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한국 전통문양을 활용한 문화상품에 관한 연구 - 단청문양 패턴을 중심으로

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Author(s)
모지현
Issued Date
2008
Abstract
value chain in 21th century shifted from capitalism-based value to cultural value that focuses more on personal preferences and fondness. On these background countries nowadays are trying to promote their peculiar cultures and traditions through various means.

While these attempts are making effects on the world trend, as we experiencing through our fashion, entertainment and many other daily experiences, our (Korean) cultural competitive power is not strong enough to make voices on the globalized market even though we have 5,000-year-long deep and accumulated culture. This means either the efforts for revitalizing and endorsement of our culture are simply not enough or the strategies for those are not on the right track. The sphere of design nowadays, reviving the culturally inherent visual images and traditions are the key factors that appeals to the worldwide market. These, excavating and modernizing the characteristic visual elements and motifs is crucial duty assigned to us, designers.

This study focuses on finding the methodology for developing cultural products employing 'Dancheong' through discovering and picking up the traditional characteristics from them. By presenting those designs on products, our cultural products can be appealed by worldwide customers in sensitive way.

The study researches theoretic background including the up to dated definition, scope and style of Korean traditional patterns and cultural products. And this also investigates the value of cultural amenity that well-made cultural products possess on the market so that helps to discover enhanced ways for globalized and differentiated culture-related promotion. The body of this study also includes case studies of domestic and international application of 'Dancheong'. The discussion for long-lasting market for cultural design products is presents in the conclusion with several arguments for better approaches to cultural products development

The design work resulted from this study, applying motifs excavated from 'Dancheong' to products, could be understood as an example of product development that compromising competitive power on products utilizing cultural elements.
Alternative Title
A study for cultural products employing Korean traditional patterns - with emphasis on employing 'Dancheong'
Alternative Author(s)
Mo, Ji-Hyun
Affiliation
디자인대학원 시각디자인
Department
디자인대학원 시각디자인학전공
Advisor
고현
Awarded Date
2009. 2
Table Of Contents
제1장 서론 1
제1절 연구의 목적 및 배경 2
제2절 연구의 방법 및 범위 4

제2장 이론적 배경 6
제1절 전통문양의 이론적 배경 7
1. 전통문양의 개념 및 분류 7
⑴ 전통문양의 개념 7
⑵ 전통문양의 분류 9

2. 전통문양의 특성 10
⑴ 전통문양의 상징성 10
⑵ 전통문양의 표현 11
⑶ 전통문양의 색채 13

제2절 단청문양에 대한 고찰 17
1. 단청문양의 의의와 목적 17
2. 단청문양의 형성과 발전 20
3. 단청문양의 특성과 색채 23
4. 단청문양의 분류 27
5. 건축양식에 따른 단청의 차이점 29

제3장 문화상품의 상호관계 33
제1절 문화상품에 관한 이해 34
1. 문화상품의 개념 및 분류 34
2. 문화상품의 특성 40
3. 문화상품의 기능과 역할 42
4. 문화상품의 개발의 필요성 44

제2절 전통문양의 문화적 효율성 47
1. 문화상품의 활성화 전략 47
2. 문화상품의 기대효과 49


제4장 단청문양을 활용한 문화상품 52
제1절 문화상품에 관한 사례분석 53

제2절 단청문양의 문화상품 개발사례 55
1. 그래픽 디자인 ( Graphic design ) 55
(1) 로고 (2) 북 디자인 (3) 인쇄물

2. 패키지 디자인( Package design ) 58
(1) 식품 (2) 기타 제품

3. 공예 디자인 ( Industrial design ) 60
(1) 패션잡화 (2) 액세서리

4. 인테리어 디자인( Interior design ) 62
(1) 침구류 (2) 장식품 (3) 실내디자인

제3절 국외 단청문양 및 문화상품 개발현황 64

제5장 전통문양을 이용한 문화상품 개발 및 개선 방안 74
제1절 문화상품의 디자인 개발과정 75
제2절 문화상품 개발의 문제점 및 개선방안 78

제6장 결론 80
참고문헌 84
Degree
Master
Publisher
조선대학교
Citation
모지현. (2008). 한국 전통문양을 활용한 문화상품에 관한 연구 - 단청문양 패턴을 중심으로
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/1767
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000237915
Appears in Collections:
Art, Design & Physical Education > Theses(Master)(디자인대학원)
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