CHOSUN

영어 청해 전략 사용과 청해 능력과의 관계

Metadata Downloads
Author(s)
김수경
Issued Date
2006
Abstract
The purpose of this study is to investigate the relationship between English listening strategy use and the English listening comprehension. The subjects for this study are 128 high school students. They are 67 males and 61 females. This study was designed to investigate the following questions; (1) Does listening strategy use affect English listening comprehension? (2) Are there correlations between listening strategy use and English listening comprehension? (3)Do proficiency and gender levels affect the use of listening strategies?
In regard to the first research question, the results ofthe between-within analysis of variance clearly indicate that listening strategy use affects English listing comprehension. Addressing the second question, this research study supports the correlations between listening strategy use and English listening comprehension. Finally, with regard to the third research question,the analysis of variance demonstrated that proficiency level of listening comprehension affects metacognive and cognitive strategy use. However, as for the socio-affective strategy use, there was no significant difference. Concerning genders, the data analysis indicated there was no interaction betweenthe two genders. These findings suggest that listening strategy use is closely correlated with students' listening comprehension. So, teachers should include strategy training in listening class to improve students' Englishl istening comprehension.
Alternative Title
Relationship Between English Listening Strategy Use and Listening Comprehension
Alternative Author(s)
Kim, Su-Gyoung
Affiliation
조선대학교 교육대학원
Department
교육대학원 영어교육
Advisor
염규을
Awarded Date
2006. 2
Table Of Contents
ABSTRACT = ⅴ
I. 서론 = 1
1. 연구의 필요성 및 목적 = 1
2. 연구문제 = 3
II. 이론적 배경 = 4
1. 청취 이해력의 정의 = 4
2. 청취 이해력의 중요성과 전이효과 = 5
(1) 청취 이해력의 중요성 = 5
(2) 청취 이해력의 전이효과 = 9
3. 청취 이해력의 특성 = 10
4. 청취 이해력의 과정 = 12
5. 청취 이해력 향상을 위한 듣기 지도 순서 = 15
6. 언어학습전략 이론과 청해 = 16
(1) 언어학습전략 이론 = 16
(2) 언어학습전략의 분류 = 19
(3) 청해 능력에 적용되는 언어학습전략 = 20
III. 연구방법 = 25
1. 연구대상 = 25
2. 실험도구 및 절차 = 26
(1) 설문지 = 26
(2) 영어 청해 능력평가 = 27
(3) 설문 조사실시 = 27
3. 자료분석 = 28
IV. 연구결과 = 29
1. 연구결과 분석 = 29
(1) 영어 청해 전략 사용이 영어 청해에 미치는 영향 = 29
(2) 영어 청해 전략 사용과 영어 청해 능력과의 관계 = 32
(3) 학습자의 성별 및 영어 청해 능력 수준에 따른 영어 청해 전략의 사용 = 33
2. 논의 = 37
V. 결론 = 40
1. 결론 및 제언 = 40
2. 연구 진행상의 제한점 = 41
참고문헌 = 42
설문지 = 47
Degree
Master
Publisher
조선대학교 교육대학원
Citation
김수경. (2006). 영어 청해 전략 사용과 청해 능력과의 관계
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/4478
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000233040
Appears in Collections:
Education > Theses(Master)(교육대학원)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
Files in This Item:

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.