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구스타프 클림트(Gustav Klimt)회화의 장식 문양을 응용한 패션 일러스트레이션 연구

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Author(s)
정명아
Issued Date
2005
Abstract
오늘날 패션 산업이 국제화되어감에 따라 시각 전달 매체와 메시지의 중요성이 점차 증대되어 가면서 시각 표현의 한 영역인 패션 일러스트레이션의 비중도 날로 커져가고 있으며, 그 표현재료와 기법 또한 다양한 방법으로의 확대가 이루어지고 있다.
이에 본 연구에서는 구스타프 클림트(Gustav Klimt)회화의 아르누보적인 장식 문양을 재구성하여 모티브로 도입하였으며, 이를 패션 일러스트레이션의 이미지에 적극 활용함으로써 예술의 한 장르로서의 발전과 참신한 패션 이미지를 발현하고자 하였다. 또한 독특한 질감과 색감으로 고전적 느낌 표현이 가능하고 입체적이고 섬세한 표현이 가능한 가죽의 성질을 패션 일러스트레이션에 접목시킴으로써 시각·촉각적으로 고급스럽고, 새로운 형식의 독특한 패션 일러스트레이션으로써 그 예술적 표현 영역을 확장시킴으로써 예술적 가치를 높이는데 연구의 목적을 두었다.
본 연구의 내용 및 방법은 국내외 도서 자료와 학위논문, 인터넷 자료 조사를 통해 패션 일러스트레이션의 개념과 역사 그리고 기능과 활용에 대해 살펴보았으며, 가죽 수공예기법의 개념과 종류, 기법에 관해 고찰해 보았다. 또한 클림트의 예술 세계에 대해 살펴보고, 구스타프 클림트(Gustav Klimt)의 전성기 작품 중에서 신비스럽고, 상징적인 황금빛 장식 문양이 가장 눈에 띄게 돋보이는 5작품을 편의 선정하여 색채와 문양에 중점을 두어 분석하였다.
이러한 이론적 배경을 바탕으로 클림트 회화의 색상과 장식적 문양을 재구성하여 가죽만의 독특한 질감 위에 현대적인 패션 이미지를 갖는 총 10점의 작품을 제작하였고, 이러한 연구를 통해 얻은 결론은 다음과 같다.
첫째, 천연 가죽을 패션 일러스트레이션의 소재로 활용함으로써 가죽 본래의 재질감을 통한 시각적·촉각적 효과와 함께 실용적이고 예술적인 측면에서 가치 창출이 가능함을 확인할 수 있었다.
둘째, 가죽 수공예기법의 하나인 플랫 모델링(Flat Modeling) 기법의 사용으로 클림트의 특징적인 문양을 표현할 수 있고, 반복적인 장식 패턴효과와 독특한 부조적 음영효과를 나타낼 수 있어 부드럽고 섬세하면서 반입체적인 효과가 가능함을 알 수 있었다.
셋째, 클림트 회화를 분석한 결과 나타난 자유곡선적·상징적·기하학적 장식 모티브를 세련되고 감각적인 현대적인 문양으로 변형시켜 패션 이미지에 활용함으로써 새로운 감각의 독특하고, 개성있는 패션 메시지를 효과적으로 전달할 수 있었다.
넷째, 클림트 회화의 색상 분석 결과를 토대로 원색계열의 색상을 배제하고 올리브 그린(Olive Green), 다크 브라운(Dark Brown), 라이트 브라운(Light Brown), 딥 블루(Deep Blue), 옐로우 오렌지(Yellow Orange), 핑크(Pink) 등의 색상을 패션 일러스트레이션 작품에 응용함으로써 가죽 본래의 자연스러운 색상과 더불어 은은하고, 고풍스러운 색채 효과를 부각 시킬 수 있었다.
다섯째, 염색에 있어서 패션 일러스트레이션 이미지에 의상 패턴으로 사용된 클림트의 장식문양을 부각시키기 위해 밝고 화려한 색상으로 부분염색을 하였고, 인물과 배경은 두 가지 이상의 색상을 혼합하여 점진적인 그라데이션 효과를 주어 단순하면서도 화면의 집중 효과를 높일 수 있었다.
본 연구는 클림트의 아르누보적인 선과 모티브를 패션 일러스트레이션에 도입하여 현대적인 패션 이미지와 절묘하게 매치시킴으로써 감성적인 이미지를 충분히 전달하고 표현의 다양성과 독특함을 표현하고자 하였다.
여기에 공예기법의 하나인 가죽수공예기법을 패션 일러스트레이션에 접목시킴으로써 시각적·촉각적인 조형미와 함께 실용성을 갖춘 새로운 형태의 패션 일러스트레이션을 표현하고, 다양한 소재와 기법의 혼합을 통해 표현될 수 있는 패션 일러스트레이션 세계의 무한함을 발견할 수 있었다.
앞으로도 다양한 소재와 기법의 개발과 함께 창조성을 최대로 부여한 패션 일러스트레이션의 표현 영역 확대를 위한 다각적인 연구가 계속 진행되기를 바란다.
Today, because of fashion industry's internationalization, visual medea and message's importance has been increasing. Also, fashion illustration which is a part of the visual impression has been increasing as well, and impression materials and skills has been expanding with various methods.
Accordingly, on this research, I induce a motif by using art nouveau decorative shape of Gustav Klimt's painting. As I utilize this to fashion illustration's image, I wanted to reveal the originality of fashion image and development for an one genre of art. Moreover, by using an unique quality and color, I graft a leather property which has a classical and three dimensional feeling to fashion illustration for a high quality visual and the sense of touch. Because of this new form of unique fashion illustration, artistic impression territory could be expanded and that is why I have based on an increasing artistic value for a purpose of the research.
Research's contents and methods are based on book materials from the inside and outside of the country, thesis of degree, and information from internet. I examine for a concept and history of fashion illustration, skills, practical use and as well as a leather handcraft technique's concept, variety, and technique. Also I researched five works by Gustav Klimt for focusing on color and shape, especially which has a mysterious and symbolistic gold decoration shape most.
Based on this theory, I made ten pieces which has a modernistic fashion image by reconstructing Klimt painting's color and decorative shape. Here is the conclusion that I have earn from the research.
First of all, I could verify a possibility that through the talent of essential leather with a visual and the sense of touch fact, you could find practical and artistical side by using nature leather to fashion illustration material.
Second, by using Flat Modeling which is an one of the leather handicraft technique for expressing Klimt's unique shape, repeating pattern shape, and unique shadow effect, I realize that soft, delicate, and half three dimensional effect could possible.
Third, as I analyze Klimt's painting, by changing shape from free curved, symbolism, geometrical decoration motif to modernistic shape and using to fashion image, I could convey a unique fashion image effectively.
Fourth, based on the result of Klimt painting's color analysis, by applying colors like Olive Green, Dark Brown, Light Brown, Deep Blue, Yellow Orange, and Pink to fashion illustration works, I could embossed booming and old fashion color effect with nature color of leather itself.
At last, for dyeing, I wanted to embossed Klimt's decoration shape which is used by clothing pattern to fashion illustration image, so partially, I dyed with bright and showy color. For a person and background, I mixed two or more colors together for a gradual gradation effect, so it looks simple and concentration effect of picture could be higher.
I wanted to show variety and unique expression and give emotional image to people sufficiently by importing Klimt's art nouveau line and motif to fashion illustration for grafting with modernistic fashion image miraculously through this research.
By grafting leather handicraft technique which is an one of the industrial art technique to fashion illustration, I could express new form of fashion illustration with practical, visual and the sense of touch modeling art and realize that with variety materials and mixing techniques, fashion illustration is limitless.
From now on, with variety materials and technique's development, I wish diversified research of fashion illustration could continue for expanding fashion illustration's province with the highest creativity.
Alternative Title
Effect of ultrasonic vibrations on enhancement of phase change heat transfer : based on leather techniques
Affiliation
조선대학교 대학원
Department
디자인대학원 뷰티패션디자인학과
Awarded Date
2005. 8
Table Of Contents
목차 = i
논문 개요 = vii
Ⅰ. 서론 = 1
1. 연구 목적 = 1
2. 연구 내용 및 방법 = 3
Ⅱ. 이론적 고찰 = 4
1. 패션 일러스트레이션의 이론적 배경 = 4
2. 가죽 수공예기법의 이론적 고찰 = 19
Ⅲ. 구스타프 클림트(Gustav Klimt) 작품에 관한 고찰 = 30
1. 구스타프 클림트(Gustav Klimt)의 예술 세계 = 30
2. 클림트 회화분석 = 39
3. 현대 복식에 나타난 클림트적 장식문양 = 58
Ⅳ. 작품제작 = 66
1. 작품제작 의도 및 방법 = 66
2. 작품 및 해설 = 73
Ⅴ. 결론 및 제언 = 103
참고문헌 = 105
ABSTRACT = 108
부록 연표 = 111
Degree
Master
Publisher
조선대학교
Citation
정명아. (2005). 구스타프 클림트(Gustav Klimt)회화의 장식 문양을 응용한 패션 일러스트레이션 연구
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/1711
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000231667
Appears in Collections:
Art, Design & Physical Education > Theses(Master)(디자인대학원)
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