CHOSUN

부모의 양육태도가 청소년의 학업열의에 미치는 영향

Metadata Downloads
Author(s)
김은영
Issued Date
2022
Keyword
Parenting Attitudes academic enthusiasm Life Satisfaction Peer Relationship KCYPS
Abstract
The purpose of this study was to investigate the effects of parental rearing attitude on adolescents' academic enthusiasm, the mediating effects of adolescents' life satisfaction, and the moderating effects of peer relationships. For this purpose, theoretical background was considered based on previous studies and research design was conducted after exploring the factors affecting the academic enthusiasm of adolescents. To verify the research hypothesis, panel data for the first grade of middle school in 2018 was used. The analysis was conducted using SPSS 26 version program. The analysis methods were factor analysis, reliability verification, correlation analysis between variables, multiple regression analysis, and hierarchical regression analysis.
The results of the analysis are as follows.
First, the direct effect of parental rearing attitude on adolescents' academic enthusiasm had a significant effect on positive rearing attitude, but negative rearing attitude did not have a significant effect. Second, life satisfaction played a mediating role in the relationship between parents' rearing attitude and adolescents' academic enthusiasm.
Third, the moderating effect of the relationship between positive parenting attitude and academic engagement did not have a significant effect on the moderating effect of peer relationship, but the moderating effect was found in the relationship between negative parenting attitude and academic engagement.
This study is limited to generalization of the whole middle school students group by limiting the first graders of middle school in 2018 by using the first data of KCYPS 2018, and it has limited the variables affecting the academic enthusiasm of the adolescents to a few, so there is a lack of comprehensive research on the academic enthusiasm of the adolescents. However, this study verified the relationship model between parents' rearing attitude, academic enthusiasm, life satisfaction, and peer relationship, and personal factors and environmental factors. It is meaningful in that it helps to understand the process of influence on academic enthusiasm and to prepare a plan to increase academic enthusiasm because it reveals the relationship between academic enthusiasm of adolescents.
Alternative Title
The Effects of Parenting Attitudes on Adolescent’s Academic Enthusiasm : Focusing on the Mediating Effects of Life Satisfaction and the Moderating Effects of Peer Relationship
Alternative Author(s)
Kim Eun Young
Affiliation
조선대학교 정책대학원
Department
정책대학원 사회복지학과
Advisor
박희서
Awarded Date
2022. 2
Table Of Contents
제1장 서 론 1
제1절 연구목적 1
제2절 연구범위 및 연구방법 5
1. 연구범위 5
2. 연구방법 6

제2장 이론적 배경 8
제1절 부모의 양육태도 8
1. 부모의 양육태도 개념 8
2. 부모의 양육태도 유형 9
제2절 학업열의 16
1. 학업열의 개념 16
2. 학업열의 구성요소 17
제3절 청소년의 삶의 만족도 18
1. 삶의 만족도 개념 18
2. 청소년 삶의 만족도 영향요인 20
제4절 또래관계 22
1. 또래관계 개념 22
2. 또래관계 영향요인 23
제5절 선행연구 25
1. 부모양육태도와 학업열의와의 관계 25
2. 청소년의 삶의 만족도의 매개효과 26
3. 또래관계의 조절효과 27
4. 선행연구 평가 29

제3장 연구설계 31
제1절 연구모형 31
제2절 연구가설 32
제3절 주요변수의 조작화 및 측정 33
1. 변수의 조작화 정의 33
2. 설문구성 및 측정 35
제4절 자료의 수집 및 분석 38
1. 자료의 수집 38
2. 표본의 특성 38
3. 자료분석 방법 41

제4장 실증분석 42
제1절 측정도구 검증 42
1. 타당도 분석 42
2. 신뢰도 분석 47
제2절 기술통계 분석 48
1. 변수의 기술적 통계 48
2. 변수의 인구통계학적 특성별 차이분석 49
3. 상관관계 분석 51
제3절 가설의 검증 53
1. 부모의 양육태도가 학업열의에 미치는 영향 53
2. 삶의 만족도의 매개효과 분석 54
3. 또래관계의 조절효과 분석 63
제4절 분석결과 논의 68

제5장 결 론 70
제1절 연구결과 요약 70
1. 기술적 통계분석 결과 70
2. 인구통계학적 특성별 차이분석 결과 71
3. 연구가설에 대한 검증결과 71
제2절 연구결과의 시사점 72
1. 이론적 시사점 72
2. 실천적 시사점 73
3. 정책적 시사점 74
제3절 향후 연구방향 75

참고문헌 77

부록 설문지 89
Degree
Master
Publisher
조선대학교 정책대학원
Citation
[1]김은영, “부모의 양육태도가 청소년의 학업열의에 미치는 영향,” 조선대학교 정책대학원, 2022.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/19733
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000589111
Appears in Collections:
Law and Social Science > Theses(Master)(정책대학원)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
Files in This Item:

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.