CHOSUN

陰數 指導 方法에 관한 考察

Metadata Downloads
Author(s)
이성은
Issued Date
2006
Abstract
In this thesis, we consider some difficulties in teaching negative numbers, and find the effective methods for it. We also research on necessities, and merits and demerits of intuitive method and formal method.
Finally we survey methods of teaching negative numbers and present a model of the lecture that introduces negative numbers to the first graders of junior high schools.
Alternative Title
A Study on the teaching method of negative numbers
Alternative Author(s)
Lee, Seong Eun
Affiliation
조선대학교 교육대학원
Department
교육대학원 수학교육
Advisor
鄭潤泰
Awarded Date
2006. 2
Table Of Contents
ABSTRACT = ⅱ
제 1 장 서론 = 1
제 2 장 음수 = 3
2. 1. 음수의 역사 = 3
2. 2. 음수지도의 어려움 = 4
제 3 장 음수지도 모델에 관한 연구 = 7
3. 1. 직관적 지도 = 8
(1) 수직선 모델 = 8
(2) 셈돌 모델 = 15
(3) 우체부 모델 = 18
(4) EIS 이론에 따른 3단계 지도 모델 = 22
3. 2. 형식적 지도 = 31
(1) 귀납-외삽법 = 31
(2) 형식의 불역의 원리 = 34
3. 3. 기타 음수지도 모델 및 교과서 분석 = 37
(1) 기타 음수지도 모델 = 37
(2) 현행 중학교 수학교과서 분석 = 37
제 4 장 효과적인 음수지도 = 40
4. 1. 음수지도 모델 사용의 장단점 = 40
4. 2. 효과적인 음수지도를 위한 제언 = 42
제 5 장 요약 및 결론 = 45
참고문헌 = 47
Degree
Master
Publisher
조선대학교 교육대학원
Citation
이성은. (2006). 陰數 指導 方法에 관한 考察
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/4486
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000233078
Appears in Collections:
Education > Theses(Master)(교육대학원)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
Files in This Item:

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.