CHOSUN

인터넷 쇼핑상황에서 경험하는 청소년 소비자 감정에 관한 연구

Metadata Downloads
Author(s)
조유미
Issued Date
2006
Abstract
In the tendency that the shopping through internet is gradually increasing, the topic of a study needs not to be limited to a physical store, but to be expanded into internet shopping. Accordingly, this study tries to examine the motivation of using internet shopping and the emotion of experiencing on the internet shopping, targeting adolescent consumers.
The purpose of this study is to examine the general trend of the consumer's emotion in case of using internet shopping-mall, the contents related to internet shopping, and the general tendency in the motivation of using shopping mall, and then to look into the significant difference depending on sociodemographic variables. Also, it is aimed to examine the difference in the consumer's emotion depending on sociodemographic variables, and the difference in the consumer's emotion depending on the contents related to internet shopping, and then to grasp the correlation between motivation and emotion in using internet shopping mall.
Aiming at the present study, it collected and analyzed materials through questionnaire targeting students in a high school where is located in Jeonnam, and as result of researching, it could be clarified the diversely shopping motivations and emotions in adolescent consumers. The motivation of using internet shopping was largely divided into information motivation, entertainment motivation, and purchase motivation, and the emotion was classified into happiness·sense of achievement, reliance·sense of safety, expectation·sense of excitement, disappointment·sense of unpleasantness, unexpectation·sense of novelty, sense of uneasiness, and attachment. It was clarified to be indicated high correlation between motivation and emotion in using internet shopping.
This study is aimed to have its significance as arranging for the opportunity that more broadly understands motivation and emotion in using internet shopping in adolescent consumers, by analyzing with focusing on emotion and motivation in experiencing internet shopping.
Alternative Title
A Study on Adolescent Consumer…s Emotion in the Experience of Internet Shopping
Alternative Author(s)
Cho, Yu-Mi
Affiliation
조선대학교 교육대학원
Department
교육대학원 기술가정교육
Advisor
양남희
Awarded Date
2006. 2
Table Of Contents
목차 = ⅴ
ABSTRACT = ⅵ
I. 서론 = 1
1. 연구의 필요성 및 의의 = 1
II. 이론적 배경 = 3
1. 인터넷 쇼핑과 소비자 감정 = 3
1) 소비자 감정의 개념 = 3
2) 물리적 매장에서 경험하는 감정적 반응 = 5
3) 인터넷 쇼핑에서 경험하는 감정적 반응 = 6
4) 소비자 감정 반응의 종류 = 7
(1) 충족감 = 7
(2) 신뢰(믿음) = 7
(3) 행복감 = 8
(4) 존중감 = 8
(5) 성취감(쾌감) = 8
(6) 호감(흥미) = 8
(7) 안전감 = 8
(8) 기대감(설레임) = 8
(9) 즐거움 = 9
(10) 허탈감(실망) = 9
(11) 지루함 = 9
(12) 불신감 = 9
(13) 무시감 = 9
(14) 불쾌감 = 9
(15) 의외감 = 10
(16) 불안감 = 10
(17) 집착 = 10
(18) 편안함 = 10
(19) 답답함 = 10
(20) 외로움 = 10
(21) 신기함 = 11
2. 소비자 감정의 영향을 미치는 변인 = 11
1) 사회 인구학적 변인 = 11
2) 인터넷 쇼핑몰 관련 변인 = 13
3) 인터넷 쇼핑몰 이용 동기 = 15
(1) 정보동기 = 17
(2) 오락동기 = 17
(3) 구매동기 = 18
III. 연구방법 = 18
1. 조사대상 = 18
2. 조사도구 = 20
1) 사회 인구학적 변인 = 20
2) 인터넷 쇼핑 관련 변인 = 20
3) 동기 = 20
4) 감정 = 21
3. 연구절차 = 22
1) 예비조사 = 22
2) 본 조사 = 22
4. 자료 분석 = 22
IV. 연구결과 및 해석 = 23
1. 소비자 감정의 일반적 경향 = 23
2. 인터넷 쇼핑 관련 내용과 쇼핑몰 이용 동기의 일반적 경향 및 사회 인구학적 변인에 따른 차이 = 27
1) 인터넷 쇼핑 관련 내용 = 27
(1) 인터넷 쇼핑 관련 내용의 일반적 경향 = 27
(2) 사회 인구학적 변인에 따른 인터넷 쇼핑 관련 내용 = 29
가. 성별에 따른 인터넷 쇼핑관련 내용 = 29
나. 학교 계열에 따른 인터넷 쇼핑관련 내용 = 29
다. 아버지 직업에 따른 인터넷 쇼핑관련 내용 = 32
라. 어머니 취업유무에 따른 인터넷 쇼핑관련 내용 = 34
마. 아버지 학력에 따른 인터넷 쇼핑관련 내용 = 36
바. 어머니 학력에 따른 인터넷 쇼핑관련 내용 = 38
사. 아버지 인터넷 사용능력에 따른 인터넷 쇼핑관련 내용 = 40
아. 어머니 인터넷 사용능력에 따른 인터넷 쇼핑관련 내용 = 42
2) 인터넷 쇼핑 이용 동기 = 44
(1) 이용 동기의 일반적 경향 = 44
(2) 사회 인구학적 변인에 따른 인터넷 쇼핑 이용 동기 = 45
(3) 인터넷 관련 내용에 따른 인터넷 쇼핑 이용 동기 = 48
3. 사회 인구학적 변인에 따른 소비자 감정 = 51
4. 인터넷 쇼핑 관련 내용에 따른 소비자 감정 = 54
5. 이용 동기와 감정 = 57
1) 인터넷 쇼핑몰 이용 동기와 감정의 상관관계 = 57
2) 인터넷 쇼핑몰 이용 동기에 따른 소비자 감정 = 57
V. 요약 및 결론 = 59
[참고문헌] = 67
[부록] = 71
Degree
Master
Publisher
조선대학교 교육대학원
Citation
조유미. (2006). 인터넷 쇼핑상황에서 경험하는 청소년 소비자 감정에 관한 연구
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/4489
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000233097
Appears in Collections:
Education > Theses(Master)(교육대학원)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
Files in This Item:

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.