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글로벌 도시 정체성 확립을 위한 도시브랜드디자인 개발방향 연구

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Author(s)
이연경
Issued Date
2016
Abstract
Since the onset of the 21st century, national competition has moved to regional competition, especially city competition. Times absolutely require to develop a unique image of the city for city members to have pride and for visitors to get a strong image as an attractive city. In this sense, cities make efforts to establish their unique identity to gain an advantage in international competition and develop and operate the city brand as an important means to secure city competitiveness in the age of local government. A city brand is to enhance city's recognition in international competition and represent city's image and vision and plays an important role as the first visual information to determine the whole city's image. Thus, a city should establish, develop, and mange a systematic strategy for city brand design.
This study selected 7 Korean cities and 7 foreign cities to suggest the direction of developing city brand design in Korea to establish global identity. Korean and foreign city brand cases and visual expression elements were analyzed based on theoretical review. The questionnaire survey was used to collect the recognition of city brand design and consumers' opinions about Korean and foreign city brand design. The findings contributed to the recognition of the problems of city brand design in Korea and the suggestion of improvement directions. Advanced cities in foreign countries symbolize city's vision by city brand design showing city's identity and enhance competitiveness by systematic management and active and various application. Moreover, the city brand is symbolically developed and expressed based on the city's historical backgrounds and significance
On the other hand, city brand design developed and used in Korea is universal rather than symbolic of a city and difficult to find city's goal or identity. Also, design elements are made in graphic by applying a universal image which other cities can use rather than using the symbol of the city as the motif. The reason why the city uses the brand is also unclear. Moreover, the management and application of city brand are not systematic. In this sense, as the identity of city brand design disappears and its development focuses on branding, the city brand should be developed by establishing identity. To develop the city brand, it is necessary to ground on city's unique history and story, collect opinions of visitors including foreigners as well as community members to find out differential features, and consider the policy direction the city advances and find agreement. The research results show that consumers prefer and remember simple, impressive, and global design graphics rather than florid and abstract ones.
For differentiation from other cities and power branding with the development of the city brand, various IT-based marketing should be applied.
Furthermore, it is necessary to establish methods to manage and apply the city brand according to the current of the times to build up global identity. It will become an opportunity to grow into a world city.
21세기에 들어서면서 국가 간의 경쟁은 지역 간의 경쟁 즉 도시간의 경쟁으로 그 중심이 이동하고 있다. 도시의 독특한 이미지를 발굴해 내어 도시 구성원에게는 자부심 고취를, 외부인 에게는 매력적인 도시로서의 강력한 이미지 부각이 절대적으로 필요한 시대로 그 흐름이 변화하고 있다. 이에 지방자치시대인 각 도시들은 자신만의 독특한 정체성을 확립하여 국제적인 경쟁에서 우위를 확보하기 위해 노력을 기울이고 있으며, 도시 경쟁력을 확보하기 위한 중요한 수단으로 도시브랜드를 개발하고 운영하고 있다. 도시브랜드는 국제 경쟁에서 도시의 인지도를 높이고, 도시의 이미지와 비전을 나타내는 것으로 도시 전체의 이미지를 결정짓는 첫 시각정보로서 중요한 역할을 한다. 때문에 도시는 이 같은 도시브랜드디자인을 위해 체계적인 전략을 수립하고 개발, 관리해야 할 것이다.
본 논문에서는 글로벌 정체성 확립을 위한 국내 도시브랜드디자인 개발 방향을 제시하기 위해 국내 7개, 국외 7개 도시를 선정하였으며, 이론적 고찰을 통해 국내·외 도시브랜드의 사례와 시각적 표현요소 분석을 하였다. 설문 조사를 통해 도시브랜드디자인에 대한 인식과 국내·외 도시브랜드디자인에 대한 소비자들의 의견을 수렴하였으며, 이를 통해 현재 국내 도시브랜드디자인의 문제점을 인지하고, 개선 방향을 제시하였다. 국외 선진도시들은 각 도시의 정체성을 보여주는 도시브랜드디자인을 통해 도시의 비전을 상징하고 있으며, 체계적인 관리와 적극적이고 다양한 활용으로 경쟁력을 높여가고 있다. 도시브랜드를 개발함에 있어서 각 도시의 역사적 배경 또는 그 도시만의 의미를 담아 상징적으로 표현하였다.
반면에 국내 도시브랜드의 경우, 개발되어 사용되고 있는 도시브랜드디자인이 각 도시를 상징한다는 것 보다는 보편적이며, 도시의 목표나 정체성을 찾아보기 힘들었다. 디자인 요소 역시 그 도시의 상징보다는 다른 도시도 모두 쓸 수 있는 보편화된 이미지를 모티브로 그래픽화 하였고, 도시가 그 도시브랜드를 사용해야 하는 이유가 불분명한 것으로 나타났다. 또한 도시브랜드의 관리 및 활용 또한 체계적으로 이루어지지 않고 있는 실정이다. 이에 도시브랜드디자인의 아이덴티티가 사라지고 브랜딩에 주안점을 두고 개발하는 문제발생에 따라 아이덴티티 정립에 따른 도시브랜드개발이 이루어져야 한다. 그 도시만의 역사와 스토리, 내부 구성원과 외부인의 의견 더 넓게는 외국인까지 포함한 다양한 의견을 수렴하여 특색을 발굴하고 도시가 나아갈 정책방향까지 고려하여 협의점을 찾고 도시브랜드디자인이 개발되어야 한다. 디자인그래픽 부분도 화려하고 추상적인 것 보다는 심플하고 임팩트가 강한 글로벌한 디자인이 수요자에게 기억되는 도시브랜드디자인으로 조사결과 나타났다.
도시브랜드개발에 따른 타 도시와의 차별화와 파워 브랜딩을 위해서는 IT를 기반으로 한 다양한 형태로의 마케팅 활용에도 힘을 쏟아야 한다.
또한 시대적 흐름에 따라 도시브랜드디자인을 관리, 활용하는 방안을 수립하여 글로벌 정체성 확립을 통해 세계적인 도시로 성장하는 계기가 될 것을 기대하는 바이다.
Alternative Title
A Study on the Direction for Developing City Brand Design to Establish Global City Identity
Alternative Author(s)
Lee, Yeon Kyung
Department
디자인대학원 브랜드패키지디자인학전공
Advisor
김남훈
Awarded Date
2016. 2
Table Of Contents
목차
ABSTRACT

제1장 서론
제1절 연구 배경 및 목적
제2절 연구 방법 및 범위

제2장 도시브랜드디자인의 이론적 고찰
제1절 브랜드디자인의 개요
1. 브랜드의 개념 및 특성
2. 브랜드디자인의 개념 및 역할
제2절 도시브랜드디자인의 개요
1. 도시브랜드의 개념 및 역할
2. 도시브랜드디자인의 개념 및 동향
3. 도시브랜드디자인 구성요소

제3장 도시브랜드디자인 분석 및 소비자 조사
제1절 도시브랜드디자인 사례 분석
1. 도시브랜드디자인 현황
2. 도시브랜드디자인 요소 분석
제2절 소비자 설문조사 및 분석
1. 설문조사 개요
2. 조사결과 및 분석
3. 분석 결과

제4장 문제점 및 개선방향
제1절 문제점
제2절 개선방향

제5장 결론
제1절 연구의 결론
제2절 연구의 시사점 및 한계점


참고문헌

부록(설문지)
Degree
Master
Publisher
조선대학교 디자인대학원
Citation
이연경. (2016). 글로벌 도시 정체성 확립을 위한 도시브랜드디자인 개발방향 연구
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/1823
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000265267
Appears in Collections:
Art, Design & Physical Education > Theses(Master)(디자인대학원)
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