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자선단체 기부자의 심리적 요인이 기부태도와 기부행동에 미치는 영향

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Author(s)
김현승
Issued Date
2013
Abstract
NPOs' social role and responsibility are demanded more in South Korea before. However, the Korean government's the budget for NPOs is less than the average of other developed countries' by a comparative analysis on public finance. Because of the current financial situation in South Korea, it is hard to increase the amount of the budget for NPOs. As the weak support from the government, the organizations defiantly need to solve the financial problem by finding the effective strategy of donation. Specially, the effective action for donation is required to the most of NPOs. Moreover, it is very important to find and keep consumers who donate continually.
The purpose of this research is to find an idea for the effective strategy to get financial support from consumers. As like marketing, the consumer motivation theory and the consumer behavior theory are applied in this research. Moreover, the mechanism which is related with the motivation, the attitude, and the behavior for donation is explained.
The research shows that psychological causes which are identity salience, community consciousness, reciprocity, and altruistic motive affect the attitude of the donation positively. This attitude leads the individual to do the donation positively. The people, who have the optimistic attitude, involve fund raising events for the donation more. Also they recommend other people to participate donations because they share their positive emotions to others.
As comprehending the results of the research, the psychological factors which the donators have cause the positive effects of the attitude for the donation. As the attitude is positive, the behavior for participating and sharing the donation can be encouraged. Therefore, NPOs use CRM to encourage the pride and the self-esteem to consumers as they want to keep the relationship with the donators. This technique can encourage consumers to have the positive attitude and the continuation for donation.
Alternative Title
The Effects of Consumers' Psychological Factors on The donation Attitude and Behaviors toward Charity Organizations
Alternative Author(s)
Kim, Hyun Sung
Department
경영대학원 경영학석사학위과정
Advisor
정형식
Awarded Date
2014. 2
Table Of Contents
목 차


ABSTRACT

제 1 장 서 론 1
제 1 절 문제의 제기 1
제 2 절 연구의 목적 3
제 3 절 연구의 구성과 방법 3

제 2 장 이론적 배경 5
제 1 절 기부의 개념 과 형태 5
1. 기부의 개념 5
2. 기부의 형태 6
제 2 절 기부와 관련된 재이론 7
1 사회학습이론 7
2. 사회적 교환이론 8
제 3 절 기부동기에 관한 연구 10
1. 기부동기의 모형 10
2. 합리적 행동이론(the theory of reasoned action; TRA) 13
제 4 절 기부부인식과 동기를 구성하는 요소. 19
1. 물질주의적 가치관 19
2. 공동체의식 21
3. 개인적 의식관련 기부동기 (이기주의/이타주의) 22
4. 비영리조직과 관련된 기부동기(정체성 부각/ 상호 호혜성) 23
5. 기부태도와 기부행동에 관한 연구 25

제 3 장 연구모형의 설계 및 가설설정 27
제 1 절 연구모형의 설계 27
제 2 절 연구가설 설정 28
1. 개인 심리적 요소가 기부 태도에 미치는 영향. 28
2. 기부 태도가 기부행동 및 추전의도에 미치는 영향. 31

제 4 장 실증 분석 32
제 1 절 자료의 수집 및 변수의 측정 32
1. 표본의 대상 및 자료수집 32
2. 변수의 조작적 정의 32
제 2 절 기초자료 분석 36
1. 표본의 인구통계학적 특성 36
2. 조사대상자의 기부에 대한 특성 37
제 3 절 변수의 타당도 및 신뢰도 분석 39
1. 개인 심리적 요인에 대한 탐색적 요인분석 결과 39
2 기부태도, 기부행동, 추천의도에 대한 탐색적 요인분석 결과 41
제 4 절 연구가설의 검증 및 논의 42
1. 심리적 요인이 기부태도에 미치는 영향 42
2. 기부태도가 기부행동 및 추전의도에 미치는 영향. 44

제 5 장 결 론 46
제 1 절 연구결과 요약 46
제 2 절 연구의 시사점 48
제 3 절 연구의 한계점 및 제언 49

참고문헌 50

설문지 58















표 목 차


변수의 조작적 정의 35
인구통계학적 특성 36
조사 대상자의 기부 특성 38
개인 심리요소에 대한 탐색적 요인분석 결과표 40
기부태도, 기부행동, 추천의도에 대한 요인분석 결과표 41
심리적 요인이 기부태도에 미치는 영향 42
기부태도가 기부행동 및 추천의도에 대한 결과표 44















그 림 목 차


연구모형 27
Degree
Master
Publisher
조선대학교 대학원
Citation
김현승. (2013). 자선단체 기부자의 심리적 요인이 기부태도와 기부행동에 미치는 영향
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/1645
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000264411
Appears in Collections:
Business > Theses(Master)(경영대학원)
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