CHOSUN

유아체육교육이 유아의 자아개념과 운동능력에 미치는 영향

Metadata Downloads
Author(s)
박성영
Issued Date
2006
Abstract
Physical education is closely related to good all-round education in child development including physicaldevelopment, social development and emotional development. Therefore, the main purpose of the thesis is to analyze the impact of physical education for preschool children on their sense of self and athletic ability and present the importance of physical education for preschool children.
Therefore, the thesis will present the importance of physical education for preschool children by comparing physical ability of children at two different kindergarten: one with a systematic program of physical education (Group A, hereafter) and the other with no such program (Group B).
The following conclusions resulted from comparison between two different kindergarten with 5 to 6 year-old kids in the City of Kwangju.
Firstly, children at Group A were found to have improved their sense of self, while those at Group B was found to have reduced sense of self. By age, children at age six showed more improvement in their sense of self, while those at age five did not show any big difference in their sense of self.
Secondly, Children at Group A presented more improvement in all athletic categories than those at Group B. By athletic category, the children showed meaningful improvement in the categories of 10 m round sprint, a broad jump, sit-up, while they did not show much improvement in the category of standing with one leg and with their eyes closed. By age, children at age five showed significant improvement in the categories of 10 m round sprint, broad jump, standing with one leg and with eyes closed and sit-up, while those at age six presented improvement only in the categories of 10 m round sprint and broad jump.
Alternative Title
Impact of physical education for preschool children on their sense of self and athletic ability
Alternative Author(s)
Park, Soung-Young
Affiliation
조선대학교 교육대학원
Department
교육대학원 체육교육
Advisor
정명수
Awarded Date
2006. 8
Table Of Contents
ABSTRACT
Ⅰ. 서론 = 1
A. 연구의 필요성 = 1
B. 연구의 목적 = 3
C. 연구 문제 = 3
D. 변인관계 = 4
E. 연구의 제한점 = 4
Ⅱ. 이론적 배경 = 5
A. 유아 교육의 개념 = 5
B. 유아기의 체육교육의 목적 및 내용 = 6
C. 유아의 특성 및 신체 발달의 원리 = 7
1. 유아기의 특성 = 7
2. 신체 발달의 원리 = 9
D. 자아개념 = 11
1. 자아개념의 의미 = 11
2. 자아개념 형성에 미치는 요인 = 12
3. 자아개념의 구성요소 = 13
E. 운동능력의 개념 = 15
F. 유아체육의 중요성 = 17
Ⅲ. 연구방법 = 19
A. 연구대상 = 19
B. 측정항목 및 방법 = 19
1. 자아 개념 검사 = 19
2. 운동능력 검사 = 21
C. 연구절차 = 22
D. 자료처리 방법 = 23
Ⅳ. 연구결과 = 24
A. 동질성 검증 = 24
1. 자아개념의 동질성 검증 = 24
2. 운동능력의 동질성 검증 = 26
B. 유아체육이 유아의 자아개념 향상에 미치는 효과 = 27
1. 유아체육이 유아의 자아개념 향상에 미치는 효과 = 27
2. 유아체육이 6세 유아의 자아개념 향상에 미치는 효과 = 30
3. 유아체육이 7세 유아의 자아개념 향상에 미치는 효과 = 32
C. 유아체육이 유아의 운동능력 향상에 미치는 효과 = 34
1. 유아체육이 유아의 운동능력 향상에 미치는 효과 = 34
2. 유아체육이 6세 유아의 운동능력 향상에 미치는 효과 = 36
3. 유아체육이 7세 유아의 운동능력 향상에 미치는 효과 = 38
Ⅴ. 결론 및 제언 = 40
A. 결론 = 40
B. 제언 = 41
Ⅵ. 참고문헌 = 42
자아개념 검사지 = 45
유아체육 프로그램 = 54
대도구 수준별 프로그램 = 57
Degree
Master
Publisher
조선대학교 교육대학원
Citation
박성영. (2006). 유아체육교육이 유아의 자아개념과 운동능력에 미치는 영향
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/4562
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000233071
Appears in Collections:
Education > Theses(Master)(교육대학원)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
Files in This Item:

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.