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중등미술 교육에서의 사군자의 효율적 지도방안에 관한 연구

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Author(s)
문은경
Issued Date
2006
Abstract
오늘날과 같이 사회가 급변하고 지식이 폭증하면서 가치의 기준이 자주변하는 현대 사회에서는 교육문제의 연구가 필연적이고 당위적인 과제가 아닐 수가 없다.
미술의 필요성은 인간이 아름답고 윤택한 삶을 영위하려는데 있으므로 인간의 성장과 발달을 도와주며 정적이 아닌 역동적인 인간의 생활을 사회적으로 발달시키기 위해 변해가는 사회현상에 대처하기 위해서는 미술 교육을 강조하여야 한다.
그러나 지금까지 미술교육은 전통회화에 중점을 두기보다는 서구적인 회화에 편중된 양상을 보여 왔다. 특히 한국화 실기교육은 교과단원의 단편적 이수에 그치고 있는 실정으로 실기지도에 임하려 해도 실기지도에 임하기에는 불충분한 교과서와 지도에 지침이 될 수 있는 학습 자료가 빈약한 실정으로 학생들에게 사군자의 전통정신과 기법을 익히게 하기에는 수업여건이 조성되지 않고 있다. 그리하여 한국화 중 우리의 전통을 알 수 있는 사군자의 실기지도를 위한 지도방안의 필요를 느껴 본 연구를 하게 되었다.
즉, 문인화는 단순한 기능이 아닌 인격 수양의 방법이다. 흉중의 뜻을 나타내는 수단이었다고 할 수 있기에 오늘날 미술교육이 지향하고 있는 전인적 인간교육과 상통할 수 있다. 결국 미술교육을 통하여 자유로운 사고로 이를 향유할 수 있는 인간으로 기르는 것이 오늘날의 교육목표라면 문인화의 정신성은 바로 오늘날 추구하는 미술교육 목표일 것이다.
먼저 일반적인 문인화의 개념과 사군자의 정의를 정리하였으며, 현행 교육과정의 중학교 미술교과서를 중심으로 학생들이 흥미와 관심을 가질 수 있도록 여러 문헌과 참고문헌을 비교분석하여 중학교 미술과목에 사군자의 범위와 학생들에게 필요한 사군자의 실기 지도 방법을 모색하는데 목적을 두고 연구하였다.
따라서 본 연구는 문인화 교육을 통하여 우리의 전통정신을 계승하여 발전시키고 학생들의 인성과 정서 교육 수단으로 교육현장에서 개발하여지기를 바람으로 연구하게 되었다.
Research of educational problems is inevitable and ineluctable task in modern society that society is rapidly changing, knowledge is explosively increased and standard of value is frequently changing.
Since need of art is in desire for enjoying beautiful and rich life by man, art education should be emphasized to help man's growth and development, develop man's dynamic social life and cope with changing social phenomenon.
But, art education has showed biased aspect of western painting rather than focusing on traditional painting. In particular, practice education of Korean painting remains fragmental completion of curriculum and learning materials to be guidance and textbooks are insufficient to teach Sagunja to students. Therefore, this study is conducted to give guidance of Sagunja that we can learn tradition of Korean painting.
Muninhwa is the method of personality training and it has the same vein as orientation of today's art education for making the whole man. When it is said that developing man who can have liberal thought through art education is just goal of art education, mentality of Muninhwa is the current goal of art education.
First, general concept of Muninhwa and definition of Sagunja are summarized, several literatures and references related to art textbook of middle school in the 7th curriculum are compared and analyzed and how to teach Sagunja for students and the range of Saguna in art subject of middle school are sought.
Accordingly, this study is to hand down and develop Korean traditional spirit through Muninhwa education and apply it to educational field as the means of developing students' good personality and emotional education.
Alternative Title
A Study on Efficient Teaching Method of Sagunja in Secondary Art Education
Alternative Author(s)
Moon, Eun-Kyung
Affiliation
조선대학교 교육대학원
Department
교육대학원 미술교육
Advisor
김대원
Awarded Date
2006. 2
Table Of Contents
ABSTRACT
국문초록
Ⅰ. 서론 = 1
1. 연구의 필요성 = 1
2. 연구의 목적 및 방법 = 2
Ⅱ. 이론적 배경 = 4
1. 문인화의 개념 = 4
2. 사군자의 정의와 역사 = 5
Ⅲ. 중등미술의 사군자 교과지도 적용방안 = 14
1. 7차 교육과정에서의 전통미술 = 14
2. 전통미술 적용방안 = 15
3. 교과서 문인화 단원 분석 = 17
4. 효과적인 개선방안 = 23
Ⅳ. 사군자의 교수-학습의 실제 = 32
1. 지도 시 유의사항 = 32
2. 한국화 재료의 이해 = 32
3. 사군자의 표현 방법 = 35
4. 교수_학습지도안 = 44
Ⅴ. 결론 및 제언 = 48
1. 결론 = 48
2. 제언 = 49
참고문헌 = 51
Degree
Master
Publisher
조선대학교 교육대학원
Citation
문은경. (2006). 중등미술 교육에서의 사군자의 효율적 지도방안에 관한 연구
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/4499
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000233179
Appears in Collections:
Education > Theses(Master)(교육대학원)
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