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DMB(Digital Multimedia Broadcasting) Service로의 전환의사에 미치는 영향 요인에 관한 연구

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Author(s)
조영민
Issued Date
2005
Abstract
Mobile service in Korea has been judged to pass initial adoption phase and moved into the post adoption stage. However, few studies have been conducted to investigate post-adoption behavior of mobile service users. Recently, DMB(digital multimedia broadcasting) service, one of the up-to-date mobile service, went on the air. The purpose of this study is to examine factors that affect consumers' switching intention to new DMB service and the purchase intention. As a mobile service user patterns, new users were classified into utilitarian service users and hedonic service users. this study focused on which service users are more likely to intend to switch on the switching intention to new DMB service between utilitarian service users and hedonic service.
Data were collected from April 29 to May 9 in Gwangju City with College students and presently information technology staffs respondents comprised of using prepared questionnaires. 300 questionnaires in total were distributed and 280 questionnaires were collected in person. Insufficient 19 questionnaires were discarded and 261 questionnaires were used for the final analyses.
The reliability and validity of measurements were tested through factor analyses and Cronbach Alpha reliability analyses. The hypotheses of this research were tested with multiple regression analyses and ANOVA.
The results show that the perceived enjoyment and the switching barrier have an expected effect on the switching intention to DMB service. More specific results are as follows.
First, perceived enjoyment has an positive effect on the switching intention to DMB service and switching barrier has an negative effect on the switching intention to DMB service.
Second, the switching intention to DMB service has an positive effect on the purchase intention.
Third, perceived enjoyment and switching barrier on the switching intention to DMB service were significantly higher in the high innovative group than the low innovative group.
Forth, with respect to perceived enjoyment, utilitarian service users were more likely to intend to switch to new DMB service but hedonic service users were more likely to stay in the existing mobile service.
In summary, the results of this study seem to explain the effects of factors affecting the consumer switching intention to DMB service, and also offer several implications for planning and implementing marketing promotion.
Alternative Title
A study on the Factors to Affect Consumer switching Behavior to New DMB Service
Alternative Author(s)
Jo, Young-Min
Affiliation
조선대학교 대학원
Department
경영대학원 경영학과
Advisor
정형식
Awarded Date
2005. 8
Table Of Contents
Abstract
제 1 장 서론 = 1
제 1 절 문제의 제기 = 1
제 2 절 연구 목적 = 3
제 3 절 논문의 구성 = 5
제 2 장 이론적 배경 = 6
제 1 절 DMB(Digital Multimedia Broadcasting)서비스 = 6
1.1 DMB의 역사 = 6
1.2 DMB의 개념 = 8
1.3 해외 DMB 서비스 동향 = 12
1.4 타 서비스와의 비교 = 13
제 2 절 DMB 서비스에 대한 이론적 고찰 = 14
2.1 서비스 유용성 = 14
2.2 서비스 효용 = 14
2.3 서비스 수용 = 15
제 3 절 기존 모바일 서비스 만족 = 17
3.1 모바일 서비스의 정의 = 17
3.2 모바일 서비스 관련 기존 연구 = 18
제 4 절 DMB태도에 영향을 미치는 변수와 DMB태도에 대한 고찰 = 20
4.1 혁신확산이론 = 20
4.2 서비스 유용성 = 21
4.3 지각된 즐거움 = 22
4.4 기존 모바일 서비스만족도 = 23
4.5 전환 장벽 = 25
4.6 DMB의 태도 = 29
4.7 혁신성 = 33
4.8 서비스사용유형 = 34
4.9 DMB 가입의사의 개념 = 35
제 3 장 연구모형 및 가설의 설정 = 37
제 1 절 연구모형 = 37
제 2 절 가설의 설정 = 38
2.1 서비스 유용성이 DMB태도에 미치는 영향 = 38
2.2 지각된 즐거움이 DMB태도에 미치는 영향 = 38
2.3 기존모바일 서비스만족도가 DMB태도에 미치는 영향 = 39
2.4 전환 장벽이 DMB태도에 미치는 영향 = 39
2.5 혁신성향이 DMB태도에 미치는 영향 = 40
2.6 서비스 사용유형이 DMB태도에 미치는 영향 = 41
2.7 DMB태도가 DMB가입의사에 미치는 영향 = 41
제 3 절 조작적 정의 및 측정 = 42
3.1 변수의 조작적 정의 = 42
3.2 조사 자료의 분석방법 = 47
제 4 장 실증분석 = 48
제 1 절 자료의 수집 및 서술적 통계 = 48
1.1 자료의 수집 = 48
1.2 표본에 대한 서술적 통계 = 48
제 2 절 주요 변수의 타당도 및 신뢰도 검증 = 50
2.1 요인분석 및 신뢰도 분석 = 50
제 3 절 가설의 검증 = 52
3.1 서비스유용성, 지각된 즐거움, 기존모바일 서비스만족도, 전환 장벽이 DMB태도에 미치는 영향(H1-4) = 52
3.2 혁신성에 따라 DMB태도에 미치는 조절효과(H5) = 54
3.3 서비스 사용유형에 따라 DMB태도에 미치는 조절효과(H6) = 55
3.2 DMB태도가 DMB가입의사에 미치는 영향(H7) = 56
제 4 절 추가분석 = 58
4.1 DMB 서비스에 대한 일반적 사항 = 58
제 5 장 결론 = 63
제 1 절 연구결과의 요약 = 63
제 2 절 연구의 시사점 = 65
제 3 절 연구의 한계점 및 장래연구과제 = 66
참고문헌 = 67
설문지 = 75
Degree
Master
Publisher
조선대학교 대학원
Citation
조영민. (2005). DMB(Digital Multimedia Broadcasting) Service로의 전환의사에 미치는 영향 요인에 관한 연구
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/1439
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000234530
Appears in Collections:
Business > Theses(Master)(경영대학원)
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