CHOSUN

노인소비자의 가치관과 라이프스타일이 실버타운 입주의사에 미치는 영향

Metadata Downloads
Author(s)
朴來珪
Issued Date
2004
Abstract
The purpose of this study is to grasp the influence factors of elder consumers' value and lifestyle on their attitude to silver town, and to grasp the influence of the attitude on the intention to enter the silver town. Also to see the importance of elder mans' problem through theory investigation of silver industry, to see the concept thesis, necessity and component of silver town, in order to prospect settlement of 21C sliver town.
In empirical study we verified the hypothesis which established prestudy, and on the base of the results to propose the suggestion for silver town developing and effective marketing strategy.
From the study we confirmed that the individual value and the type of lifestyle have influence on the consumers' attitude to silver town. The value and the lifestyle are very effective variables to understand the consumers. And we verified that the type of silver town like city type, a house for rural life, independence residence type, group residence type are different on the base of lifestyle type. This means the possibility of the extension of silver town types.
The clearness of target market give us the opportunity to satisfy the consumers' needs by providing the right products and services, and it could induce the better relation, maintain and development.
With elder customers as target market, the marketers who take part in the silver town project must establish a long time strategy, when they make position in potential customers.
Alternative Title
The Influence of Elder Consumers' Value and Lifestyle on the Intention to Enter the Silver Town
Alternative Author(s)
Park, Rae-Gyu
Affiliation
朝鮮大學校 經營大學院
Department
경영대학원 경영학과
Advisor
金琮鎬
Awarded Date
2005. 2
Table Of Contents
목차
ABSTRACT = ⅴ
제 1 장 서론 = 1
제 1 절 연구배경 및 목적 = 1
제 2 절 연구의 방법 = 2
제 3 절 논문의 구성 = 3
제 2 장 본론 = 4
제 1 절 실버타운에 대한 정의 = 4
1. 실버타운의 정의 = 4
2. 실버타운의 유형 = 6
3. 실버타운 개발의 필요성 = 8
제 2 절 가치관 = 9
1. 가치관에 대한 연구 = 9
제 3 절 라이프스타일에 관한 연구 = 16
1. 라이프스타일 = 16
2. 노인소비자의 라이프스타일 = 19
제 4 절 노인소비자의 행동 = 22
제 3 장 연구모형 및 가설설정 = 24
제 1 절 연구모형 = 24
제 2 절 가설설정 = 25
제 3 절 변수의 조작적 정의 = 27
제 4 장 실증분석 및 가설검증 = 29
제 1 절 표본의 설정 및 자료수집 = 29
1. 표본의 설정 = 29
2. 자료수집과 분석방법 = 29
제 2 절 표본특성 = 30
제 3 절 라이프스타일에 따른 실버타운 선호유형분석 = 32
제 4 절 타당도와 신뢰도 검증 = 34
1. 가치관에 대한 신뢰도 분석 및 요인분석 = 34
2. 라이프스타일의 신뢰도 분석 및 요인분석 = 36
3. 내생변수에 대한 신뢰도 분석 및 요인분석 = 38
4. 상관관계분석 = 39
제 5 절 가설검증 = 40
1. 노인소비자의 가치관과 실버타운 태도 및 입주의사의 관계검증 = 40
2. 노인소비자의 라이프스타일과 실버타운 태도 및 입주의사의 관계검증 = 43
3. 노인소비자의 실버타운에 대한 태도와 입주의사의 관계검증 = 45
제 6 절 추가분석 = 46
제 5 장 결론 = 47
제 1 절 요약 및 논의 = 47
제 2 절 연구의 시사점 = 48
제 3 절 연구의 한계점 = 50
참고문헌 = 51
설문지 = 54
Degree
Master
Publisher
朝鮮大學校 經營大學院
Citation
朴來珪. (2004). 노인소비자의 가치관과 라이프스타일이 실버타운 입주의사에 미치는 영향
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/1416
Appears in Collections:
Business > Theses(Master)(경영대학원)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
Files in This Item:
  • There are no files associated with this item.

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.