CHOSUN

현행 초·중등 컴퓨터과학 교육과정 분석 및 개선된 모형 제안

Metadata Downloads
Author(s)
고대성
Issued Date
2006
Abstract
In the future knowledge-based information society, computers will become basic wheel to retrieve knowledge and a proper computer education which can enhance a logical thinking becomes really important for K-12 education. However, current computer education included in the seventh Korean K-12 curriculum still emphasizes computer as a tool and simply deals with how to use software package programs and/or a computer for getting out information.
A better K-12 computer education is needed to cultivate students' talents who could understand simple operating function of computer programs as well as advanced concepts of computing. We first reviewed current K-12 computer education in Korea and other countries and present a new K-12 computer curriculum by investigating "A Model Curriculum for K-12 Computer Science" of ACM in the U.S.A. The new curriculum covers many areas of computer science such as software, hardware design, and computer applications such as computer graphics, artificial intelligence, computer security and database. Courses are developed to include basic, intermediate and advanced materials of computer science for K-12 students. The new curriculum also covers computer ethics to prevent a potential problem of information society such as hacking and violation of intellectual property.
This new curriculum will help increase students' creativity and ability of problem solving to cope with the rapid changes of information society.
Alternative Title
Suggesting a New Curriculum Model for K-12 Computer Science Education
Alternative Author(s)
Ko, Dea-Sung
Affiliation
조선대학교 교육대학원
Department
교육대학원 정보컴퓨터교육
Advisor
이정아
Awarded Date
2006. 8
Table Of Contents
표목차 = ⅲ
그림목차 = ⅳ
ABSTRACT = ⅴ
I. 서론 = 1
A. 연구의 배경 = 1
B. 연구의 필요성 = 1
C. 연구의 범위 및 내용 = 2
II. 이론적 배경 = 3
A. 컴퓨터 교육의 성격과 개념 = 3
B. 컴퓨터 교육과정의 변천사 = 4
1. 교육과정별 컴퓨터교육 = 5
2. 교육과정 모형별 컴퓨터교육 = 8
3. 교육과정 편제방식별 컴퓨터교육 = 9
C. 현행 컴퓨터 교육과정 분석 = 10
1. 특징 = 10
2. 차이점 = 11
3. 초등학교 = 12
4. 중학교 = 13
5. 고등학교 = 16
D. 컴퓨터과학의 고찰 = 19
1. 컴퓨터과학(Computer Science)의 개념 = 19
2. 컴퓨터과학의 역할 = 19
3. 컴퓨터과학의 범위와 특징 = 20
4. 컴퓨터교과내용으로서의 컴퓨터과학 = 20
E. 컴퓨터과학 교육의 필요성 = 21
1. 지식의 전이 부재 및 확장의 문제 = 22
2. 목표 분석에 따른 분석력, 종합력, 평가력 부족 = 23
3. 컴퓨터 교육의 전문성 결여 = 24
4. 사회에서 필요한 인력의 수준 부족 = 24
5. 진로에 맞는 컴퓨터교육 분화의 필요성 = 25
6. 미래의 성인을 준비시키기 위한 교육 = 26
7. 컴퓨터영재 발굴 및 육성의 필요성 = 26
F. 국외 컴퓨터과학 교육과정 고찰 = 27
1. 미국 = 27
2. 일본 = 29
3. 이스라엘 = 30
4. 인도 = 32
5. 캐나다 = 33
III. 초 · 중등과정에서 컴퓨터과학 교육과정 모형 제안 = 36
A. 현행 컴퓨터 교육과정의 문제 = 36
1. 교육과정 개발 및 운영상의 문제 = 36
2. 편제상의 문제 = 38
3. 교육내용상의 문제 = 40
B. ACM의 K-12 Computer Science 교육과정 고찰 = 41
1. 포괄적인 교육과정 모델 = 41
2. Ⅰ 단계 - 컴퓨터과학의 기초 = 43
3. Ⅱ 단계 - 현대 사회에서의 컴퓨터과학 = 43
4. Ⅲ 단계 - 분석과 설계로서의 컴퓨터과학 = 45
5. Ⅳ 단계 - 컴퓨터과학의 주제 = 47
C. 컴퓨터과학 교육과정 모형 제안 = 50
1. 컴퓨터과학의 영역 = 50
2. 목표영역 및 학교급별 관련 주제 = 52
3. 컴퓨터과학 교육과정 모형 = 52
D. 제안 모형의 특징 = 54
1. 포괄적이고 균형적인 교육과정 제시 = 54
2. 계속성과 계열성에 기초한 나선형 교육과정 = 56
3. 체계적이고 지속적인 정보윤리의식 교육 강조 = 56
IV. 결론 = 57
참고문헌 = 59
Degree
Master
Publisher
조선대학교 교육대학원
Citation
고대성. (2006). 현행 초·중등 컴퓨터과학 교육과정 분석 및 개선된 모형 제안
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/4584
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000233324
Appears in Collections:
Education > Theses(Master)(교육대학원)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
Files in This Item:

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.