CHOSUN

아동의 태권도 참여가 정서와 사회성에 미치는 영향

Metadata Downloads
Author(s)
이아랑
Issued Date
2005
Abstract
The purposes of this study are to analyze the influence of Taekwon-do training on elementary students' emotion and sociality and to show the importance of Taekwon-do training.
The subject for the study sample from Gwang-ju elementary school students, who are in the 4th grade through the 6th grade. 202 trained students and 146 untrained students were compared. The Questionnaire data was analyzed by SPSS program and AMOS program.
Result of analysis could be summarizes as the following.
1.Taekwon-do training difference
1)The group of trained students have showed a bit better level of patience.
2)The group of trained students have showed a bit better adaptability than the other group.
2.Specific character of trained students
1)Female trained students are more patient than male trained students.
2)Students who have longer training period have high level of patience.
3)The 6th grade students are the most patient in those groups.
4)The 6th grade students have showed better relationship of their families than other group.
3.Sociality is affected by emotion
1)The motivation is related to their patience and adaptability.
2)The adaptability of school is affected by self-confidence.
Alternative Title
The effects of Taekwondo training on emotion and sociality of the elementary school children
Alternative Author(s)
Lee, A-Rang
Affiliation
조선대학교 교육대학원
Department
교육대학원 체육교육
Advisor
조동진
Awarded Date
2005. 2
Table Of Contents
목차
표목차 = ⅳ
그림목차 = ⅴ
ABSTRACT = ⅵ
Ⅰ. 서론 = 1
1. 연구의 필요성 = 1
2. 연구 목적 = 2
3. 연구가설 = 3
4. 연구의 제한점 = 3
Ⅱ. 이론적 배경 = 4
1. 태권도의 개념 = 4
1) 태권도의 정신의 의의 = 8
2) 태권도의 신체적 의의 = 8
3) 태권도의 사회적 의의 = 8
4)태권도의 수련의 목표 = 9
2. 태권도의 특성과 가치 = 10
1) 태권도의 특성 = 10
2) 태권도의 가치 = 11
3) 태권도의 효과 = 15
3. 아동의 특징과 태권도 = 16
1) 발달심리적 아동기의 특징 = 16
2) 아동들에 대한 태권도의 교육적 가치 = 17
4. 태권도 수련과 초등학생의 정서 발달 = 19
1) 정서발달의 개념 = 19
2) 정서반응과 태권도 = 21
(1) 공포 = 21
(2) 불안 = 22
(3) 분노 = 23
(4) 애정 = 23
(5) 정서의 부적응 = 24
5. 태권도 수련과 초등학생의 사회성 발달 = 26
1) 사회성의 개념 = 26
2) 사회성의 신장 방법 = 27
(1) 행동조성(shaping) = 27
(2) 모방학습(modeling) = 28
(3) 지도 = 29
3) 태권도 수련에 의한 사회적 태도 = 29
Ⅲ. 연구방법 = 32
1. 연구대상 = 32
2. 조사도구 = 32
3. 조사절차 = 33
4. 자료처리 및 분석 = 34
Ⅳ. 연구결과 = 35
1. 태권도 참여자와 비참여자의 정서와 사회성의 비교 = 35
2. 일반적 특성에 따른 정서와 사회성 비교 = 36
3. 정서가 사회성에 미치는 영향 = 40
1) 모형의 설정 = 40
2) 모형의 적합도 검정 = 41
Ⅴ. 결론 = 45
참고문헌 = 47
부록 = 51
Degree
Master
Publisher
조선대학교 교육대학원
Citation
이아랑. (2005). 아동의 태권도 참여가 정서와 사회성에 미치는 영향
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/4371
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000234843
Appears in Collections:
Education > Theses(Master)(교육대학원)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
Files in This Item:

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.