CHOSUN

애니메이션을 활용한 효과적인 일본어 지도법 연구 - 고등학교 교과서 중심으로

Metadata Downloads
Author(s)
박진희
Issued Date
2007
Abstract
ABSTRACT


A Study on the Effective Learning Method of Japanese Language Using Animation
- Centering on High School Textbooks -


Jin-Hee Park
Advisor : Prof. Chung-guk Park, Ph.D.
Major in Japanese Language Education
Graduate School of Education, Chosun University


Current educational trend needs desires and interest of learners, and students-oriented teaching and learning methods to be developed. For teaching and learning that can evoke interest and motivation of learners, it is the most important to identify learners' taste first. And the revised 7th Curriculum emphasizes that students' attention and needs should be reflected in teaching and learning to enhance learning effect, and teaching should be provided to enhance learning needs with a use of multi-media teaching aids and materials. Based on the issues presented, this study selects animation as an assistant material of learning, and aims at presentation of effective learning methods that help students understand foreign cultures and acquire communication through textbook-based teaching models.
First, this study examines the meaning of animation and its educational value. Teaching through animation enhances learners' interests, realizes language for easy acquisition, and delivers composite information of the language by presenting all the linguistic and behavioral scenes. And exact dubbing by radio actors adds reality and exactness to language, and help students to be associated with learning quickly and naturally. As it provides similar environment with real, it will have a great effect on induction of motivation from learners.
Before development of the teaching model, this study interviews the subjects with a questionnaire to identify their interest in Japanese animation and its learning effect. To evaluate the teaching model developed based on the results, it analyses efficiency of the teaching model and advantages and disadvantages of teaching with a use of animation.
As a result of using animation for teaching, this study finds that many students have interest in teaching and participate in it actively. Through learning of conversations in different scenes, they can adapt to real communication. It is a result that the subjects have enhanced communicative ability to take care of daily conversation, and more confidence in different situations.
Thus, teaching using animation help students communicate well and understand situations effectively. As it also provides abundant language learning environment, it can evoke strong learning motivation from learners.
However, teaching using animation should not be reduced to fun-seeking or killing time. So teachers should develop teaching materials that are appropriate for various teaching ways by abstracting and editing the parts related to textbooks, and lead them to participate in learning actively.
In other words, teaching and learning using Japanese animation is a valuable learning material that evokes motivation and interest of learners and creative ideas, and enhances learning desires. However, in case of its introduction to actual education, we should keep it mind that Japanese animation is just an assistant teaching aid.
Alternative Author(s)
Park Jin Hee
Affiliation
조선대학교 교육대학원 일어교육전공
Department
교육대학원 일어교육
Advisor
박청국
Awarded Date
2008. 2
Table Of Contents
目 次
ABSTRACT
제 1 장 서론
1. 연구목적 및 필요성
2. 선행연구
3. 연구의 방법 및 내용
제 2 장 고등학교 교육에 있어서 애니메이션의 의미와 교육적 효과
1. 시청각 매체의 특성과 필요성
2. 일본어 교육에 있어서 애니메이션
2.1 애니메이션의 의미와 특징
2.2 애니메이션의 교육적 효과
제 3 장 애니메이션을 활용한 효과적인 지도법
1. 애니메이션「あたしンチ」와「さざえさん」에 대한 예비지식
2. 애니메이션을 활용한 수업모형
2.1 사전 설문조사 결과 및 분석
2.2 애니메이션을 활용한 구체적인 수업모형
2.2.1 듣기 학습
2.2.2 말하기 학습
2.2.3 읽기 학습
2.2.4 쓰기 학습
2.2.5 일본 문화의 이해 학습
2.3 사후 설문조사 결과 및 분석
제 4 장 애니메이션을 활용한 의사소통 기능 향상 수업
1. 교과서에 나타나는 의사소통 기능
2. 「あたしンチ」와「さざえさん」에 나타난 의사소통 기능
제 5 장 결론
참고문헌


表 目 次

【표 1】 일본어와 관련하여 가장 많이 접한 매체는 무엇인가
【표 2】 일본 대중문화의 관심이 일본어 학습의욕을 갖게 하는가
【표 3】 일본어 학습에 활용했으면 하는 매체는 무엇인가
【표 4】 애니메이션을 보며 일본문화 및 일본어공부를 하고 싶었는가
【표 5】 일본 애니메이션에 대한 관심은 어느 정도인가
【표 6】 애니메이션을 활용한 수업은 어떠한 기능에 도움이 되겠는가
【표 7】 일본어 학습에서 가장 어렵다고 생각되는 것은
【표 8】 애니메이션을 수업에 활용한다면 많은 도움이 될 것인가
【표 9】 일본 애니메이션을 활용한 수업은 어느 정도가 적당한가
【표 10】애니메이션을 통해 일본어를 배우고 싶다면 이유는 무엇인가
【표 11】역할카드 예시문 제시
【표 12】「あたしンチ」오프닝 주제곡을 이용한 읽기 학습【표 13】인사 및 소개와 관련된 표현을 이용한 퍼즐게임
【표 14】애니메이션을 활용한 수업을 한 후 학습자의 의식변화는
【표 15】언어의 4기능 중 애니메이션의 활용이 가장 효율적인 영역은
【표 16】언어의 4기능 중 애니메이션의 활용이 가장 비효율적인 영역은
【표 17】애니메이션이 학습 보조교재로서 도움이 된다고 생각하는가
【표 17-1】표 17의 ④,⑤응답자 대상 그 이유는 무엇인가
【표 18】애니메이션 감상 후 가장 기억에 남는 것은 무엇인가【표 19】애니메이션을 통한 일본 문화수업은 도움이 되었는가
【표 20】애니메이션을 활용한 수업시간은 몇 분이 적절한가
【표 21】애니메이션을 활용한 수업에 대한 흥미는 어느 정도인가
【표 22】앞으로 일본어 학습은 필요하다고 생각하는가
【표 23】제 7차 고등학교 일본어 교과서 현황
【표 24】의사소통 기능의 항목별 분석

그림 목차

경험의 원추
애니메이션 장면제시 (대한 교과서 3과 활용)
애니메이션 장면제시 (대한 교과서 3과 활용)
애니메이션 장면제시 (대한 교과서 4과 활용)
애니메이션 あたしンチ의 역할카드
애니메이션 상황카드
애니메이션 장면제시
애니메이션 장면제시 (대한 교과서 2과 활용)
애니메이션 장면제시 (대한 교과서 3과 활용)
애니메이션 장면제시 (대한 교과서 10과 활용)
Degree
Master
Publisher
조선대학교 교육대학원
Citation
박진희. (2007). 애니메이션을 활용한 효과적인 일본어 지도법 연구 - 고등학교 교과서 중심으로
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/4762
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000236162
Appears in Collections:
Education > Theses(Master)(교육대학원)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
Files in This Item:

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.