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선형 유도전동기 구동 반송시스템의 속도제어 특성

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Author(s)
金成結
Issued Date
2004
Abstract
고대 동물의 힘에 의한 운송이 오래 되었으나 증기기관의 발명으로 동력에 의해 반송차를 구동하게 되고 그 후 수송·반송 시스템의 중량화·고속화를 위한 연구개발이 계속 되었다. 그러나 회전형 전동기의 연구개발이 상당한 수준까지 진행하여 고속화의 난점으로 차륜과 레일의 마찰에 기인하는 점착 구동방식 그 자체에 한계가 있다는 것을 알게 되었다. 그래서 차량이나 반송차에 직접 직선력을 부여할 수 있는 선형유도전동기가 주목받게 되었다.
현재 반송시스템은 회전형 전동기를 벨트, 기어 및 풀리 등의 동력변환장치를 사용하여 직선 운동으로 바꾸어 사용하는 간접 구동방식으로서 동력 전달 효율이 좋지 않을 뿐만 아니라 보수, 점검 및 유지 등이 어렵다. 따라서 직선 운동이 요구되는 시스템에 직접 직선추력을 얻을 수 있는 선형유도전동기 반송장치는 직접 직선운동이 가능하고 시스템 구조가 간단하여 보수, 점검유지가 용이하며, 비 접촉구동으로 저소음 운전이 가능하다. 또한 원심력에 의한 속도제한이 없어 고속반송이 가능하다.
본 논문에서는 선형유도전동기의 순시속도에서 1, 2차 위치이동으로 나타나는 동 특성과 단부효과를 고려한 선형유도전동기 구동 반송시스템을 설계 및 제작하고 SVPWM을 구현한 제어기를 적용하여, 실험을 통해서 정속제어 특성 및 적용 가능성을 입증하고자 한다.
It was subject that tool that carry goods from ancient times does motion of linear with 'Sled'. But, frictional resistance is much according to road surface state or quality of the material of 'Sled' even if do not know if there is ice surface and it of courses that limit is in heavy return from a procedure. Therefore, I can not know who is, but carrying capacity was improved epochally introducing concept that is wheel.
Driving source is thought that first was a person for vehicles or return supported to wheel. And age that borrow animal's force such as ox and horse etc.. and carries heavy was long-standing. For return by power since James watt invents steam engine run. After that, heavy weight and research and development for high speed of transport and conveyor system were continued. But, found out to agglutination drive system itself that is caused in attrition of wheel and rail to difficult point of high speed because research and development of rotating type electric motor progresses to considerable level that limit is. So, for vehicles or return to linear motor that can give straight line power directly observe.
Present, checkout and maintain etc. are difficult as well as mechanical efficiency of power is bad as indirectness driving that Conveyor system that apply mainly to industry uses exchanging rotating type electric motor to rectilinear movement using power inverter of belt, gear and pulley etc. Therefore, research and development to use linear induction motor that can get straight line thrust directly to system that such rectilinear movement is required by driving source of that do person half dead is progressing abuzz and there is following advantage. Because rectilinear movement is possible and system architecture is simple directly, is easy it is reparation, checking existence. Low noise driving is available by non-contact drive. There is no speed limit by centrifugal force, high speed return from a procedure is available.
In this paper, designed and manufacture Linear Induction Motor drive conveyor system that use equivalent circuit analysis method that consider dynamic characteristics and end effect that appear from round of instantaneous velocity of Linear Induction Motor to the first, second relative position removal. Wish to apply controller that embody SVPWM and consider the constant speed control characteristics and application possibility
Alternative Title
The Speed Control Characteristics of Conveyor System Driving Linear Induction Motor
Alternative Author(s)
Kim, Seong-Kyeol
Affiliation
朝鮮大學校 大學院
Department
산업대학원 전기공학과
Advisor
曺錦倍
Awarded Date
2005. 2
Table Of Contents
목차
ABSTRACT
제 1장 서론 = 1
제 2장 이론적 고찰 = 2
제 1절 선형유도전동기 = 2
1. 선형유도전동기 원리 = 2
2. 단부효과에 의한 자화인덕턴스 = 5
3. 2차 도체의 와전류 손실에 의한 등가 직렬저항 = 8
4. 선형유도전동기 모델링 = 10
제 2절 제어시스템 = 19
1. 변환기의 구성 = 19
2. AC-DC 컨버터 = 20
3. DC-AC 컨버터 = 22
제 3장 시스템 설계 및 제작 = 23
제 1절 구동 반송시스템 = 23
1. 고정자 = 24
2. 2차측 이동자 도체판 = 26
제 2절 제어시스템 제작 = 27
1. 벡터제어 인버터 = 28
2. 제어 알고리즘 = 30
제 4장 실험 및 결과 = 32
제 1절 시스템 구성 = 32
제 2절 실험 결과 및 고찰 = 35
제 5장 결론 = 39
참고문헌 = 40
Degree
Master
Publisher
朝鮮大學校 大學院
Citation
金成結. (2004). 선형 유도전동기 구동 반송시스템의 속도제어 특성
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/1882
Appears in Collections:
Engineering > Theses(Master)(산업기술창업대학원)
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