CHOSUN

기업의 지속가능경영 노력이 기업신뢰 및 고객만족도에 미치는영향

Metadata Downloads
Author(s)
이광현
Issued Date
2009
Abstract
Effects of Corporate Efforts for the Sustainable Management on the Corporate Trust and Customer Satisfaction

by Lee, Kwang Hyun
Advisor: Park, Jong Chul, Ph. D.
Graduate School of Business Administration,
Chosun University

This study suggested that the consumers' trust play an essential mediating role in the relationship between the three dimensions (economic, philanthropic, environmental) of sustainable management and the customer satisfaction. Trust is conceptualized into two different forms: expertise-based trust and benevolence-based trust. A model integrating three dimensions of sustainable management, two forms of trust, and the customer satisfaction is tested using data of 210 consumers.
The results of data analysis show that the corporate economic responsibility positively influences on the expert-based trust and benevolence-based trust. However, the corporate philanthropic, environmental responsibility have a significant impact not on the expert-based trust but only on the benevolence-based trust. Finally, our results indicate that the expert-based trust and the benevolence-based trust both have a significant influence on the customer satisfaction. Thus, this study demonstrates that trust indeed plays a mediating role between sustainable management and the customer satisfaction.
Alternative Title
기업의 지속가능경영 노력이 기업신뢰 및 고객만족도에 미치는 영향
Alternative Author(s)
KwangHyun ,Lee
Affiliation
무등일보
Department
경영대학원 경영학석사학위과정
Advisor
박종철
Awarded Date
2010. 2
Table Of Contents
目 次

ABSTRACT ......................................................................................................iv

제 Ⅰ 장 서 론 1

제 1 절 문제의 제기 1
제 2 절 연구의 목적 4

제 Ⅱ 장 문헌고찰 및 가설 설정 5

제 1 절 지속가능경영 5
1.1 경제적 책임 7
1.2 사회적 책임 8
1.3 환경적 책임 10
제 2 절 기업신뢰 12
2.1 경제적 책임활동이 신뢰형성에 미치는 영향 13
2.2 사회적 책임활동이 신뢰형성에 미치는 영향 14
2.3 환경적 책임활동이 신뢰형성에 미치는 영향 16
제 3 절 고객만족도 17
제 4 절 연구모형 19

제 Ⅲ 장 연구방법 및 실증분석 20
제 1 절 표본설계와 자료수집 20
제 2 절 변수측정 21
제 3 절 신뢰성 및 타당성 검증 23
제 4 절 가설검정 26
4.1 연구모형의 적합도 26
4.2 연구가설 검정 26

제 Ⅳ 장 결론 29

제 1 절 연구결과 요약 및 의의 29
제 2 절 연구의 한계점 및 향후연구 31

[참고문헌] 32

[부록-설문지] 37
Degree
Master
Publisher
조선대학교
Citation
이광현. (2009). 기업의 지속가능경영 노력이 기업신뢰 및 고객만족도에 미치는영향
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/1538
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000239268
Appears in Collections:
Business > Theses(Master)(경영대학원)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
Files in This Item:

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.