CHOSUN

일과 삶의 균형 프로그램이 직무몰입, 도움행동, 부정적 경력성공에 미치는 차별적 영향

Metadata Downloads
Author(s)
이화상
Issued Date
2013
Keyword
Work-life Balance Program Job Involvement Helping Behavior Negative Career Sucess
Abstract
Work-life balance programs have become a new issue in business. This study investigated the relationship between work-life balance programs on job involvement, helping behavior, negative career success and moderated effect of perceived organizational support. To achieve above objective, this research has conducted a survey of 270 workers.
The empirical results are as follows.
First, work-life balance program has significant negative relationship with job involvement. Also, there is no significant impact on helping behavior and negative career success.
Second, perceived organizational support has significant positive relationship with job involvement and helping behavior. Furthermore, perceived organizational support reduced negative career success.
Third, there is significant moderate role of perceived organizational support between work-life balance program and job involvement.
The research results can provide a useful insight into how perception of negative effect on work-life balance programs can be reduced. Also perceived organizational support`s important implications of the research finding are discussed.
Alternative Title
Differential Effect of Work-life Balance Programs on Job Involvement, Helping Behavior and Negative Career Sucess
Alternative Author(s)
Hwasang Lee
Affiliation
조선대학교 경영대학원
Department
경영대학원 경영학과
Advisor
정진철
Awarded Date
2013. 8
Table Of Contents
제 Ⅰ 장 서 론............ ................1
제 1 절 연구의 필요성 ............... 1
제 2 절 연구의 목적 .................. 3

제 Ⅱ 장 이론적 배경....................4
제 1 절 일과 삶의 균형............... 4
1. 일과 삶의 균형의 개념 및 유형.............. 4
2. 일과 삶의 균형제도의 발전 필요성......... 10

제 2 절 직무몰입.......................................14
1. 직무몰입의 개념................................ 14
2. 직무몰입의 영향요인 ......................... 15

제 3 절 도움행동........................................ 17
1. 도움행동의 개념................................ 17
2. 도움행동의 동기적 요인...................... 18

제 4 절 경력성공....................................... 21
1. 경력성공의 개념................................. 21
2. 경력성공의 구분................................. 22

제 5 절 조직후원 인식.................................. 26
1. 조직후원 인식의 개념.......................... 26
2. 조직후원 인식의 효과.......................... 27

제 Ⅲ 장 실증 분석...................................... 29
제 1 절 연구모형과 가설............................. 29
1. 연구모형의 설계................................. 29
2. 연구문제 및 가설................................ 30

제 2 절 변수의 조작적 정의와 측정............... 31
1. 일과 삶의 균형제도............................. 31
2. 직무몰입........................................... 33
3. 도움행동.......................................... 33
4. 부정적 경력성공................................ 34
5. 조직후원 인식.................................... 35

제 3 절 조사방법과 표본구성....................... 36
1. 조사방법........................................... 36
2. 조사개요 및 표본의 구성...................... 37

제 Ⅳ 장 실증분석 결과................................ 39
제 1 절 기술통계, 신뢰성 및 타당성............. 39
1. 변수의 구성 타당성............................ 39
2. 변수의 기술통계량 및 신뢰성 검증........ 42
3. 변수간의 상관관계.............................. 42

제 2 절 연구가설의 검증............................. 44
1. 가설검증........................................... 44
2. 가설검증 결과요약.............................. 47

제 Ⅴ 장 결론............................................ 49
제 1 절 연구결과 요약 및 의의.....................49
1. 연구결과의 요약................................. 49
2. 연구의 의의....................................... 50

제 2 절 연구의 한계와 제언......................... 51

[참고문헌]................................................. 52
[부록] 설문지............................................. 61
Degree
Master
Publisher
조선대학교 대학원
Citation
이화상. (2013). 일과 삶의 균형 프로그램이 직무몰입, 도움행동, 부정적 경력성공에 미치는 차별적 영향
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/1637
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000264052
Appears in Collections:
Business > Theses(Master)(경영대학원)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.