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천연염색에 의한 등고선이미지의 중첩효과와 몰라기법 표현연구

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Author(s)
최희영
Issued Date
2012
Abstract
논문개요

현대의 섬유미술은 바우하우스를 시작으로 과거의 자리에서 벗어나 오랜 역사를 통하여 시대적인 요구와 상황에 따라 틀이 잡혀지고 다듬어지면서 발전을 거듭하여 미술품의 영역으로 확대되어 현대에 까지 전해져 내려오고 있다. 때로는 새로운 예술형식을 창조하기 위하여 재료의 확장과 새로운 기법의 도입으로 그 개념이나 조형성이 본래의 형식을 벗어나 자유로운 형식으로 표현되어지고 있다.
표현이란 자연을 단순하게 재현하는 것이 아니라 자신의 내면세계와 결합하여 자신의 주관적인 조형언어로 자연의 본질을 추구하는 것이며 이러한 표현은 자연에 대한 관심이 바탕이 되어져야 한다.
즉 예술은 자연을 그대로 복사하는 재현이 아니라 각자 개인의 주관에 의해 다시 구성되는 표현이다. 예술 표현이라 함은 작가가 자연의 단순 재현에서 벗어나 대상 자체에 새로운 질서를 부여하는데, 이것은 곧 주관적인 세계의 내적표현으로써 예술작품의 내용은 그 작가의 표현이라고 말할 수 있다.
자연은 모든 예술의 근원이며 그 자체로도 완벽하고 아름다우며 무한한 신비로움을 가지고 있다. 아리스토텔레스는 "자연 형식의 형성인자로서의 질서, 균형, 리듬 등의 아름다움이 자연 중에 있지만 예술가는 그러한 자연을 크기와 질서의 통일 원리에 따라서 정형화하고 이상화하고 종합함으로써 자연 이상의 미를 완성시켜야 한다."고 하였다.
그렇듯 자연에서 차용한 이미지는 시대에 따라 또는 작가에 따라 다양한 시각과 입장을 보이는데 현대에 오면서 개인의 독자성이란 시각이 더 중요한 개념으로 대두되고 있다. 예술가가 자연을 표현한다는 것은 섬세한 관찰과 그 관찰을 통한 감동을 작가만의 독창적 표현에 의하여 무엇인가를 나타내고자 한다.
인간은 미의 소재나 원리를 자연에서 찾았고 자연을 통해서 예술성과 미의식을 제고하였으며 모든 예술 소재의 근원으로서 이러한 자연이 예술계 전체에 미치는 비중은 점차 확대되는 추세에 놓여있다. 그렇듯 자연에서 차용한 이미지는 시대에 따라 또는 작가에 따라 다양한 시각과 입장을 보이는데 현대에 오면서 개인의 독자성이란 시각이 더 중요한 개념으로 대두되고 있다.
예술의 목적은 미의 창조이며 미를 생산하는 것이 그 본질로 우리는 이러한 미의 소재들을 자연에서 찾았고, 자연을 통해서 무엇인가를 표현해 왔고 자연은 끊임없이 그 재료를 제공해 주고 있다.
본 연구자는 그 자연의 한 부분인 산의 모양새와 높이, 가파름 등을 나타내는 기호인 등고선을 대상으로 삼았고, 자연스러운 발색을 하는 천연염색을 이용하여 이미지를 표현하려 하였고 중첩과 몰라 기법으로 인하여 나타나는 색채의 변화, 투명성에 의한 이미지를 여러 문헌자료를 통해 고찰하고 섬유예술에서 얻어질 수 있는 중첩의 효과를 소재와 기법들을 통하여 알아보았을 뿐만 아니라 여러 작가들에 의한 중첩에 대한 표현영역을 사진자료를 통해 살펴보았다.
작품제작에 있어서 천연의 염재 들에 의해 염색되어 진 노방과 옥사를 이용하여 직물이 겹쳐짐으로써 얻어지는 중첩효과를 이용하여 작품에 응용 그 결과를 제시하였다.
본 연구자의 연구 결과 등고선의 이미지를 선과 면으로 환원시켜 추상형태로 변형하여 무의식적으로 잘린 형태들의 반복되는 형상을 중첩시켜 회화의 도형성을 이끌어내었고 몰라 기법의 효과로 커팅과 레이어드 효과를 적절히 조화시켰고, 이 작업 속에서 빛과 그림자를 통해 나타나는 형태들의 새로운 화면 구성으로 나타나는 공간 확장도 탐구의 결과물이었다.
이에 섬유예술의 재료와 기법의 확장 가능성을 제시하였으며 새로운 재료와 기법을 통한 예술가의 표현영역은 무한히 열려 있는 것이다.
Abstract

Modern textile art beginning with bauhaus has developed to meet new trends and changing conditions and has become an area of artistic product.
To create new types of art, it has been freely expressed through expansion of materials and introduction of new techniques beyond the existing concepts of art.
Expression pursues for the properties of nature as a subjective artistic language by combining with internal world of artists based on interest in nature rather than simple reproduction of nature.
That is, art is a reproduction of nature through individuals' subjectivity not its imitative expression.
As an artist gives a new order to subjects beyond simple reproduction of nature for artistic expression, it is his or her internal expression.
Nature is the origin of all types of art and is perfect itself and has infinite beauty.
Aristotle said that " there is a beauty of order, balance and rhythm in nature as constituents of nature, but artists have to complete the beauty beyond nature by idealizing and generalizing nature according to principles of unity in size and order."
Artists have difference points of view and positions on images borrowed from nature and individuals' originality has been considered more important.
They intend to show nature by original expression based on what they observe and what they feel through the observation.
People have sought for materials or principle of beauty from nature and improved artistry and aesthetics through nature. The weight of such nature as an origin of artistic materials over artistic world has been increasing. The images borrowed from nature have different viewpoints and positions according to periods and artists, and originality of individuals has been emphasized.
The purpose of art to create and produce beauty. For the purpose, we have sought for aesthetic materials from nature and expressed something through nature and nature has kept providing materials for it.
This study used signs to indicate shapes, height and inclinations of mountains, and natural dyeing to express images of nature and reviewed bibliographical data on changes in colors and images of transparency based on the cases of overlapping and molas techniques to identify the effects of overlapping in textile art through materials and techniques as well as photographical data.
In this study, textiles were overlapped with a use of nobang and oxa dyed in natural materials and the application results are presented.
As a result, images of contour lines were conversed into lines and planes to create abstract forms and unconsciously-cut forms were repetitively overlapped to make shapes in painting. Cutting was properly harmonized with layering through the effects of molas technique, and shapes shown through light and shadows constituted a new canvass.
In conclusion, this study presented a possibility of extending materials and techniques of textile art and suggested that expressive areas of artists is infinitely open through new materials and techniques.
Alternative Title
A study on overapping effects of contour images by natural dyeing and representation using mola technique
Alternative Author(s)
choi, hee young
Department
디자인대학원 섬유디자인학전공
Advisor
노은희
Awarded Date
2013. 2
Table Of Contents
목차

논문개요 Ⅵ
ABSTRACT Ⅷ

I. 서 론 1
A. 연구의 목적 1
B. 연구의 내용 및 방법 2

Ⅱ. 본론 3
A. 등고선의 일반적 3
1. 등고선의 언어적 의미 3
2. 등고선의 언어적 의미 10
3. 등고선을 응용한 섬유작품사례 15
B. 등고선 표현에 따른 기법연구 19
1. 천연염색 19
2-1. 중첩효과 26
2-2. 중첩효과를 응용한 섬유작품사례 27
3-1. 몰라기법 49
3-2. 몰라기법을 응용한 섬유작품사례 50
C. 작품제작 55
1. 작품제작 의도 55
2. 작품설명 57

Ⅲ. 결 론 73

참고 문헌 75
Degree
Master
Publisher
조선대학교 디자인대학원
Citation
최희영. (2012). 천연염색에 의한 등고선이미지의 중첩효과와 몰라기법 표현연구
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/1805
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000263816
Appears in Collections:
Art, Design & Physical Education > Theses(Master)(디자인대학원)
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