CHOSUN

컴퓨터 활용을 통한 수학수업에서의 기대효과 연구

Metadata Downloads
Author(s)
염목화
Issued Date
2005
Abstract
The purpose of this study is to investigate the expected effect of teaching-learning through the usage of computer, one of the methods to learn mathematics.
Based on the survey on the effect from experimental class students who have studied using the GrafEq (Korean version), we conclude the following: Experimental class students have more positive attitude in learning mathematics compared to comparative class students. In addition, students who had lessons through the aid of computers responded that they preferred to continue such method of lesson in the future.
However more researches on using computers teachers' efforts, and government supports will be needed.
Alternative Title
A study on the expected effect in mathematics class through the usage of computer
Alternative Author(s)
Mok-hwa Youm
Affiliation
교육대학원 수학교육
Department
교육대학원 수학교육
Advisor
안영준
Awarded Date
2005. 8
Table Of Contents
Ⅰ. 서 론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구문제 2
3. 연구의 제한점 2

Ⅱ. 이론적 배경 3
1. 컴퓨터 활용 수학교육과 제7차 교육과정 3
2. 수학교육에서의 컴퓨터 활용의 의의 3
3. 수학교육과정에서의 컴퓨터의 영향 5
1) 시각화와 수학교육 5
4. 수학교육에서 활용되는 소프트웨어 7
1) 그래프 지도의 필요성 7
2) 수학교육에서 활용되는 소프트웨어 8
3) 한글판 GrafEq 11

Ⅲ. 연구의 실제 15
1. 연구의 대상 15
2. 연구 설계 15
3. 연구절차 15
1) 수업설계 15
4. 분석 20
1) 수학과목에 대한 흥미도 20
2) 수학에 대한 자신감 21
3) 수학 학습하는 태도 22
4) 컴퓨터 활용 수학수업(실험반) 23

Ⅳ. 결 론 25

참고문헌 27

설문조사표 29
Degree
Master
Publisher
조선대학교
Citation
염목화. (2005). 컴퓨터 활용을 통한 수학수업에서의 기대효과 연구
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/4415
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000234702
Appears in Collections:
Education > Theses(Master)(교육대학원)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
Files in This Item:

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.