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일부 보육교사를 대상으로 한 영유아 응급처치 교육효과

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Author(s)
문혜정
Issued Date
2015
Abstract
Objectives: This study is an equivalent pre-and post-experimental study to compare and verify educational effect between instructor-centered learning and video self-instruction (VSI) about first aid education for infants and children.
Method: This study was divided into the group1 for instructor-centered learning and the group2 for video self-instruction (VSI) and conducted through a survey on child care teaches who took care of 0 to 6 year-old infants and children in G Metropolitan City and experiment after training. 51 participants who could understand the purpose and content of this study were selected. The final subjects for the analysis were a total of 49 participants (25 for the group 1 and 24 for the group 2). The survey was carried out for 4 days from May 27 to June 6, 2015. The analysis of the data was carried out by chi-square test and t-test. using SPSS ver.20.0 for Window. For testing statistical analysis, the significance level () was set as 0.05.
Result: The findings of this study are as follows.
1. After training, the change level of knowledge increased in both group1 and group 2(p<0.0001), while there was no significant change in knowledge variation (pre-and post-education) as the result of comparison of pre-and post-education (p>0.05).
2. After training, the change level of self-efficacy increased in both group 1 and group 2 (p<0.0001), while there was no significant change in self-efficacy variation (pre-and post-education) as the result of comparison of pre-and post-education (p>0.05).
3. After training, the accuracy of first-aid performance significantly increased after instruction in all groups. regarding mean difference in that before and after infant CPR and respiratory obstruction for infant instructions, group 1 was significantly higher than group 2
Conclusion: First aid education for child care teachers was found to be effective in both instructor-centered learning and video self instruction
(VSI) to improve knowledge level, self-efficacy, and performance. In addition, CPR for infants and children and respiratory obstruction for infants can be conducted together, and child care centers will be able to deal with emergency situations effectively through regular learning by repetition. Since the first-aid education for child care teachers is now insufficient, this study will be used as educational document for daily life first-aid education and further contribute to enhancing the health of infants and children.
본 연구는 영유아 응급처치 교육에 관하여 강사 주도적 훈련 학습과 동영상 자가 훈련 학습 간의 교육 효과를 비교 검증하기 위하여 시행된 동등성 사전사후 실험연구이다. 연구는 그룹1(강사 주도적 훈련 학습)과 그룹2(동영상 자가 훈련 학습)로 나누어 G광역시 소재의 만 0세∼만 6세 미만 원아가 재원하고 있는 어린이집 보육교사를 대상으로 설문조사와 교육 후 실험을 통해 연구를 진행하였다. 이 연구의 목적과 실험 내용을 이해하는 51명을 선별 하였고 그룹1에 25명과 그룹2에 26명으로 배정하였다. 최종 분석 대상자는 그룹2에서 응급처치 수행도를 확인하지 못한 2명이 중도 탈락하여 그룹1에 25명과 그룹2에 24명으로 총 49명으로 하였다. 조사 기간은 2015년 5월 27일부터 6월 6일까지 중 4일 동안 이루어졌다. 조사된 자료의 연구 분석 방법은 SPSS ver.20.0 for Window를 이용하여, Chi-square() 검정과 독립표본 t-검정, Fisher's exact 검정으로 실시하였다. 통계분석 시 유의수준()은 0.05로 설정하였다.
본 연구의 결과는 다음과 같다
1. 두 그룹의 교육 전ㆍ후 지식도 변화 정도는 그룹1과 그룹2 모두 교육 전보다 교육 후가 더 증가 하였고(p<0.0001), 두 그룹간 교육 전과 교육 후의 지식도 변화량(교육 후-교육 전)을 비교한 결과 유의한 차이가 없었다(p>0.05).
2. 두 그룹의 교육 전ㆍ후 자기 효능감 변화 정도는 그룹1과 그룹2 모두 교육 전보다 교육 후가 더 증가 하였고(p<0.0001), 두 그룹간 교육 전과 교육 후의 자기 효능감 변화량(교육 후-교육 전)을 비교한 결과 유의한 차이가 없었다(p> 0.05).
3. 두 그룹의 교육 후 응급처치 수행도 변화 정도는 그룹1과 그룹2 간에 유아 심폐소생술 수행도는 유의한가 차이는 없었다(p〉0.05). 그러나 영아 심폐소생술과 영아 기도폐쇄 처치술은 그룹1의 수행도 향상이 그룹2에 비해 유의하게 높았다(p<0.05).
결론적으로, 보육교사를 대상으로 한 응급처치 교육에서 강사 주도적 훈련 학습과 동영상 자가 훈련 학습이 모두 지식도와 자기 효능감을 향상 시키는데 효과가 있는 것으로 확인 되었다. 또한 영아 심폐소생술과 영아 기도폐쇄 처치술의 수행도는 강사 주도적 훈련 학습이 동영상 자가 훈련 학습보다 더 효과가 좋은 것을 확인하였다. 본 연구를 통하여 영유아 응급처치 관련 교육 시 자료로 활용될 수 있을 것이며 영유아의 건강 증진에도 기여할 수 있을 것이다. 추후 강사 주도적 훈련 학습과 동영상 자가 훈련 학습을 이용한 영유아 응급처치 재교육시기와 관련된 연구가 시행되어야 할 필요성이 있을 것이다.
Alternative Title
The Effect of First Aid Education
Alternative Author(s)
Mun, Hye-Jeong
Affiliation
조선대학교 보건대학원
Department
보건대학원 보건학과
Advisor
박종
Awarded Date
2015. 8
Table Of Contents
목 차

표 목차 ⅲ
도 목차 ⅳ
ABSTRACT ⅴ

Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성 1
2. 연구의 목적 4

Ⅱ. 연구방법 5
1. 연구의 설계 5
2. 프로그램의 구성 6
3. 프로그램의 적용 9
4. 연구대상 및 조사기간 10
5. 주요변수 및 측정방법 11
6. 분석방법 13

Ⅲ. 연구결과 14
1. 각 그룹의 동질성 검정 14
2. 그룹1과 그룹2의 지식도 변화 15
3. 그룹1과 그룹2의 자기 효능감 변화 16
4. 그룹1과 그룹2의 수행도 변화 17

Ⅳ. 논의 18

Ⅴ. 요약 및 결론 20

참고문헌 22

부록 25
Degree
Master
Publisher
조선대학교
Citation
문혜정. (2015). 일부 보육교사를 대상으로 한 영유아 응급처치 교육효과
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/2356
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000265090
Appears in Collections:
Medicine & Parmacy > Theses(Master)(의학전문대학원/보건대학원/임상약학대학원)
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