CHOSUN

2007년 개정 교육과정 중 지구과학의 편제와 내용에 관한 연구

Metadata Downloads
Author(s)
임효진
Issued Date
2007
Abstract
We are now in an epoch-making turning point in history from the viewpoint of information-oriented and globalized society. It is an undeniable truth that the international and economic stature of a country in the world are determined by the degree of science and technology.
The earth science curriculum was established and promulgated in 1954. It is about fifty years since it was executed. Just as curriculum has been changed by the need of nation and society, the Earth science curriculum was revised from the first period to the 2007 revision curriculum.
The purpose of this study to investigate the background of revision, educational objectives, organization, contents of the high school earth science curriculum in the 2007 revision curriculum. The other is to suggest the desirable future Earth Science curriculum. The effects of this study are as follow:
First, in-service training programs should be organized and administrated so that teacher can internalize the intention of the revised curriculum.
Second, a curriculum guidebook and a guideline for textbook writing should be written by the curriculum developers.
Third, according to prior experiences, textbook development suffered from time and financial shortage. In this context, reasonable textbook development system should be settled to develop quality earth science textbooks.
Fourth, an assessment system should be established in according with the revised earth science curriculum. In particular, the national matriculation exam should be restructured in terms of assessment methods and selection of qualified exam courses.
Lastly, the procedures of curriculum revision should be reconsidered and a standing research system is required for a continuous research on the earth science and educational reform.
Alternative Author(s)
Lim,hoyjin
Affiliation
지구과학교육과
Department
교육대학원 지구과학교육
Awarded Date
2008. 2
Table Of Contents


iii
ABSTRACT iv

Ⅰ. 서 론 1

A. 연구의 필요성 및 목적 1
B. 연구의 방법 3

Ⅱ. 이론적 배경 5

A. 교육과정의 개념 5
B. 미래 사회에 대비한 과학교육 7
C. 지구과학의 학문적 특성 10
D. 지구과학 교육과정의 변천 12

Ⅲ. 2007년 개정 교육과정 중 과학과 교육과정의 성격과 내용 15

A. 고등학교 과학과 선택 과목 교육과정 개선방향 15
B. 과학과 교육과정의 구성과 편제 16
1. 구성방향 16
2. 편제 및 시간 배당 16

Ⅳ. 현행 제 7차 지구과학 교육과정의 문제점 22

Ⅴ. 2007년 개정 교육과정 중 지구과학 교육과정의 내용 24

A. 지구과학 교육과정 개정의 필요성 및 방향 24
1. 지구과학Ⅰ 24
2. 지구과학Ⅱ 26
B. 지구과학 교육과정의 목표 27
1. 지구과학Ⅰ 27
2. 지구과학Ⅱ 28
C. 지구과학 교육과정의 내용 28
1. 지구과학Ⅰ 29
2. 지구과학Ⅱ 37
D. 지구과학 교육과정의 단위시간 배당 47

Ⅵ. 결론 및 제언 51

참고문헌 53



과학과 교육과정의 편제와 단위 수의 변천 17
2007년 개정 지구과학Ⅰ의 내용체계 29
2007년 개정 지구과학Ⅱ의 내용체계 37
Degree
Master
Publisher
조선대학교 교육대학원
Citation
임효진. (2007). 2007년 개정 교육과정 중 지구과학의 편제와 내용에 관한 연구
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/4713
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000235833
Appears in Collections:
Education > Theses(Master)(교육대학원)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
Files in This Item:

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.