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전통식품 젓갈 패키지디자인의 차별화 방안 연구

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Author(s)
천하나
Issued Date
2010
Keyword
패키지디자인 전통식품 젓갈
Abstract
우리나라를 세계화 시킬 수 있는 우수한 전통문화는 많이 있다. 대표적으로 한복, 한옥, 민속놀이 등이 있지만 그 중에서 전통음식은 빼 놓을 수가 없으며 우리의 음식문화로는 장류, 김치류, 젓갈류 등 발효식품이 해당한다. 우리의 음식인 발효식품은 단백질이나 탄수화물 등 각종 영양성분이 많아 과학적으로 입증이 되어 우리 몸의 건강에 균형을 이루게 한다. 우리나라는 3면이 바다에 접하고 있어 각종 어패류가 풍부해 오래전부터 젓갈이 다양하게 개발되었다.

하지만 판매가 이루어지는 젓갈의 유통과정에서 위생적이지 못하다는 인식이 남아있어, 깨끗하며 환경 친화적인 패키지로 구매자들에게 신뢰를 주어야 한다. 특히 젓갈의 맛을 유지해주며 저장, 보관을 시키는 식품의 패키지디자인에 소비자들은 민감하게 반응하기 때문에 소비자들의 감성에 호소하여야 한다. 우리의 오감 중에 시각적 효과가 소비자의 구매 행동에 중요한 결정이 되며 요즘 구매 패턴을 보면 소비자들은 수많은 식품 중에 차별화되는 식품으로 눈길을 사로잡는 디자인을 선택하기 마련이다.

이에 따라 패키지디자인의 차별화 전략은 브랜드의 이미지도 높이고 마케팅의 비용을 줄이면서 기업의 매출 상승을 기대할 수 있을 것이다. 결국, 우리의 기업뿐만 아니라 젓갈 시장에서 브랜드의 입지를 강화시켜 세계 시장에서도 우리의 전통음식인 젓갈의 우수성을 보존하며 세계적으로 알리는데 힘을 쏟아야 한다.

이 논문은 현재 판매되고 있는 포장 젓갈을 위주로 식품을 구매하는 소비자들의 행태를 알아보기 위한 설문조사를 토대로 구매할 시점에서 패키지디자인을 보는 관점과 브랜드별 패키지디자인의 요소를 분석하여 차별화 시키는데 어떠한 방안으로 연구해야 하는지 볼 수 있다.
There are many excellent aspects of traditional culture that can make this country stand taller on the world stage. Major examples include traditional Korean clothes, traditional Korean-style houses, and folk games. But among them, traditional foods top the list. Our food culture includes fermented foods such as pastes, kimchi, and salted sea foods. Korean fermented foods are rich in nutritional content, containing all sorts of nutritions such as proteins and carbohydrates. This fact has been verified scientifically. They make our body balanced and healthy. As this country is surrounded by the sea on three sides, it is rich in all sorts of seafood. As a consequence, we have been with many kinds of salted sea foods since a long time ago.

But there is the lingering perception that the distribution of salted sea foods for sale is not done in a hygienic way. Therefore, customers' trust needs to be earned by using a green package.
Customers react sensitively to the design of the package in which salted sea foods are stored, kept, and their flavor maintained. Therefore it needs to appeal to the customers' sensitivity. Out of our five senses, the sense of vision has a particular impact on the purchasing behavior of customers. Examining their purchasing patterns nowadays, the consumers choose the food product that differentiates itself from countless others by using a design that leaps out at them in a visual sense.

Accordingly, differentiation strategy with regards to package design will improve the brand image, reduce marketing costs, and lead to increase in sales. Ultimately, we have to strive in our efforts to preserve the excellence of our traditional food - namely salted sea foods - in the world market and to inform the world about them. To this end, we need to strengthen the brand position not only when it comes to our company but in the salted sea foods market as well.

In this paper, a survey is done to find out how consumers make purchasing decisions for packaged salted sea foods currently on the market. Specifically, the ways in which they look at package designs at the point of purchase are analyzed, along with elements of package designs for different brands, in order to find the direction of research for product differentiation.
Alternative Title
A Study on Ways to Differentiate the Package Design for Salted Sea Foods
Alternative Author(s)
Cheon, Ha Na
Affiliation
조선대학교 디자인대학원
Department
디자인대학원 브랜드패키지디자인학전공
Advisor
김남훈
Awarded Date
2011. 2
Table Of Contents
제1장 서론 1
제1절 연구의 배경 및 목적 2
제2절 연구의 방법 및 범위 3

제2장 이론적 배경 5
제1절 전통식품의 일반적 고찰 6
1. 전통식품의 개념 및 특성 6
2. 전통식품의 유형별 분류 11
3. 젓갈의 특성 13
제2절 젓갈 시장 환경 및 현황 17
1. 전통식품 젓갈 시장 환경 17
2. 전통식품 젓갈 소비패턴 변화 20
제3절 패키지디자인의 개요 22
1. 패키지디자인의 개념 및 기능 22
2. 식품 패키지디자인의 특성 26

제3장 젓갈 패키지디자인 분석 및 소비자 조사 29
제1절 젓갈 패키지디자인 분석 30
1. 브랜드별 패키지디자인 특성 30
가. 한성기업 30
나. 사조오양 33
다. 찬드림 성근식품 35
2. 패키지디자인 요소 분석 37
가. 브랜드 로고타입 38
나. 색상 39
다. 일러스트레이션 40
라. 레이아웃 41
제2절 소비자 설문조사 및 분석 42
1. 조사방법 42
2. 설문조사 45
3. 분석결과 55

제4장 문제점 및 개선방향 57
제1절 문제점 58
제2절 개선방안 59

제5장 결론 61
설문지 65
Degree
Master
Publisher
조선대학교 디자인대학원
Citation
천하나. (2010). 전통식품 젓갈 패키지디자인의 차별화 방안 연구
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/1782
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000241315
Appears in Collections:
Art, Design & Physical Education > Theses(Master)(디자인대학원)
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