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학습지 이용에 있어 학습효과 및 고객만족의 선행요인에 관한 연구

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Author(s)
조규희
Issued Date
2007
Abstract
The purpose of this study was to examine whether the preference of customers for the quality and reputation of study aids and for visiting instructors had any impact on the learning effect of elementary schoolers and to look into the causal relationship of improved learning effect on customer satisfaction and continuing reuse intention. The subjects in this study were mothers whose children attended elementary school and used study aids. After a survey was conducted for approximately a month, the answer sheets from 192 respondents were analyzed with SPSS 10.1 program. After making an experimental analysis of the collected data, the following findings were given:
First, among quality factors of study aids service, conviction and responsiveness had no significant impact on learning effect, but type and reliability exerted a significantly positive influence on that. It implied that the use of study aids produced greater learning effect when the visiting instructors showed etiquette, when they were punctual and when their companies gained more reliability. To bolster the learning effect of study aids, visiting instructors should thoroughly be educated not to be late, and etiquette education should be provided to them as well.
Second, learning effect got greater when study aids were more renowned and when visiting instructors were more preferred. In other words, study aids were more effective at boosting the learning effect of the children when the study aids were more famous and gained more popularity among the parents and children, and when visiting instructors were more favored. To elevate learning effect, it's needed to set up the kind of advertising and sales strategies that could raise awareness of study aids among parents and students.
Finally, learning effect had a positive impact on customer satisfaction, but didn't exert any significant influence on sustained reuse intention. Yet customer satisfaction affected continuing reuse intention in a favorable manner. It denoted that a greater learning effect led to higher customer satisfaction but not to continuing reuse intention, and that the customers didn't intend to keep using specific study aids when they weren't satisfied with them. Accordingly, learning effect had an impact on lasting reuse intention through customer satisfaction, and it's required to improve learning effect first and then customer satisfaction in order to stir up customers' willingness to keep using particular study aids.
Alternative Author(s)
Cho,Kyu-Hee
Affiliation
주)프뢰벨
Department
경영대학원 경영학과
Awarded Date
2008. 2
Table Of Contents


ABSTRACT

제 1 장 서 론 1

제 1 절 문제의 제기 1
제 2 절 연구의 방법 3
제 3 절 논문의 구성 3

제 2 장 학습지 이용의 학습효과 및 고객만족의 선행요인에 관한 이론적 고찰 5

제 1 절 사교육 규모와 학습지의 개념 5
1. 사교육 규모 5
2. 학습지의 개념과 특성 9
제 2 절 학습지의 서비스품질에 관한 이론적 고찰 14
1. 서비스품질의 개념 14
2. 서비스품질의 중요성 15
3. 서비스품질의 결정요인 16
제 3 절 학습지의 명성 및 방문교사의 선호도에 관한 이론적 고찰 22
1. 학습지의 명성 22
2. 학습지 방문교사의 선호도 23
제 4 절 학습효과 및 이용만족, 향후 지속적 이용의도에 관한 이론적 고찰 25
1. 학습지 이용에 대한 학습효과 25
2. 학습지 이용에 대한 고객만족의 정의 및 개념 26
3. 학습지의 지속적 이용 의도의 개념과 중요성 28

제 3 장 연구모형 및 가설의 설정 31

제 1 절 연구모형 31
제 2 절 가설의 설정 32
1. 서비스품질이 학습효과에 미치는 영향(H1) 32
2. 학습지 명성 및 방문교사가 학습효과에 미치는 영향(H2-H3) 33
3. 학습지에 대한 학습효과가 학습지 이용만족 및 지속적 이용의도에 미치는 영향(H4-H6) 34
제 3 절 변수의 조작적 정의 및 측정 35

제 4 장 실증분석 8

제 1 절 자료의 수집 및 분석방법 38
1. 표본의 대상 및 자료의 수집 38
2. 표본의 특성 38
제 2 절 변수의 신뢰도 및 타당성 분석 43
1. 서비스품질의 요인분석 및 신뢰도분석 43
2. 학습지의 명성 및 방문교사의 선호도에 대한 요인분석 및 신뢰도분석 45
3. 학습효과 및 고객만족, 향후 지속적 이용의도의 요인분석 및 신뢰도분석 46
4. 전체 변수간 상관관계 47
제 3 절 가설의 검증 49
1. 학습지의 서비스품질 및 학습지 명성, 방문교사 선호도가 학습효과에 미치는 영향(H1-H3) 49
2. 학습지 이용에 대한 학습효과가 고객만족 및 향후 지속적 이용의도에 미치는 영향(H4-H6) 51

제 5 장 결론 및 제언 52

제 1 절 연구결과의 요약 52
제 2 절 연구의 시사점 53
제 3 절 연구의 한계점 54

참고문헌 56
설문지 63

유형별 사교육 교육 현황 7
사교육비 규모 8
연령별 사교육 이용 현황 8
서비스기업에서 불량률 5% 개선에 따른 이익 증대효과16
서비스 품질 측정을 위한 10가지 구성차원 18
SERVQUAL 모형의 5가지 서비스품질 구성차원 21
표본의 연령 및 자녀수, 학력의 분포 39
응답자의 월평균 소득 및 교육비 지출비, 직업의 분포40
학습지 이용에 대한 일반적 특성 1 41
학습지 이용에 대한 일반적 특성 2 42
학습지 서비스품질에 대한 요인분석 및 신뢰도분석 44
학습지의 명성 및 방문교사의 선호도에 대한 요인분석 및 신뢰도분석 45
학습효과 및 고객만족, 향후 지속적 이용의도의 요인분석 및 신뢰도분석 46
전체 변수의 상관관계 분석 결과 48
학습지의 서비스품질 및 학습지명성, 방문교사 선호도가 학습효과에 미치는 회귀분석 결과 50
학습지 효과 및 고객만족이 향후 지속적 이용의도에 미치는 회귀분석 결과 51





Grnroos의 지각된 서비스 품질 모형 17
갭에 의한 서비스 품질의 개념적 모형 20
연구모형 31
Degree
Master
Publisher
조선대학교 경영대학원
Citation
조규희. (2007). 학습지 이용에 있어 학습효과 및 고객만족의 선행요인에 관한 연구
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/1500
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000236409
Appears in Collections:
Business > Theses(Master)(경영대학원)
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