확률과 통계 = 36
4. 도형 = 37
5. 함수 = 39
D. 교과서 영역별 비중 비교분석 = 41
E. 교과서 단원별 비중 비교분석 = 42
V. 수학에 대한 고등학생들의 태도 = 44
A. 고등학생들의 의식구조와 성향 = 44
B. 수학에 대한 고등학생들의 태도와 신념 = 44
Ⅵ. 결론 및 제언 = 48
A. 결론 = 48
B. 제언 = 49
참고문헌 = 51
Degree
Master
Publisher
朝鮮大學校 敎育大學院
Citation
이봉욱. (2007). 제6∙7차 교육과정에 의한 수학과 교과서 비교∙분석
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/4796
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000236274
Appears in Collections:
Education > Theses(Master)(교육대학원)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
Files in This Item:

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.