CHOSUN

實用數學 敎科書의 計算器 關聯 單元 內容 分析

Metadata Downloads
Author(s)
고유미
Issued Date
2006
Abstract
In the mathematics class, proper engineering tools should be actively used to select proper mathematics contents for the use of the tools and to prepare for effective teaching-learning programs. At first, practical and detailed investigation on the use of calculators and computers was required based on textbooks of current mathematics subject curriculum.
This study firstly investigated systems, development methods and construction of contents of calculator related unit of practical mathematics textbooks to disclose problems at implementation of contents of calculator related unit and to discuss them. Therefore, following researches could cognize and discuss widely some of the problems at implementation of the calculator unit that the study investigated, and they were demanded to find out solutions and alternatives. Finally, other regular mathematics subjects than practical mathematics subject were required to present contents of calculator related curriculum in detail and to construct textbooks in solid and organized way.
Alternative Title
A Study on the Analysis of the Contents Related to Calculator in Applied Mathematics Textbooks
Alternative Author(s)
Ko, Yu-mi
Affiliation
조선대학교 교육대학원
Department
교육대학원 수학교육
Advisor
黃惠貞
Awarded Date
2006. 2
Table Of Contents
표목차 = ⅱ
그림목차 = ⅲ
ABSTRACT = ⅳ
Ⅰ. 서론 = 1
1. 연구의 필요성 및 목적 = 1
Ⅱ. 이론적 배경 = 4
1. 수학 수업에서의 계산기 활용의 의의 = 4
2. 계산기 활용 관련 연구 = 6
1) 초등교육에서의 계산기 관련 연구 = 7
2) 중등교육에서의 계산기 관련 연구 = 8
3. 수학과 교육과정상의 계산기 활용 관련 내용 = 11
Ⅲ. 연구 방법 및 내용 = 14
1. 연구 대상 및 절차 = 14
2. 분석틀의 마련 과정 = 15
1) 전개 방식 비교 분석틀 = 15
2) 수학 내용 비교 분석틀 = 17
Ⅳ. 교과서별 계산기 단원의 전개 방식 비교 = 19
Ⅴ. 계산기 단원에 사용된 수학 내용 및 해당 기능키 비교 = 27
1. 교과서별 계산기 단원에 사용된 수학 내용 = 27
2. 수학 내용에 따른 계산기 기능키 사용 = 36
Ⅵ. 실용수학의 계산기 단원에 관한 전반적인 논의 및 제언 = 40
참고문헌 = 49
부록 = 51
Degree
Master
Publisher
조선대학교 교육대학원
Citation
고유미. (2006). 實用數學 敎科書의 計算器 關聯 單元 內容 分析
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/4471
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000233008
Appears in Collections:
Education > Theses(Master)(교육대학원)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
Files in This Item:

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.