CHOSUN

기업에 대한 소비자 연상이 기업태도에 미치는 영향

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Author(s)
신범식
Issued Date
2013
Abstract
ABSTRACT

The Effects of Consumers'Associations toward the Firm
on Corporate Attitudes


By Bumsik Sin
Advisor : Prof. Jongchul Park
Department of Business Administration,
Graduate School of Chosun University


Overall corporate social environment have a strong interest in the corporate association beyond the duty. Current consumer needs and even corporate want more excellent advertisements, promotion, CSR for corporate image. But they have ran in to whole corporate image concept of building. It is difficult to find the way to solve the corporate social trend without consumer's psychological mechanism on the trust.
In the marketing field researchers have lately demonstrated to identify the two types of corporate associations, that is, corporate ability(CA) and corporate social responsibility associations, which had long been conceptualized as a unconfirmed construct of corporate image in the literature. According to new research trend, we develop a research model concerning with how CA and CSR associations are related to credibility-based and benevolence-based trust, which in turn will affect emotional trust and consumer attitudes toward company. Our model differs from the previous research in that both CA and CSR associations are included in a single model, emotional trust are used as a key mediator. In addition to testing the hypothesized paths in the model.
In the sample group this research demonstrate two corporate with foreign firm and domestic Firm.


Key words: corporate ability association, corporate social responsibility association, credibility-based trust, benevolence-based trust, emotional trust, attitude toward firm
Alternative Title
The Effects of Consumers'Associations toward the Firm
Alternative Author(s)
sin bum sik
Department
경영대학원 경영학석사학위과정
Advisor
박종철
Awarded Date
2014. 2
Table Of Contents
목 차

ABSTRACT

제1장 서론 1
제1절 문제제기 1
제2절 연구 목적 3

제2장 이론적 배경 및 문헌고찰 4
제1절 기업 연상의 개념 및 효과 4
1. 기업 연상의 개념 및 정의 4
2. 기업 연상의 유형 및 효과 5
제2절 기업 신뢰의 개념 및 효과 8
1. 기업 신뢰의 개념 및 정의 8
2. 기업 신뢰의 유형 및 효과 9
제3절 감정적 신뢰의 개념 및 효과 11
1. 감정적 신뢰의 개념 및 정의 11
2. 감정적 신뢰의 효과 12

제3장 연구모형 및 가설수립 13
제1절 연구모형 13
제2절 연구 가설의 수립 15
1. 소비자가 지각하는 기업연상과 기업 신뢰의 관계 15
2. 전문성, 호의성 신뢰와 감정적 신뢰, 기업태도의 관계 17
3. 기업유형(국내기업 vs. 해외기업) 19

제4장 연구방법 및 실증분석 20
제1절 연구방법 20
1. 표본의 선정 및 자료수집 20
2. 설문대상 및 변수측정 21
제2절 신뢰도 및 타당성 검증 23
1. 수렴타당도 검증 24
2. 판별타당도 검증 26
제3절 실증분석 28
1. 전반적인 연구가설의 검정 28
2. 기업의 유형에 따라 미치는 차별적 영향을 검정 31

제5장 결 론 35
제1절 결과요약 및 시사점 35
제2절 연구의 한계점 및 향후 연구 39

참고문헌 40

부록(설문지) 47
Degree
Master
Publisher
조선대학교 대학원
Citation
신범식. (2013). 기업에 대한 소비자 연상이 기업태도에 미치는 영향
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/1639
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000264231
Appears in Collections:
Business > Theses(Master)(경영대학원)
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