CHOSUN

中學校 數學科 代數 領域의 變化에 관한 硏究

Metadata Downloads
Author(s)
林昭延
Issued Date
2004
Abstract
Existing research until now about mathematics training courses was the way to explain mathematics education by time, the method to compare education content with mathematics of middle-high school, and the method to study a specification unit's position.
Such research allows the purpose to refurbish professionalism grasping contents of algebra area structurally from the first to the seventh training courses, analyzing change of middle-school algebra area deeply
By this research we investigate the structure of algebra and propelled by the method of literature study which analyzes the change of content of a main teaching and the teaching content of the algebra area of middle-school mathematics by grade from the first to the seventh training courses.
Summarizing the research result
first, it needs an education environment furtherance that can concentrate in improvement of teaching method by
viewpoint of algebraic structure to improve the quality of mathematics education.
second, algebra area of Middle-school mathematics is changing for has been changed in the content to the direction to improve
a mathematical thinking power and a student-centered education through an education course revision of 7th.
third, for a improvement of mathematical thinking power,
the faction and sequential must be harmonious like the content of a equation, a integer and a rational number.
Alternative Title
Title : A study on Variations in Section of Algebra with Middle School Mathematics
Alternative Author(s)
Lim, So-yeon
Affiliation
朝鮮大學校 敎育大學院
Department
교육대학원 수학교육
Advisor
朴順喆
Awarded Date
2005. 2
Table Of Contents
목차
표목차 = ⅲ
그림목차 = ⅳ
ABSTRAT = ⅴ
Ⅰ. 서론 = 1
1. 연구의 필요성 = 1
2. 연구의 목적 = 2
3. 연구 내용 = 3
4. 연구의 방법과 범위 = 3
Ⅱ. 대수의 구조 = 4
1. 대수의 역사적 발생 = 4
2. 대수의 개념과 변수의 사용 = 6
3. 대수적 구조 = 10
4. 대수 영역의 계통도 = 23
Ⅲ. 중학교 수학과 대수 영역의 내용 = 24
1. 제 1차 교육과정 대수 영역 학년별 지도 내용 = 24
2. 제 2차 교육과정 대수 영역 학년별 지도 내용 = 27
3. 제 3차 교육과정 대수 영역 학년별 지도 내용 = 29
4. 제 4차 교육과정 대수 영역 학년별 지도 내용 = 34
5. 제 5차 교육과정 대수 영역 학년별 지도내용 = 38
6. 제 6차 교육과정 대수 영역 학년별 지도내용 = 44
7. 제 7차 교육과정 대수 영역 학년별 지도 내용 = 49
Ⅳ. 교육과정 시기별 대수 영역 지도 내용의 분석 = 54
1. 집합의 변화 = 54
2. 방정식의 변화 = 60
3. 부등식의 변화 = 71
4. 인수분해의 변화 = 78
5. 정수의 변화 = 81
6. 유리수의 변화 = 86
7. 진법의 변화 = 92
8. 지수의 변화 = 96
Ⅴ. 요약 및 결론 = 98
1. 요약 = 98
2. 결론 = 100
3. 앞으로의 연구 과제 = 101
참고문헌 = 103
Degree
Master
Publisher
朝鮮大學校 敎育大學院
Citation
林昭延. (2004). 中學校 數學科 代數 領域의 變化에 관한 硏究
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/4340
Appears in Collections:
Education > Theses(Master)(교육대학원)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
Files in This Item:
  • There are no files associated with this item.

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.