CHOSUN

블로그의 품질요인이 구전의도에 미치는 영향(블로그 유형의 조절효과를 중심으로)

Metadata Downloads
Author(s)
하도헌
Issued Date
2019
Abstract
ABSTRACT

The Effects of Blog Quality on Word of Mouth Intention
- The Moderating Role of Blog Type -


by Ha, Do-Heon
Advisor: Professor Kang, Seongho, Ph. D.
Graduate School of Business Administration,
Chosun University

Public agencies and companies should always monitor their online conversations to form the customer response they want. Recently, research on the effect of online word - of - mouth activity on blogs due to the rapid spread of blog market can be a useful guide for establishing marketing communication strategies by public organizations and corporations.
The purpose of this study is to examine the impact of blog quality factors on word - of - mouth intentions, focusing on public institutions and private companies. We also examined the effect of blog trust and distrust on word - of - mouth intention as a parameter for identifying relationships. The results of the analysis are as follows.
First, interactivity among sub - item characteristics was evaluated as 'most appropriate to provide information to others'. Accessibility was highly evaluated because it was easily accessible without complicated subscription procedures. And 'entertainment and pleasure' was the highest. Reliability was high because 'it seems to be operated by experienced writers'. The attractiveness of 'Design is attractive' was the highest rating. It received the highest accessibility rating and the least attractive rating in the construct validity measure.
Second, the correlation between the constitutional items showed significant results in all items.
Third, all the hypotheses were adopted, and the entertainment factors and attractiveness factors of the blog were more important factors for the oral communication than the public institution blog. On the contrary, the reliability of a blog was found to be more important than that of a private company.
In conclusion, the detailed items of the blog have a significant effect on the word of mouth intention. In addition, the important items of the blog are different according to the characteristics of the corporation (public institutions, private companies), and the items are found to have significant differences.

Key words : Blog Quality, Interaction, Accessibility, Entertainment, Reliability, Attractiveness, Word of Mouth Intention, Public Institution Blog, Private Blog
공공기관과 기업들은 자신들이 원하는 고객반응을 형성하기 위해 이용자들의 온라인 구전에 대해서 항상 모니터링해야 한다. 최근 블로그 시장의 급속한 확산에 따라 블로그 상에서 이루어지는 온라인 구전활동의 효과에 관한 연구는 공공기관과 기업들이 마케팅커뮤니케이션 전략을 수립하는데 있어 유용한 지침이 될 수 있다.


본 연구는 블로그의 품질요인이 구전의도에 미치는 영향을 공공기관과 민간기업을 중심으로 알아보았다. 그리고 관계를 규명하기 위한 매개변수로 블로그에 대한 신뢰와 불신을 사용하여 구전의도에 미치는 영향을 검증하였다. 분석 결과 다음과 같은 결론을 도출하였다.
첫째, 세부항목 특성 중 상호작용성은 '타인에게 정보를 제공하기가 적합하다'가 가장 높은 평가를 받았다. 접근성은 '복잡한 가입 절차 없이 쉽게 이용할 수 있어서'가 높은 평가를 받았다. 그리고 오락성은 '재미와 즐거움을 줘서'가 높게 나타났다. 신뢰성은 '경험 많은 작성자에 의해 운영되는 것 같아서'가 높게 나타났다. 매력성은 '디자인이 매력적이어서'가 가장 높은 평가를 받았다. 구성 개념 측정치에서 접근성이 가장 높은 평가를 받았고, 매력성이 가장 낮은 평가를 받았다.
둘째, 구성 항목 간 상관관계를 확인한 결과 모든 항목에서 유의미한 결과나 나타났다.
셋째, 모든 가설이 채택되었고, 블로그의 오락성 요인과 매력성 요인은 공공기관의 블로그 보다는 사기업의 블로그에서 구전을 위해 더 중요한 요인으로 나타났다. 반대로 블로그의 신뢰성은 사기업의 블로그 보다 공공기관의 블로그에서 더 중요한 요인인 것으로 밝혀졌다.
결론적으로 블로그의 세부항목은 구전의도에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그리고 기업의 특성(공공기관, 사기업)에 따라 중요한 블로그 세부항목이 다른 것으로 나타났으며, 각 항목들이 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다.
Alternative Title
The Effects of Blog Quality on Word of Mouth Intention: The Moderating Role of Blog Type
Alternative Author(s)
DoHeon Ha
Department
경영대학원 경영학석사학위과정
Advisor
강성호
Awarded Date
2019. 8
Table Of Contents
목 차


제 1 장 서 론 1
제 1 절 연구의 배경 및 목적 1
제 2 절 연구 내용 및 방법 5
1. 연구의 내용 5
2. 연구의 방법 6

제 2 장 이론적 배경 7
제 1 절 블로그 7
1. 블로그 개념 7
2. 블로그 관련 문헌 연구 10
제 2 절 블로그 품질요인 12
1. 상호작용성 14
2. 접근성 15
3. 오락성 16
4. 신뢰성 17
5. 매력성 18
제 3 절 구전의도 19
1. 구전의도 개념 19
2. 온라인 구전의도 21




제 3 장 가설설정 23
제 1 절 블로그 품질요인과 구전의도와의 관계 23
제 2 절 블로그 유형이 블로그 품질요인과 구전의도에 미치는 조절적 역할 25

제 4 장 실증분석 27
제 1 절 자료수집 및 표본 특성 27
제 2 절 변수의 정의 및 측정 30
제 3 절 분석방법 34

제 5 장 연구결과 35
제 1 절 측정항목의 평가 35
제 2 절 신뢰도 및 타당도 분석 37
제 3 절 가설 검증 결과 42

제 6 장 결 론 44
제 1 절 연구의 요약 44
제 2 절 연구의 시사점 45
제 3 절 연구의 한계점 47

48

< 부록 > 55







블로그 품질요인 13
응답자의 인구통계학적 특성 28
응답자의 근무형태 특성 29
블로그 구전의도의 측정항목 30
상호작용성의 측정항목 31
접근성의 측정항목 31
오락성의 측정항목 32
신뢰성의 측정항목 32
매력성의 측정항목 33
세부측정항목 측정치 35
구성개념의 측정치 37
탐색적 요인분석 결과 38
신뢰성 및 타당성 검증 결과 40
구성개념 간의 상관관계 행렬 41
위계적 조절 회귀분석 결과 43

[그 림 목 차]

[그림 2-1] 국내 블로그 점유율 8
[그림 2-2] 국내 블로그 정보 카테고리 점유율 13
[그림 3-1] 연구 모형 26
Degree
Master
Publisher
조선대학교
Citation
하도헌. (2019). 블로그의 품질요인이 구전의도에 미치는 영향(블로그 유형의 조절효과를 중심으로)
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/1694
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000267463
Appears in Collections:
Business > Theses(Master)(경영대학원)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.