CHOSUN

과업중심 교수법을 통한 중학생의 듣기능력 향상방안

Metadata Downloads
Author(s)
서 우 리
Issued Date
2007
Abstract
ABSTRACT

Improving Middle School Students' English Listening Competence through Task Based Approach

Woo-Ri Seo
Advisor : Prof. Gui-seok Kim Ph.D.
Major in English Language Education
Graduate School of Education,
Chosun University

The purpose of this paper is to examine how to improve listening competence through the task in classroom.
To use English communicatively, it would be more important to teach listening skills than speaking. In communication, it appears that listening is prior to speaking.
Task-based learning focuses on the completion of tasks which require students to work together, making use of the information that is provided.
For this study, first, some literatures on task-based approach were reviewed as a theoretical background.
Second, a teaching model and lesson plans were designed based on task-based learning activities for an experimental class. Then, they were implemented to forty of second graders of an middle school in Muan. The students were taught through task-based listening activities for 16 weeks.
Finally, the results of an experiment were statistically analyzed by comparing the scores of a pre-test and those of a post-test. The students were evaluated in several categories such as English proficiency and interests and gender in English learning.
The results are as follows. First, the students showed improvement in listening competence through task-based approach.
Second, There were not differences between male students and female students in listening competence through task-based approach.
Third, the low proficiency group showed more significant improvement in listening competence through task-based approach than the high and middle proficiency group.
Finally, the task-based approach showed a more positive effect on student's affective domains.
Based on the results of this study, task-based approach was effective in improving the students' listening competence. The low proficiency group showed more significant improvement in listening activities than the high and middle proficiency group, therefore, task-based listening is recommended as an effective teaching method for students with low proficiency level.
In conclusion, it is necessary to develop various task-based listening activities in concordance with Korean students' interests and proficiency.
Alternative Author(s)
Seo Woo Ri
Affiliation
조선대학교 교육대학원 영어교육전공
Department
교육대학원 영어교육
Awarded Date
2008. 2
Table Of Contents
목 차

표 목차 ⅲ
그림 목차 ⅳ
ABSTRACT ⅴ

Ⅰ. 서 론 1
1.1 연구의 목적과 필요성 1
1.2 연구방법 및 연구문제 3
1.3 연구의 제한점 3

Ⅱ. 이론적 배경 5
2.1 듣기의 정의 5
2.2 과업의 유형 7
2.3 선행연구 고찰 14

Ⅲ. 과업중심 교수법을 활용한 듣기 지도 유형 15

Ⅳ. 연구 방법 30
4.1 실험대상 및 도구 30
4.2 연구 절차 31
4.3 자료 분석 32
4.4 연구의 검증 및 평가 도구 32

Ⅴ. 연구 결과 34
5.1 과업중심 교수 학습이 영어 듣기 능력에 미치는 영향 34
5.2 과업중심 교수 학습이 성별에 따른 영어 듣기 능력에 미치는 영향 35
5.3 과업중심 교수 학습이 영어 능숙도에 따른 영어 듣기 능력에 미치는 영향 37
5.4 과업중심 교수 학습 후 학생들의 흥미도 40

Ⅵ.결론 및 제언 44

참고문헌 47
부 록 52

표 목차

과업 등급표 12
교재의 내용 27
교수요목 28
실험 집단의 분류 31
연구절차 31
평가도구 33
과업중심 교수학습이 영어 듣기 능력에 미치는 영향 34
과업중심 교수학습이 성별에 따른 영어 듣기 능력 36
집단별 일원 일산분석 36
과업중심 교수학습이 영어 능숙도에 따른 영어 듣기 능력 37
집단별 일원 일산분석 38
사후 다중 비교 검증 39
영어 듣기 활동 흥미 정도 40
영어시간 과업 활동 적극 참여 정도 41
영어시간 배운 내용 사용 정도 43











그림 목차

과업중심 교수학습이 영어 듣기 능력에 미치는 영향 35
과업중심 교수학습이 성별에 따른 영어 듣기 능력 37
과업중심 교수학습이 영어 능숙도에 따른 영어 듣기 능력 39
영어 듣기 활동 흥미 정도 41
영어시간 과업 활동 적극 참여 정도 42
영어시간 배운 내용 사용 정도 43
Degree
Master
Publisher
조선대학교 교육대학원
Citation
서 우 리. (2007). 과업중심 교수법을 통한 중학생의 듣기능력 향상방안
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/4725
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000235969
Appears in Collections:
Education > Theses(Master)(교육대학원)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
Files in This Item:

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.