CHOSUN

e-Learning 환경을 활용한 온라인 형성평가 지원 시스템의 설계 및 구현

Metadata Downloads
Author(s)
박황석
Issued Date
2006
Abstract
The Formative evaluation is an evaluation method that focuses on an efficiency of study during instruction. formative evaluation tries to obtain, analyze and furnish information over the planning and development of a course, which is brought about through a continuous performance of the learners during the course. This method allows for the adoption of corrective measures with reference to the course (presentation of other learning opportunities, preparation of instructive materials, revision of curriculum, etc.) and with reference to the learners (studies prescribed).
But many class does not conduct formative evaluation due to difficulty burden of a readiness and task increase about the feedback.
It will helps the works concerned in the preparing and analyzing for formative evaluation to be done efficiently by apply the e-Learning environment(re-use of the content being possible, easy to approach and simple of update content) in formative evaluation.
This study has the purpose to raise the level of the learner's learning achievement in e-Learning environment constructed class through analyzed result of efficient formative evaluation.
To prepare theoretical basis, we investigated definition and concept of the formative evaluation, the analysis method of question for evaluate, definition and feature and progress process of e-Learning, and technology for implement system in literature data foundation. On-line formative evaluation supporting system was implemented using Linux, Apache Web Server, PHP, MySQL and etc.
It provides platform for improving educational utilization value of formative evaluation and enhancing learning effectiveness of the learners because of teachers can be easily conduct the formative evaluation and analyzing result while studying.
Alternative Title
Design and Implementation of On-Line Formative Evaluation Supporting System using e-Learning Environment
Alternative Author(s)
Park, Hwang-Seok
Affiliation
조선대학교 교육대학원
Department
교육대학원 정보.컴퓨터교육
Advisor
배용근
Awarded Date
2006. 2
Table Of Contents
ABSTRACT
제1장 서론 = 1
제1절 연구의 필요성 및 목적 = 1
제2절 연구의 내용 및 방법 = 2
제2장 이론적 배경 = 4
제1절 형성평가 = 4
1. 형성평가의 전통적 관점 = 4
2. 형성평가에 대한 최근의 관점 = 6
제2절 평가문항의 제작, 유형 및 분석 = 9
1. 좋은 문항의 조건 = 9
2. 문항 유형 = 11
3. 문항분석 = 14
제3절 e-Learning = 16
1. e-Learning의 정의 = 16
2. e-Learning의 특성 = 17
3. 우리나라에서 e-Learning의 추진 과정 = 19
제4절 형성평가 지원 시스템의 제작에 필요한 관련 기술 = 21
1. LINUX = 21
2. Apache Web Server = 23
3. PHP = 26
4. MySQL = 34
제3장 온라인 형성평가 지원 시스템의 설계 = 38
제1절 설계의 기본 방향 및 전제 조건 = 38
제2절 시스템 환경 = 39
제3절 시스템의 전체 구조 = 41
1. 시스템의 구조 = 41
2. 데이터베이스 테이블의 구조 = 41
제4절 시스템 세부 기능의 설계 = 44
1. 각 모듈의 종류 및 기능 = 44
2. 세부 기능 설계 = 49
제4장 온라인 형성평가 지원 시스템의 구현 = 50
제1절 시스템 접속 초기화면 = 50
제2절 교사 초기화면 = 50
1. 형성평가 관리 = 51
2. 형성평가 결과 분석 = 56
3. 과제물 관리 = 60
제3절 학습자 초기화면 = 62
1. 형성평가 수행 = 63
2. 결과 관리 = 64
3. 과제물 열람 화면 = 66
제4절 학부모 초기화면 = 68
1. 자녀의 현황보기 화면 = 69
2. 과제물 열람 화면 = 69
제5절 메모 관리 = 69
1. 받은 메모 목록 = 70
2. 메모 읽기 = 70
3. 메모 전송 = 71
4. 보낸 메모 수신확인 = 71
5. 사용자 조회 = 71
제5장 결론 및 제언 = 72
참고문헌 = 74
Degree
Master
Publisher
조선대학교 교육대학원
Citation
박황석. (2006). e-Learning 환경을 활용한 온라인 형성평가 지원 시스템의 설계 및 구현
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/4423
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000232684
Appears in Collections:
Education > Theses(Master)(교육대학원)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
Files in This Item:

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.