CHOSUN

화장품의 품질지각 속성이 소비자 구매행동에 미치는 영향

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Author(s)
김 현 철
Issued Date
2007
Abstract
ABSTRACT

The Effects of Cosmetics Perceived Quality Attributes
on the Consumers' Purchasing Behaviors

by Kim, Hyun-Chul
Advisor : Prof. Kim, Jong-Ho, Ph.D.
Department of Business Adminstration
Graduate School of Business Adminstration
Chosun University

This Study is to examine factors affecting the perceptions of the cosmetics quality and consumers' purchasing behaviors(consumers' attitude, purchasing intention).
The literature study and empirical analysis were performed as a methodology of this study. A study model was designed for empirical analysis on the basic of data from the literature study. Primary data collected by the questionnaire was used to verify the model and the verified results were analyzed.
The collected data was processed statistically with SPSS 12.0 and LISREL 8.30. The study hypotheses and models were verified with frequency analysis, factors analysis, reliability analysis, covariance structured model analysis, correlation analysis, and two-way ANOVA.
This study is attempted to research the consumers' perception as a major customer of basic cosmetics for the quality of their preferred brand's cosmetics, preferred brands image and prices, and their attitudes and intentions to the cosmetics quality and the causes in details, and to suggest marketing implications to cosmetics.
The detailed objectives of this study are as follows.
First, This study is to examine effects of brand images and price level affecting the cosmetic quality.
Second, this study is to examine effects of cosmetic quality affecting consumers' attitudes.
Third, this study is to examine effects of consumers' attitudes affecting purchasing intention.
The findings of this study showed that current many consumers' perceived cosmetics quality by direct application of products, and the quality was the most important factor affecting the consumers' purchasing behaviors.
Accordingly, cosmetics managers should manufacture products suitable for skin of women to be a main subject of family with cheaper price and higher quality and establish a policy to enhance the band image in future.
Alternative Author(s)
Kim,Hyun-Chul
Affiliation
경영대학원
Department
경영대학원 경영학과
Awarded Date
2008. 2
Table Of Contents
목 차
Abstract
제 1 장 서 론 1

제 1 절 연구의 필요성 1
제 2 절 연구목적 2
제 3 절 연구 구성 3

제 2 장 본 론 1

제 1 절 브랜드이미지 4
1. 브랜드이미지의 개념 4
2. 브랜드이미지의 형성 요인 6
3. 브랜드 자산 8
4. 브랜드이미지와 소비자 태도 11
제 2 절 지각된 가격 12
제 3 절 지각된 품질 14
1. 지각된 품질의 정의 14
제 4 절 고객보상 18
1. 고객보상의 형태 18
2. 고객보상사은과 판매촉진과의 관계 21
제 5 절 소비자태도 및 구매의도 21
1. 소비자 태도 21
2. 구매의도 23

제 3 장 연구모형 및 가설설정 24

제 1 절 연구모형의 설계 24
제 2 절 가설설정 25
1. 브랜드이미지와 가격이 지각된 품질에 미치는 영향 25
2. 브랜드이미지, 가격, 지각된 품질이 소비자 태도에 미치는
영향25
3. 소비자 태도가 구매의도에 미치는 영향 26
제 3 절 변수의 조작적 정의 27
1. 브랜드이미지 27
2. 가격 27
3. 지각된 품질 27
4. 소비자 태도 및 재 방문의도 28

제 4 장 실증분석 29

제 1 절 자료수집 및 기초자료 분석 29
제 2 절 연령에 따른 구매정도 및 화장품 선택속성 30
1. 연령에 따른 구매 장소 및 구매 장소 선호 이유 30
2. 연령에 따른 화장품 구매 시 선택속성 32
제 2 절 신뢰도 분석과 타당성 검증 32
1. 브랜드이미지, 가격, 품질에 대한 신뢰도 분석과 요인분석 33
2. 소비자 태도 및 구매의도에 대한 신뢰도 분석과 요인분석 36
제 3 절 전체모형을 위한 공분산구조분석 38
1. 측정변수와 이론변수 간의 경로계수 39
2. 전체단위에 대한 상관관계분석 40
제 4 절 가설검증 40
1. 전체모형을 위한 공분산구조분석 40
2. 소비자가 선호하는 보상유형 및 보상 사은품 43
3. 브랜드이미지와 가격수준에 따른 소비자 태도 및 구매의도 44

제 5 장 결 론 47
제 1 절 연구요약 및 논의 47
제 2 절 연구의 한계점 및 연구방향 48

50

표 목 차

브랜드이미지 형성요소 8
가격의 정의 12
보상의 형태 20
보상사은의 유형과 시점에 따른 실례 20
수집된 표본의 특성 29
연령에 따른 화장품 구매 장소 31
연령에 따른 화장품 구매 장소 선호이유 31
연령에 따른 구매 시 선택속성 32
브랜드이미지, 가격, 품질에 대한 신뢰도 분석 34
브랜드이미지, 가격, 품질의 탐색적 요인분석 35
브랜드이미지, 가격, 품질의 확증적 요인분석 35
브랜드이미지, 가격, 품질에 대한 신뢰도 분석 36
소비자 태도 및 구매의도 탐색적 요인분석 37
소비자 태도 및 구매의도 확증적 요인분석 37
모형의 부합도 지수 39
LISREL 추정치 39
전체 연구단위들에 대한 상관관계분석 40
인과경로에 대한 LISREL 추정치 41
소비자가 선호하는 보상유형 43
소비자가 선호하는 보상사은품 44
브랜드이미지와 가격에 따른 소비자 태도 45
개체-간 효과검증 45
브랜드이미지와 가격에 따른 소비자 태도 46
개체-간 효과검증 46



그 림 목 차

세 가지 관점에서의 브랜드 자산의 파악 10
로열티 사은의 기본 개념 19
연구모형 24
브랜드이미지, 가격, 품질, 태도 및 구매의도와의 인과관계 41
Degree
Master
Publisher
조선대학교 경영대학원
Citation
김 현 철. (2007). 화장품의 품질지각 속성이 소비자 구매행동에 미치는 영향
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/1501
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000236436
Appears in Collections:
Business > Theses(Master)(경영대학원)
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