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시각장애초등학생과 정안초등학생의 한글맞춤법 수행수준 및 오류양상 비교

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Author(s)
정은혜
Issued Date
2007
Abstract
The purpose of this study was to examine and compare the performance levels and error patterns in spelling Korean words between elementary children with visual impairments and those without visual impairments. A total of 49 children with visual impairments at four schools for the blind in four different cities and a total of 71 children without visual impairments at two regular elementary schools in a metropolitan city were recruited to participate in this study. Children with visual impairments were in the fourth-, fifth-, and sixth-grades, while those without visual impairments were all in the fifth-grade. All the children dictated 66 words from the Han-geul Spelling Test developed for this study.
The Test consisted of two areas (Sound and Form, respectively) with 66 words, six words for each of 11 subareas. The researcher visited each school and administered the test to the children. Independent-sample t tests and chi-square tests showed that the performance levels of children with visual impairments in spelling Korean words were significantly lower than those of children without visual impairments. Analyses of error patterns indicated that those of children with visual impairments were much more diverse than those of children without visual impairments.
Alternative Author(s)
Eun-hye Jeong
Affiliation
조선대학교 교육대학원
Department
교육대학원 특수교육
Awarded Date
2008. 2
Table Of Contents
I. 서론 1
1. 연구의 필요성 1
2. 연구의 목적 및 연구문제 3
3. 용어의 정의 3
II. 이론적 배경 5
1. 한글맞춤법 규정 5
2. 초등학교 교육과정에서의 맞춤법 7
3. 한글 점자의 특성 12
1) 점자의 구성원리 12
2) 한글점자규정 12
4. 한글맞춤법 사용 오류원인 14
1) 맞춤법 관련 원인 14
2) 교사 관련 원인 15
3) 학습자 관련 원인 17
4) 환경 관련 원인 19
5. 오류 원인에 따른 지도방안 23
1) 맞춤법 관련 원인 23
2) 교사 관련 원인 23
3) 학습자 관련 원인 24
4) 환경 관련 원인 25
6. 선행연구 27
1) 맞춤법 실태 분석 연구 27
2) 맞춤법 실태분석에 따른 지도 방법 28
III. 연구방법 30
1. 연구대상 30
2. 연구도구 33
3. 연구절차 35
4. 자료처리 37
IV. 연구 결과 및 논의 38
1. 시각장애학생과 정안학생의 맞춤법 검사 점수 비교 38
2. 한글맞춤법 검사 문항별 반응비교 및 오류 양상 40
1) 소리에 관한 것 40
2) 형태에 관한 것 70
V. 결론 및 제언 98
1. 결론 98
2. 제언 99
참고문헌 100
부록 102
Degree
Master
Publisher
조선대학교 교육대학원
Citation
정은혜. (2007). 시각장애초등학생과 정안초등학생의 한글맞춤법 수행수준 및 오류양상 비교
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/4760
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000236143
Appears in Collections:
Education > Theses(Master)(교육대학원)
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