CHOSUN

인센티브제도가 조직구성원의 조직몰입에 미치는 영향에 관한 연구

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Author(s)
조은경
Issued Date
2007
Abstract
ABSTRACT

An Empirical Study of the Effect of Incentive System
on the Organizational Commitment


by Eun-Kyoung Jo
Advisor : Prof. Kang-Ok, Lee Ph.D.
Department of Business Adminstration,
Graduate School of Business Adminstration, Chosun University

An improvement of the productivity of a corporation can be achieved by physical apparatus (machinery, capital, etc.) and the motivation of human resources. By the way, because it is humans who procure and operate the physical capital, what is the most important is to find sufficient competent managerial personnel and to provide the managers with motives with which they can strive to achieve the goals of their organization.
In that regard, this study is designed to look into how the incentive system aimed at providing motives influence their immersion in the organization. The results from the analysis can be summarized as follows.
First, an analysis of the effects of the incentive system on the members of an organization showed that non-material factors and material factors were statistically significant in exerting influence.
Second, the results from analyzing how the incentive system contributes to the normative immersion among organizational immersions in various organizational sizes showed that all the factors for motivating employees at big companies were not significant in the normative immersion, and that for employees working in medium-sized companies non-material indirect factors(p<.000) and material indirect factors(p<.05) were significant in bringing about the normative immersion. In addition, in the case of employees in small companies only non-material indirect factors played a significant role in bringing about the normative immersion.
Third, the results from analyzing how the incentive system contributes to the willful immersion among organizational immersions in various organizational sizes showed that all the factors for motivating employees at big companies were not significant in the willful immersion, and that for employees working in medium-sized and small companies non-material indirect factors were significant in bringing about the willful immersion.
Fourth, the results from analyzing how the incentive system contributes to the emotional immersion among organizational immersions in various organizational sizes showed that only material direct factors were significant, and that for employees working in medium-sized companies all the factors were not significant in bringing about the emotional immersion. In addition, in the case of employees in small companies only non-material indirect factors(p<.000) played a significant role in bringing about the emotional immersion.
The results above confirmed that the incentive system for motivating the employees of an organization plays an important part in enhancing their immersion in their organization. Many companies have some incentive system in place, but the results cited above indicate that, unlike other previous studies where all incentive systems have a positive(+) effect on both productivity and achievement, different incentive systems bring about different effects. Therefore, it is advisable that selective incentive systems should be introduced and used according to the size and task of each organization.
Alternative Author(s)
Eun-Kyoung Jo
Affiliation
조선대학교 경영대학교
Department
경영대학원 경영학과
Awarded Date
2008. 2
Table Of Contents
목 차


제 1 장 서 론 1
제 1 절 연구의 필요성 및 목적 1
제 2 절 연구 방법 및 범위 2

제 2 장 이론적 배경 4
제 1 절 동기부여의 개념적 정의 4
1. 동기부여의 개념 4
2. 동기부여의 접근 방법 7
3. 동기부여의 대한 이론적 고찰 10
제 2 절 인센티브에 대한 이론적 고찰 11
1. 인센티브제도의 정의 11
2. 인센티브의 유형과 효과 15
3. 인센티브에 대한 선행연구 24
제 3 절 보상에 대한 이론적 고찰 27
1. 보상의 개념 27
2. 보상의 유형 30
3. 보상의 기능과 역할 32
제 4 절 조직몰입에 대한 이론적 고찰 34
1. 조직몰입의 개념 34
2. 조직몰입의 선행연구 37

제 3 장 연구모형 및 가설설정 39
제 1 절 연구모형 39
제 2 절 가설 설정 40
제 3 절 변수의 조작적 정의 41

제 4 장 실증분석 및 가설 검증 45
제 1 절 실증 분석 45
1. 표본의 특성 45
2. 인센티브제도 실태 47
3. 신뢰성 및 타당성 분석 47
제 2 절 가설 검증 54
1. 조직구성원의 인센티브 제도와 조직몰입에 관한 가설 54
2. 조직구성원의 인센티브 제도와 조직몰입과의 관계에 있어서 기업
규모에 따른 가설검증 57

제 5 장 결 론 62
제 1 절 연구결과의 요약 및 시사점 62
제 2 절 연구의 한계점 및 앞으로의 연구방향 64
참고문헌 66
설 문 지 76









표 차 례


동기부여의 접근 방법 9
조직몰입의 영향요인 36
설문지 구성 및 내용 42
표본 개요 43
표본의 특성 46
인센티브제도 지급 방법 (다중응답). 47
인센티브제도 실태 48
변수들의 신뢰성 분석결과 50
인센티브에 대한 항목별 요인분석 51
조직몰입에 대한 항목별 요인분석 52
전체요인에 대한 상관관계 분석 결과 53
동기부여를 위한 인센티브제도가 규범적 몰입에 미치는 영향에
관한 검증 55
동기부여를 위한 인센티브제도가 유지적 몰입에 미치는 영향에
관한 검증 55
동기부여를 위한 인센티브제도가 정서적 몰입에 미치는 영향에
관한 검증 56
기업규모에 따른 인센티브 제도가 규범적 몰입에 미치는 영향에
관한 검증 58
기업규모에 따른 인센티브 제도가 유지적 몰입에 미치는 영향에
관한 검증 59
기업규모에 따른 인센티브 제도가 정서적 몰입에 미치는 영향에
관한 검증 61
그 림 차 례


동기부여 과정의 기본 모형 6
성과급 분류상의 인센티브 계획 12
보상의 블랙박스 모형 29
보상의 유형 31
임금관리의 내용 33
본 논문의 연구 모형 3
Degree
Master
Publisher
조선대학교 경영대학교
Citation
조은경. (2007). 인센티브제도가 조직구성원의 조직몰입에 미치는 영향에 관한 연구
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/1494
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000236225
Appears in Collections:
Business > Theses(Master)(경영대학원)
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