CHOSUN

수학교육과의 교육과정에 대한 수학교사들의 인식

Metadata Downloads
Author(s)
문자영
Issued Date
2006
Abstract
The purpose of this study is to get the knowledge that is required to be a teather who has the speciality for this, we divided teather's knowledge into two classes, Pedagogical Knowledge and subject Matter Knowledge following subjects are the research that lay emphasis on Pedagogical Knowledge.
1. What's the Pedagogical Content Knowledge of Mathematics to be required to Mathematics teather? For that, what do they need to get that on the curriculum of the college of education ?
2. what's the Pedagogical Method Knowledge of Mathematics to be required to Mathematics teather?
For that, what do they need to get that on the curriculum of the college of education ?
For this, this study examined what the sitting secondary school teather recognize curriculum of the college of education
Alternative Title
A study on mathematics teacher's recognition for the curriculum of Department of Mathematics Education
Affiliation
조선대학교 대학원
Department
교육대학원 수학교육
Awarded Date
2007. 2
Table Of Contents
목차 = i
Abstract = v
제1장 서론 = 1
제1절 연구의 필요성 및 목적 = 1
제2절 연구문제 = 2
제3절 연구의 내용 및 제한점 = 3
제2장 이론적 배경 = 5
1절. 교사직의 전문성의 의미(이해) = 5
2절. 교사의 지식 = 7
3절. 선행연구 = 15
제3장. 연구 방법 = 19
1절. 연구 대상 = 19
2절. 지식 요소 선정 = 19
3절. 조사 도구 = 20
Ⅳ. 설문 결과 및 분석 = 22
1절. 교수학적 지식에 관한 기초 질문 = 22
(1) 사범대학과 비사범대학 출신 교사의 전문성 = 22
(2) 기성수학과 학교수학의 연계 = 23
(3) 학교 교육에 비해 소홀히 다뤄지는 사범대학 교육과정 = 23
(4) 사범대학 교육과정 개선 방향에 대한 의견 = 24
2절. 교수학적 내용 지식 = 25
(1) 중등 교육과정에 비해 사범대학 교육과정에서 많이 다뤄지는 분야와 그 이유 = 25
(2) 중등 교육과정에 비해 사범대학 교육과정에서 소홀히 다뤄지는 분야와 그 이유 = 27
(3) 사범대학 재학시절 수강했던 교과목들 중에서 현장 교육에서 가장 도움이 되는 것 = 28
(4) 향후 사범대학 교육과정에 필요한 교과목명 = 30
3절. 교수학적 방법 지식 = 31
(1) 수학교수학습론 = 31
(2) 수학교육과정론 = 34
(3) 수학교재론 = 34
(4) 수학문제해결 = 35
(5) 수학교육평가 = 36
(6) 수학교육공학 = 36
Ⅴ. 요약 및 결론 = 38
제1절. 요약 = 38
제2절. 결론 = 40
참고문헌 = 46
부록목차 = 49
Degree
Master
Publisher
조선대학교
Citation
문자영. (2006). 수학교육과의 교육과정에 대한 수학교사들의 인식
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/4593
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000231763
Appears in Collections:
Education > Theses(Master)(교육대학원)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
Files in This Item:

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.