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집단미술치료가 지역아동센터 아동의 행복감에 미치는 영향

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Author(s)
조영화
Issued Date
2017
Abstract
In this study, the group art Therapy program selected two children's centers using the local children' s center in Gwangju metropolitan city. They are 14 second graders in elementary school. In addition, experimental group children received questionnaires about the euphoria of experiment group and control group after 15 sessions. The results of this study are as follows. We compared the pre-test with post-test scores of the experimental group and the statistical group, and compared the K-HTP test with the stepwise change.
First, the group art therapy program was composed of four elements such as self - esteem, insight, application, and search. First of all, it was found that self-esteem program helped to improve concentration ability through art therapy that kept the sense of security.
Second, The effect of group art therapy program on the happiness of elementary school 2nd grade children using the local children center was investigated by the response of the children of the local children center in the process of dynamic program. Most of them were similar to other regions, but the difference of the responses was insignificant. This program is a key factor in understanding the emotions of the child center children, the inner self and the family relationships. There was a sense of distance between the family feelings and the children feelings, but the post-test showed that the value of the family and the children's self-esteem were improved. So, the child's emotional response was changed from negative to positive.
Third, through the group art therapy, the happiness of the 2nd grade elementary school children was examined through the changes of pre-test and post-test. Most of the children were introverted at the time of the preliminary examination, and it was difficult to talk and communicate in self-expression. However, as the sessions repeated, the responses of the children in the community center changed dramatically. They showed that smiling came up easily and the story was divided and the expressions were natural. In addition, I can understand that they are more active and more positive in the program therapy. So, post-test could confirm the increase of happiness.
Therefore, continuously influential variable is a good communication in the process of the group art therapy. In addition, self-express, family love , friend-relationship, and interpersonal relationship are important variables influencing on happiness.
본 연구에서는 집단미술치료 프로그램이 지역아동센터를 이용하는 광주광역시 지역 2개 아동센터를 선정하였다. 그리고 각 초등학교 2학년 아동 14명을 대상으로 조사 실시하였다. 더불어 실험집단 아동들은 15회기에 걸쳐 프로그램이 진행된 후에 실험집단과 통제집단의 행복감에 대한 설문지를 받았다. 이를 통해 지역아동센터 아동의 행복감을 미치는 영향을 알아보기 위해 3가지 연구문제를 실험집단과 통계집단의 사전․사후 행복감 척도를 비교 제시하고, K-HTP 검사와 단계별 변화를 비교 분석하였다.
첫째, 집단미술치료 프로그램이 지역아동센터를 이용하는 초등학교 2학년 아동들에게 실시하여 행복감의 구성 요인 척도를 자기존중감, 통찰, 적용, 탐색 등 네가지로 구성하였다. 먼저 자기존중감 프로그램에서는 안정감을 유지하는 미술치료를 통하여 집중력 향상에 많은 도움이 되었음을 알 수 있었다.
둘째, 집단미술치료 프로그램이 지역아동센터를 이용하는 초등학교 2학년 아동들에게 실시하여 행복감에 미치는 영향을 동적: 집-나무-사람(KHTP)프로그램의 적용 과정에서 지역아동센터 아동들의 반응이 대부분 타 지역에서도 유사하지만 미비한 반응의 차이를 알 수 있었다. 이 프로그램은 지역아동센터 아동의 정서 즉 내면적인 자아 그리고 가족 간의 관계에 대해서 파악할 수 있는 주요한 요인이다. 대부분 아동들의 부모님이 맞벌이 가정이었다. 더불어 아동들의 부모님은 엄격하여서 가족 간의 관계가 거리감이 있었다. 그러나 이 프로그램 과정을 통해서 자아 존중감 향상과 함께 가족의 소중함을 아동 스스로가 알게 되었다. 따라서 아동과 부모님 간의 대화가 비교적 잘 이루어졌다.
셋째, 집단미술치료를 통해 초등학교 2학년 아동의 행복감이 사전검사와 사후검사의 변화를 통해 살펴본 결과는 다음과 같다. 사전 검사 시에는 내성적인 아동들이 대부분이었으며, 자기표현에 있어서 대답을 하지 않아서 대화가 어려웠다. 그러나 회기가 거듭될수록 지역센터 아동들의 반응은 큰 변화가 생겼다. '안해요, 안해요'라는 대답에서 '알았습니다'라는 대답의 변화였다. 그 뿐 만 아니라 프로그램 활동 시에도 좀 더 적극적이며 능동적인 아동으로 거듭남을 파악할 수 있었다. 따라서 사후 검사는 행복감의 상승을 확인할 수 있었다.

따라서 집단미술치료 프로그램을 진행하는 과정에서 지속적으로 영향력을 나타난 변수는 원활한 소통이었다. 뿐만 아니라 원활한 소통은 자기표현, 가족애, 친구관계, 대인관계 등 행복감에 강력한 영향을 미친 변수라고 하겠다. 집단미술치료가 지역아동센터 아동의 행복감에 유의미한 영향력으로 나타난 결과는 선행연구에서 주장하는 집단미술치료 프로그램이 지역아동센터 아동에게 행복감을 높게 미친다는 연구결과(우금옥(2016), 전영희(2013), 김광록(2015))와도 일치한다.
위 와 같은 연구결과를 바탕으로 지역아동센터 아동의 행복감을 더욱 상승시키기 위해 집단미술치료 프로그램이 새로운 차원에서 프로그램 개발이 필요함을 느꼈다. 그리고 정부 차원에서 열악한 아동들을 위한 아동의 경제적 여건의 개선 노력을 기대해 본다.
Alternative Title
The Effect of Group Art Therapy on the Happiness of Children in the Regional Children's Center
Alternative Author(s)
Cho young hwa
Affiliation
디자인대학원
Department
디자인대학원 미술심리치료
Advisor
이진욱
Awarded Date
2017. 8
Table Of Contents
ABSTRACT Ⅴ

Ⅰ. 서 론 1
1. 연구의 필요성과 목적 1
2. 연구 문제 3
3. 연구의 계획도 4

Ⅱ. 이론적 배경 5
1. 지역아동센터의 개념 5
2. 행복감 7
3. 집단미술치료 11
4. 집단미술치료와 행복감에 관한 선행 연구 13

Ⅲ. 연구방법 18
1. 연구 대상 18
2. 측정 도구 19
가. 행복감 척도검사 18
나. 동적 집, 나무, 사람, 검사 20
(Kinetic House Tree Person Test:K-HTP)
3. 연구 절차 21
가. 연구 설계 21
4. 집단미술치료 구성 22
가. 집단미술치료 프로그램 22
나. 회기별 집단미술활동 프로그램의 적용 24
5. 자료 분석 26
Ⅳ. 연구 결과 27
1. 행복감 사전·사후 결과 27
2. K-HTP 사전 사후 비교분석 28
3. 프로그램 회기별 진행 변화 35

Ⅴ. 결론 및 제언 49

참고문헌 51

국문초록 54

부록 56
Degree
Master
Publisher
조선대학교
Citation
조영화. (2017). 집단미술치료가 지역아동센터 아동의 행복감에 미치는 영향
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/1835
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000266430
Appears in Collections:
Art, Design & Physical Education > Theses(Master)(디자인대학원)
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