CHOSUN

중학생의 체육수업에 대한 만족도 조사연구

Metadata Downloads
Author(s)
황순기
Issued Date
2004
Abstract
The purpose of this study is promoting of the satisfaction of physical education class, as getting hold of the students' satisfaction of physical class the present time and grasping. It used to survey and analyse the part of what will be improved.
The subject of this study is four hundred students who attend the coeducation middle school the first and second grade. And we analysed the result through the SPSS V.10.0 program.
The main results obtained can be summarized as following;
The first, it shows the difference between the theoretical and the practical class of students' need percentage. In the state of satisfaction of male pupil is high enough, while female pupil is middle.
The second, students dissatisfied the physical class equipment generally. And they discontented the circumstance of education such as a dressing room, surroundings.... etc.
The third, students do not regard co-class as effective for physical education.
The forth, in the method of evaluation, both of male and female pupil almost express their contentment.
From the result of this study, we could discover the content and the discontent of the physical education class. However, in the main discontentment is about the budget of physical education. Therefor the result of this study shows that it includes many problem.
Alternative Title
A stady on the satisfactory feeling about physical education lesson of middle school students.
Alternative Author(s)
Hwang, Soon-ki
Affiliation
조선대학교 교육대학원
Department
교육대학원 사회체육교육
Advisor
노형철
Awarded Date
2005. 2
Table Of Contents
제목차례
Ⅰ. 서론 = 1
1. 연구의 필요성 = 1
2. 연구의 목적 = 3
3. 연구문제 = 3
4. 연구의 제한점 = 3
Ⅱ. 이론적 배경 = 5
1. 체육활동의 개념 및 효과 = 5
2. 남·녀 청소년의 차이 = 7
1) 남·녀의 신체 구조적 차이 = 7
2) 남녀의 생리적 차이 = 9
3) 남녀의 경기력 차이 = 11
(1) 근력의 차이 = 11
(2) 운동기술의 차이 = 11
(3) 운동능력의 차이 = 12
(4) 스포츠와 여성 = 13
3. 체육수업 = 14
1) 중학교 체육의 목적 = 14
2) 체육수업의 특성 = 14
3) 체육수업의 실태 = 16
4) 체육수업의 만족도 = 18
(1) 수업환경 = 18
(2) 수업운영 = 19
(3) 지도방법 = 19
5) 제7차 체육과 교육과정 = 21
Ⅲ. 연구방법 = 24
1. 연구대상 = 24
2. 연구기간 = 24
3. 측정도구 = 24
1) 예비조사 = 25
2) 타당도 = 26
3) 신뢰도 = 26
4. 조사방법 = 27
5. 자료처리방법 = 27
Ⅳ.결과 및 논의 = 28
1. 체육시설 만족도 = 28
2. 체육기구 만족도 = 29
3. 체육수업에 방해되는 주변 환경 여부 = 29
4 체육수업에 방해되는 주변 환경 종류 = 30
5. 탈의 장소 유형 = 31
6. 탈의시설 만족도 = 31
7. 이론수업의 운영 = 32
8. 이론수업과 실기수업 비율 만족도 = 33
9. 이론수업과 실기수업 비율 불만족 이유 = 33
10. 체육수업 전 기분 = 34
11. 체육수업 후 기분 = 35
12. 체육교사 지도의 만족도 = 35
13. 체육교사 지도의 불만족 이유 = 36
14. 평가방법의 만족도 = 37
15. 평가방법의 불만족 이유 = 38
Ⅴ. 결론 및 제언 = 39
1. 결론 = 39
1) 체육수업환경 만족도 = 39
2) 체육수업내용 만족도 = 39
3) 체육교사 만족도 = 39
4) 평가방법 만족도 = 39
2. 제언 = 40
참고문헌 = 42
부록 남·녀 중학생의 체육교과에 대한 만족도 연구 = 45
Degree
Master
Publisher
조선대학교 교육대학원
Citation
황순기. (2004). 중학생의 체육수업에 대한 만족도 조사연구
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/4347
Appears in Collections:
Education > Theses(Master)(교육대학원)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
Files in This Item:
  • There are no files associated with this item.

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.