CHOSUN

모바일 인터넷 서비스 수용에 대한 실증적 연구 : 기술수용모델을 중심으로

Metadata Downloads
Author(s)
고효점
Issued Date
2006
Abstract
Recently as fervor of the wired Internet has cooled off to some point. The mobile internet service is gaining great interests from various fields as a new communication medium. Users, who are already experienced with the wire internet and cellular phones, have high expectations on new capabilities provided by mobile internet, thus making optimistic predictions on its extent of use. However, in spite of high expectation of wireless internet service possible, it is important to find out factors that influence use of wireless internet. Previous study results suggest that identifying factors influencing technology acceptance is important in order for the new technology effectively accepted in the market. Thus, this study attempts to investigate factors that influence the use of mobile internet on the base of technology acceptance model.
Technology Acceptance Model(TAM) is one of the model that are being frequently used in recent studies in information systems. TAM explains user's technology acceptance as a process where perceived usefulness and ease of use determines users attitude toward the technology. and this attitude finally leads to the actual technology use. Although mobile Internet has substantially different characteristics from other task-oriented information system, it is new technology whose acceptance can be affected by many factors be meaningful to conduct an empirical research examining how difference in technology characteristics affect the use of technology in what ways, and mobile internet service would be appropriate for this subjects.
The purpose of this research model is to find out that external variables would not directly increase the acceptance of mobile internet service, but the would do through users perceived usefulness and ease of use. Thus users perceived usefulness and ease of use serves as a mediating variable between external variables and a dependent variable in our research model.
The result shows that external variables have significant effects on the use of mobile internet service acceptance. this result is coherent th Dais'(1993) work that external variables representing system characteristics do not have direct influence on the system acceptance.
Alternative Title
An Empirical Study on the Mobile Internet Service Adaption
Alternative Author(s)
Ko, Hyo Jum
Affiliation
조선대학교 경영대학원
Department
경영대학원 경영학과
Advisor
金琮鎬
Awarded Date
2006. 2
Table Of Contents
ABSTRACT
제 1 장 서론 = 1
제 1 절 연구의 필요성 = 1
제 2 절 연구의 목적 = 2
제 3 절 연구의 구성 = 3
제 2 장 본론 = 4
제 1 절 모바일 인터넷 서비스 = 4
1.1 모바일 인터넷 서비스 개념 = 4
1.2 무선인터넷의 특징 = 5
1.3 무선인터넷의 선행연구 = 6
1.4 모바일 서비스의 기존연구 = 8
제 2 절 기술수용모델(TAM) = 9
2.1 기술수용모델의 선행연구 = 9
2.2 무선인터넷 수용에 영향을 미치는 외부요인들 = 13
제 3 절 인터넷 모바일서비스 수용과정의 소비자 특성 = 14
3.1 소비자 특성 = 14
제 3 장 연구모형 및 가설설정 = 18
제 1 절 연구모형의 설계 = 18
제 2 절 가설설정 = 19
2.1 용이성에 영향을 주는 요인 = 19
2.2 유용성에 영향을 주는 요인 = 20
2.3 기존 TAM의 구성개념의 관계 = 23
2.4 소비자 혁신특성 = 24
제 3 절 변수의 조작적 정의 = 25
3.1 재미와 몰입 = 25
3.2 서비스 다양성 및 비용 적절성 = 26
3.3 지각된 용이성과 유용성 = 26
3.4 모바일 인터넷서비스 수용 = 27
3.5 소비자 혁신특성 = 27
제 4 장 실증분석 = 28
제 1 절 자료수집 및 기초자료 분석 = 28
1.1 자료수집 = 28
1.2 기초자료 분석 = 28
1.3 모바일 인터넷 접속횟수에 따른 이용시간 교차분석 = 29
1.4 모바일 인터넷 서비스 이용에 대한 빈도분석 = 31
1.5 모바일인터넷 서비스에 대한 문제점과 만족도 분석 = 32
제 2 절 신뢰도 분석 및 타당성 검증 = 33
2.1 외생변수에 대한 신뢰도 분석 및 요인분석 = 34
2.2 내생변수에 대한 신뢰도 분석 및 요인분석 = 35
2.3 상관관계분석 = 37
2.4 전체 연구단위 확증적 요인분석 = 37
제 3 절 가설검증 = 39
제 4 절 추가분석 = 45
제 5 장 결론 = 46
제 1 절 연구요약 = 46
제 2 절 연구의 한계점 및 연구방향 = 49
참고문헌 = 50
= 55
Degree
Master
Publisher
조선대학교 경영대학원
Citation
고효점. (2006). 모바일 인터넷 서비스 수용에 대한 실증적 연구 : 기술수용모델을 중심으로
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/1452
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000232902
Appears in Collections:
Business > Theses(Master)(경영대학원)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
Files in This Item:

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.