CHOSUN

레지오 에밀리아의 敎育課程 - 多象徵的 接近法을 中心으로

Metadata Downloads
Author(s)
朴柄昶
Issued Date
2004
Abstract
The Reggio Pre-school encourages children to apply to the various object in order to reveal their thoughts. Because such implements have distinguished features and the infants who use these implements recognizes them differently.
The Reggio Emilia respects individual way of thinking and personal experiences of each infant. To overcome individual differences, it applies 'Zone of proximal development' which Vygotsky suggested and assists the self growth of the infant by scaffolding; its theory is 'Multi-symbolic approach'.
Multi-symbolic approach builds up 'Emergent Curriculum' which gives rise to interests of children on the system of relation.
Emergent curriculum is composed of the role of the teachers called 'progetazzione', who observe the actions of children, negotiate with these data, build a construction and design a plan. It is one of method that is making up education.
In the educational environment and process designed by emergent curriculum, children compose various activities to solve "cognitive conflicts". It is 'Project Approach' that is constituted educational method focused on the activities of children.
Like this, the integrated activity is accomplished by supports of the teachers and experiences of children.
And the infants are able to observe various features of objets in the studio called Atelier, receive the help of Atelierista to add artistic expression to visual objets. Artistic factors motivate the interests of children and maintain their activities. In the Reggio Emilia, visual representation is used to concrete their thoughts within the experiences. this is processed by the symbolizing period.
Passing the period, the infants look back, reflect and re-recognize their experiences by variously representing and recording works, and re-represent repeatedly. Processing the reflective thinking, children reach to cognitive and emotional expansion, the meta-symbolic experience which produce another symbol with a primary symbol; the symbol which leads a symbol. This whole curriculum is "Multi- symbolic approach" and the education proposed in Reggio Emilia.
Alternative Title
The Multi-Symbolic Approach of Reggio Emilia Education
Alternative Author(s)
Park, Byoung-Chang
Affiliation
朝鮮大學校 敎育大學院
Department
교육대학원 미술교육
Advisor
朴廷基
Awarded Date
2005. 2
Table Of Contents
목차
그림목차 = ⅳ
ABSTRACT = ⅴ
Ⅰ. 서론 = 1
Ⅱ. 흥미와 관계의 교육 = 6
1. 유기적 관계의 체계형성 = 6
2. 교육적 환경 = 10
1) 환경의 개념 = 10
2) 제 3의 교육자로서의 환경 = 11
3) 레지오 에밀리아 영· 유아학교의 환경구성 = 15
(1) 피아자(Piazza) = 15
(2) 탐색적인 교실 = 16
(3) 미니 아뜰리에(mini-Atelier) = 17
(4) 아뜰리에(Atelier) = 17
3. 유아 이미지와 교사의 역할 = 20
1) 유능한 생산자로서의 유아 이미지 = 20
2) 상호 호혜적인 유아­교사관계 = 22
3) 공동교수를 통한 교사­교사관계 = 23
4) 레지오에서의 교사의 역할 = 24
(1) 교사의 역할의 변화 = 24
(2) 지식의 공동 구성자로서의 교사 = 26
(3) 지식의 대여자로서의 교사 = 27
(4) 레지오를 통해 본 교사의 역할 = 29
4. 경험을 통한 학습으로의 프로젝트 접근법 = 29
1) 관계와 학습의 이론적 기초 = 29
2) 레지오에서의 프로젝트 접근법 = 32
5. 프로제타지오네(progetazzione) = 34
1) 발현적 교육과정으로의 프로제타지오네 = 34
2) 협상교육과정으로의 프로제타지오네 = 39
(1) 디자인 단계 = 39
(2) 기록화 단계 = 40
(3) 담론 단계 = 40
3) 통합과정으로의 프로제타지오네 = 42
Ⅲ. 미적 가치와 보존 = 43
1. 미적 교육의 필요성 = 43
2. 예술교육의 재개념화 = 44
3. 미술의 교육적 활용 = 45
1) 교육에서 미술의 의미 = 45
2) 레지오에서의 미술교육 = 46
(1) 그리기 = 48
(2) 칠하기 = 49
(3) 점토 만들기 = 50
(4) 빛을 이용하기 = 50
(5) 다양한 매체 이용하기 = 50
4. 아뜰리에리스타(Atelierista)의 역할 = 51
5. 기록화 = 54
1) 기록화의 의미와 종류 = 54
2) 교육의 출발점으로써의 기록화 = 54
3) 유아발달의 단계로써의 기록화 = 55
4) 교사발전의 도구로써의 기록화 = 56
Ⅳ. 인지적 · 정서적 자아성장 = 56
1. 시각적 표상 = 56
1) 시각적 표상의 의미 = 56
2) 소통의 도구로써의 시각적 표상 = 57
3) 시각언어(visual language)와 도식언어(graphic language) = 58
4) 인지적·정서적 상징으로의 시각적 표상활동 = 59
2. 다상징, 재상징, 초상징 = 60
3. 다상징 활동의 예 : 다이아나 유치원의 '멀리뛰기 프로젝트' = 61
1) 멀리뛰기순서를 다상징적으로 표상하기 = 62
2) 멀리뛰기 거리 측정하기 = 63
4. 상징화 주기(cycles of symbolization) = 63
5. 상징체계 접근법 = 67
6. '통합된 어린이'로의 자아성장 = 70
Ⅴ. 결론 = 73
Degree
Master
Publisher
朝鮮大學校 敎育大學院
Citation
朴柄昶. (2004). 레지오 에밀리아의 敎育課程 - 多象徵的 接近法을 中心으로
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/4288
Appears in Collections:
Education > Theses(Master)(교육대학원)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
Files in This Item:
  • There are no files associated with this item.

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.