CHOSUN

대수영역의 분석 및 학습지도에 관한 고찰 - 10 단계를 중심으로

Metadata Downloads
Author(s)
김원석
Issued Date
2006
Abstract
Every study is based on mathematics. And so, teachers have to teach mathematical thoughts and its treatment-method. The concepts of the algebraic structure is the most importance in the study of mathematics.
In our schools, students meet the algebraic structure of abstract algebra, but they are lacking in understanding it theoretically because its contents consist of passive questions solved by memorization. Thus we deal with the contents, principle and law of algebraic structure in high school.
First of all, this study is composed of a field of algebraic in 7th curriculum in high school, and then we introduce the definitions and basic theorems with respect to the structure of groups, rings and fields. We analyze the algebraic structures and some examples which are applied on mathematics textbooks in high school. The result of the study is expected to apply in of affective teaching methods which are concerned with algebraic concepts and structures to teacher and these help high school students to understand the algebraic concepts and structures.
Alternative Title
A Note on Analysis and Guidelines for teaching of A Field of Algebra ( Focusing 10th level )
Alternative Author(s)
Kim, Sun-Won
Affiliation
조선대학교 교육대학원
Department
교육대학원 수학교육
Advisor
朴順喆
Awarded Date
2006. 2
Table Of Contents
ABSTRACT = ⅲ
Ⅰ. 서론 = 1
1. 연구의 필요성 및 목적 = 1
2. 연구의 제한점 = 2
Ⅱ. 대수의 기본 개념과 구조 = 3
1. NCTM에서 발표한 '수학적 구조'에 관한 규준 = 3
2. 대수의 기본 개념 = 4
3. 대수의 개념에 따른 변수의 사용 = 4
Ⅲ. 제 7차 고등학교 수학과 교육과정의 대수 영역 분석 = 8
1. 성격 = 8
2. 목표 = 9
3. 내용 체계 = 10
4. 대수영역 = 12
Ⅳ. 교과서의 대수적 구조와 지도방안 = 14
1. 이항연산 = 14
2. 군(Group)의 구조 = 17
1) 수 집합 = 18
2) 다항식 = 21
3. 환(Ring)과 체(Field)의 구조 = 22
1) 수 집합 = 24
2) 다항식 = 25
3) 유리식 = 32
4. 대수 영역의 지도를 위한 방안 = 35
1) 지도방안 = 36
2) 지도상의 유의점 = 37
Ⅴ. 결론 = 38
참고문헌 = 41
Degree
Master
Publisher
조선대학교 교육대학원
Citation
김원석. (2006). 대수영역의 분석 및 학습지도에 관한 고찰 - 10 단계를 중심으로
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/4445
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000232875
Appears in Collections:
Education > Theses(Master)(교육대학원)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
Files in This Item:

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.