CHOSUN

상업계고등학교 회계교육의 실태 및 개선방안에 대한 연구

Metadata Downloads
Author(s)
고재성
Issued Date
2004
Abstract
We live in the information era where the international interaction and information are becoming more important. To meet this rapidly changing society and to maintain comparative competitiveness among countries, we need to build up and ensure more competent persons who have skills for obtaining and utilizing information technology. The purpose of this study is to analyze the accounting curriculum carried on in commercial high schools and to find out the ways of improving it. As a result of this study, I suggest the method of improvement on accounting curriculum in the followings.
First, It needs to adjust the period and time units of completion on accounting curriculum.
Second, It is necessary that the textbook should contain the contents of the case study. If we practice more simulated accounting programs similar with those of many companies than theory oriented educations, it will provide students with more interest and effective learning chances.
Third, we require practical-focused education for improving practical business abilities.
Forth, we should establish Accounting Lab with computerized system for practical-focused education.
Fifth, the commercial high schools must introduce the subject of computer accounting for the intensification of business education.
Sixth, we need to develop various teaching materials since students can learn and understand accounting education much easily.
Seventh, teachers are required to be trained on practical education.
Eighth, the National Technical Examination for the License Systems needs to be improved.
Alternative Title
A Study on the Current State and Improvement of Accounting Education at Commercial High School
Alternative Author(s)
Koh, Jae-sung
Affiliation
조선대학교 교육대학원
Department
교육대학원 상업정보교육
Advisor
조승제
Awarded Date
2005. 2
Table Of Contents
목차
표목차 = ⅲ
그림목차 = ⅴ
ABSTRACT = ⅵ
Ⅰ. 서론 = 1
1. 연구의 필요성 및 목적 = 1
2. 연구의 방법 및 범위 = 2
Ⅱ. 상업계고등학교 회계교육의 일반적 고찰 = 4
1. 우리나라 회계교육과정의 변천 및 운영 실태 = 4
1) 회계교육 과정의 변천 = 4
2) 회계교육의 운영 실태 = 9
3) 회계교육의 문제점 = 12
2. 현행 회계교과의 내용 = 14
1) 회계원리 = 14
2) 기업회계 = 15
3) 원가회계 = 16
4) 회계실무 = 17
5) 세무회계 = 18
3. 전산회계 분야 자격제도 = 19
1) 전산회계운용사 = 20
2) 전산세무회계 = 21
Ⅲ. 회계교육의 실태 = 22
1. 연구방법의 설계 = 22
2. 조사 방법 = 23
1) 조사 대상 = 23
2) 설문지의 구성 = 23
3. 조사 분석의 결과 = 24
1) 일반사항 = 24
2) 교수-학습에 관한 사항 = 25
3) 교육과정에 관한 사항 = 30
4) 실습실 및 학습 자료에 관한 사항 = 37
5) 기능 자격증에 관한 사항 = 39
Ⅳ. 회계교육의 개선 방안 = 44
1. 교과 운영 = 44
1) 회계교과 이수시기 및 단위수의 조정 = 44
2) 교과서의 내용에 실무사례의 첨가 = 45
2. 교수-학습 방법의 개선 = 45
1) 교사의 지도측면 = 45
2) 학생의 학습측면 = 47
3. 회계교육 문제의 개선 = 48
1) 실무교육의 강화 = 48
2) 사례중심의 교육 = 49
3) 회계 윤리 교육의 강화 = 50
4. 국가기술자격검점제도의 개선 = 51
Ⅴ. 결론 = 52
참고 문헌 = 54
Degree
Master
Publisher
조선대학교 교육대학원
Citation
고재성. (2004). 상업계고등학교 회계교육의 실태 및 개선방안에 대한 연구
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/4296
Appears in Collections:
Education > Theses(Master)(교육대학원)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
Files in This Item:
  • There are no files associated with this item.

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.