CHOSUN

中學校 幾何領域의 數學史 活用에 관한 硏究

Metadata Downloads
Author(s)
설정인
Issued Date
2006
Abstract
The purpose of this study is analyzing and developing some historical materials to induce students' interesting in learning mathematics. In addition to, this study tries to provide teachers with instructional materials to create historical teachings of mathematics. The main contents of this paper are as follows:
First, this study inquires into the reason for which to math history at class through 7th curriculum and various advanced studies.
Second, this study investigates the history of math through textbook of geometry at middle school and develops instructional evaluation paper.
I hope that this study can be a good mathematics materials for the curriculum in class.
Alternative Title
A Study On The Application of Mathematical History In The Middle School Geometry.
Alternative Author(s)
Seol, Jung-In
Affiliation
조선대학교 교육대학원
Department
교육대학원 수학교육
Advisor
韓承局
Awarded Date
2006. 2
Table Of Contents
활동지 목차 = ⅱ
ABSTRACT = ⅲ
Ⅰ. 서론 = 1
1. 연구의 필요성 및 목적 = 1
2. 연구의 내용 = 2
3. 연구의 제한점 = 3
Ⅱ. 이론적 배경 = 4
1. 수학교육에서 수학사 활용 연구 = 4
(1) 수학교육의 목적과 변화 = 4
(2) 수학사를 도입한 수업의 필요성 = 5
2. 수학사 지도의 의의 = 8
Ⅲ. 수학사를 활용한 학습 자료의 개발 = 12
1. 수학교과서 기하영역의 내용 = 12
2. 학년별, 단원별 교과 내용 및 관련 수학사 자료목록 = 12
3. 수학사를 활용한 학습자료 개발 = 13
Ⅳ. 결론 및 제언 = 42
참고문헌 = 44
Degree
Master
Publisher
조선대학교 교육대학원
Citation
설정인. (2006). 中學校 幾何領域의 數學史 活用에 관한 硏究
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/4502
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000233185
Appears in Collections:
Education > Theses(Master)(교육대학원)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
Files in This Item:

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.