CHOSUN

한지매체를 활용한 미술치료프로그램이 유아의 행복감에 미치는 영향에 관한 질적 연구

Metadata Downloads
Author(s)
박지은
Issued Date
2018
Abstract
In early childhood, happiness is related to Emotional development, the happy infant has a positive viewpoint, it raises the ability to positively cope with negative situations in life, and the foundation to build and accumulate intellectual, social, and physical. The process of expressing infant art therapy is especially important because the primary purpose of early childhood art therapy is to help express emotions and improve self-confidence. In this context, self - expression using media is important, and this study aims to investigate how the art therapy program using Hanji affects the happiness of infant.
The subjects of this study are infants from 4 to 6 years old (2 male, 3 female, 5 total) in K - city. The study period was 90 minutes each from August 2018 to October 2018, with two sessions per week. As the initial stage (1 ~ 2 sessions), the middle stage (3 ~ 9 sessions) and the later stage (10 ~ 11 sessions) It were conducted for 11 sessions in total. In order to investigate the effect of the art therapy program using the Hanji on the happiness of the target child, the child happiness measurement tool and the wood picture test were conducted by the pre- and post- test.

The results of this study are summarized as follows.

First, the art therapy programs using Hanji lead to various expressions of infants and enable positive self - search. Through the familiar medium of Hanji, it made infants feel comfortable and helped infants express various expressions with emotional stability. Hanji Media has made it possible for infants to motivate their activities, to facilitate their accessibility, and to express their expressions. The emotions and thoughts experienced through the Hanji media are expanded to various expressions.
Second, Comparing the total scores of early childhood happiness measurement instruments, pre- and post-test, there was a significant increase in recognition, accomplishment, spirituality, and commitment among sub-factors of happiness. The results of this study showed that the art therapy program stimulated interest and motivation for infants with low self-esteem and depressed condition, also, It can be seen that the treatment activities using brightly colored Hanji improved the achievement and immersion area which is a sub-element of happiness.
Third, the art therapy program through nature - friendly media improves the happiness of infant by enabling emotional expression to infant. At the initial stage, there were some stiff or unfamiliar aspects in relation to each other, and in the part where the media was selected and utilized, only specific type was used rather than variety. In the middle stage, the boundary collapsed and positive interactions appeared, and free emotional expressions and spontaneous self-expression were shown. In the later stage, self - expression and emotional expression increased and showed a high sense of accomplishment due to complete commitment. Also, to analyze the effects of infant 's happiness, it was found that the wood paintings test showed that after the post-test, the focus on the inner self and the images of the extended self appeared in the pictures.
Therefore, it was confirmed that the art therapy program using Hanji media has various effects on the improvement of the happiness of infants. In particular, this study has the meaning to confirm that it helps to improve the overall happiness of infant through self - expression using Hanji or through activity using Hanji, and through the process of expression of emotions.
유아기때, 행복은 정서발달과 관련이 있는데, 행복한 유아는 긍정적 관점이 형성되고, 삶에서 겪는 부정적인 상황을 긍정적으로 대처할 수 있는 능력을 기르게 하며, 지적, 사회적, 신체적 자신을 형성하고 축적하는 토대가 된다. 유아 미술치료는 특별히 표현하는 과정이 중요한데, 그 이유는 유아 미술치료의 주된 목적이 감정의 표현, 자신감 향상을 도와주는 것이기 때문이다. 이러한 맥락에서, 아이들의 매체를 이용한 자기표현은 중요하며, 본 연구는 한지매체를 이용하고, 활용하는 미술치료프로그램이 유아의 행복감에 어떠한 영향을 미치는지 알아보는데 연구의 목적을 두었다.
본 연구의 대상은 K시에 소재한 교회의 만 4세 ~ 만 6세의 아동(남 2명, 여 3명, 총 5명)이다. 연구기간은 2018년 8월부터 2018년 10월까지 주 2회기로 매회 90분간 실시하였으며, 초기단계(1~2회기), 중기단계(3~9회기), 후기단계(10~11회기)로 총 11회기에 걸쳐 진행되었다. 대상 아동의 행복감에 대한 한지 매체를 이용하는 미술치료프로그램의 영향을 알아보기 위하여, 유아행복측정도구와 나무그림검사를 사전·사후 검사로 진행하였다.

본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다.

첫째, 한지를 활용한 미술치료프로그램은 유아의 다양한 표현들을 이끌어 내어 긍정적 자기탐색을 가능하게 한다. 친숙한 매체인 한지를 통해 편안함을 느끼게 하고 정서적 안정과 더불어 다양한 표현들을 이끌어 내는데 효과를 가져왔다. 한지매체가 유아로 하여금 활동에 대한 동기부여를 갖게 하고, 접근성을 용이하게 하여 내제되어 있는 표현들을 가능하게 했으며, 한지매체를 통해 경험된 감정과 생각들이 다양한 표현들로 확장되어 성장기 유아에게 긍정적 영향을 미쳤다.
둘째, 사전·사후검사인 유아행복측정도구의 총점을 비교해 보면 행복감의 하위요인 중 인지 및 성취, 영성, 몰입 등에서 유의미한 증가를 보였다. 이러한 연구 결과는 미술치료프로그램이 낮은 자아감과 위축되어 있는 상태의 유아에게 흥미와 동기를 불러일으켰으며, 화사한 색감의 색한지를 활용한 치료활동을 통해 행복감의 하위요인들을 향상시켰음을 알 수 있다.
셋째, 자연친화적 매체를 통한 미술치료프로그램이 유아에게 감정과 정서적 표현을 가능하여 유아의 행복감을 증진시킨다. 초기에는 관계적인 면에서 경직되거나 낯설어 하는 모습들이 나타났고, 매체를 선택하여 활용하는 부분에서도 다양함 보다는 한 가지만을 사용하는 특성을 나타냈다. 중기에서는 경계가 무너지고 긍정적인 상호작용이 나타났으며, 자유로운 감정표현과 자발적인 자기표현의 모습들이 보였다. 후기에는 자기표현과 감정표현이 증가하고 온전한 몰입으로 인해 높은 성취감을 나타냈다. 또한 유아의 행복감에 대한 효과를 분석하기 위해 투사검사인 나무그림검사를 보면 사전보다 사후에 내적 자아에 집중한 모습을 볼 수 있었으며, 확장된 자아의 모습들이 그림 속에 나타나고 있음을 알 수 있었다.
따라서, 한지매체를 이용한 미술치료프로그램이 유아의 행복감의 증진에 다양한 방향으로 효과가 있음을 확인 하였다. 특별히 본 연구는 한지 매체를 이용한 자기표현 또는 한지 매체를 이용한 활동, 그리고 감정의 표현의 과정을 통해, 전반적인 유아의 행복감 증진에 도움이 되는 것을 확인하는 의의를 가진다.
Alternative Title
Qualitative study on the effects of art therapy program using Hanji media on infant happiness
Alternative Author(s)
Park, Ji Eun
Department
디자인대학원 미술심리치료
Advisor
김승환
Awarded Date
2019. 2
Table Of Contents
표목차
그림목차
국문초록

Ⅰ. 서론
A. 연구의 필요성 및 목적
B. 연구문제
C. 용어정의

Ⅱ. 이론적 배경
A. 한지매체
1. 한지매체의 필요성
2. 한지매체의 특성을 통한 활용 가능성
3. 한지매체와 미술치료
B. 유아의 행복감
1. 유아의 행복감의 정의 및 특성
2. 유아의 행복감의 구성요인
3. 유아의 행복감과 미술치료
C. 질적연구

Ⅲ. 연구방법
A. 연구대상
B. 연구절차
1. 미술치료프로그램 실시기간 및 장소
2. 사전∙사후 검사
3. 미술치료프로그램 구성
C. 연구도구
1. 유아행복측정도구
2. 나무그림검사
D. 자료처리 및 분석

Ⅳ. 연구결과
A. 사전·사후 검사 변화 비교
B. 작품분석
C. 나무그림검사 분석
D. 개인별 분석
1. 언어적 자기표현
2. 활동기록 분석

Ⅴ. 논의 및 결론

ABSTRACT
참고문헌
부록
Degree
Master
Publisher
조선대학교 디자인대학원
Citation
박지은. (2018). 한지매체를 활용한 미술치료프로그램이 유아의 행복감에 미치는 영향에 관한 질적 연구
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/1854
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000267340
Appears in Collections:
Art, Design & Physical Education > Theses(Master)(디자인대학원)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
Files in This Item:

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.