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유아교육기관의 이야기나누기활동에 대한 교사의 인식 및 실태

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Author(s)
정주란 서현
Issued Date
2018
Keyword
discussion activities early childhood education institutions recognition and actual state
Abstract
본 연구는 유아교육기관의 이야기나누기 활동에 대한 교사의 인식과 실태를 알아보는데 그 목적이 있다. 연구대상은 Y시에 소재한 유아교육기관의 교사 200명이다. 연구방법은 유아교육기관의 이야기나누기 활동에 대한 교사의 인식과 실태에 대한 설문지 조사를 실시하였다. 연구문제를 위해 기술통계를 이용하여 문항별로 빈도, 백분율, 평균, 표준편차를 산출하였으며, 유아교사의 배경변인에 따른 차이를 살펴보기 위하여 X²검증을 실시하였다. 연구결과 유아교육기관의 교사들은 이야기나누기 활동에 대하여 매우 중요하고 필수적인 활동으로 인식하고 있었으며, 교사의 배경변인에 따라 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 이야기나누기 활동에 대한 실태에 있어서도 실제 이야기나누기 활동을 실시하는 데 있어 집단크기 구성, 교수매체의 준비, 유아와의 상호작용에 있어 어려움이 있음을 알 수 있었으며, 교사의 배경변인에 따라 차이가 있는 것으로 나타났다. 이에 본 연구의 결과를 통해 보다 효율적인 이야기나누기 활동을 위한 현직 교사들의 현실적인 대안 모색과 더불어, 유치원 학급 정원 감축을 위한 정책적 지원 노력, 현직 교사들을 대상으로 한 다양한 경력별, 담임학급연령별 맞춤형 연수의 개발 및 실행이 지속적으로 필요함을 시사한다.
The purpose of this study is to investigate teachers’ perception and actual situation of discussion activities of early childhood education institutions. The subjects of the study were 200 teachers of early childhood education institutions in Y city. The questionnaire survey was conducted on the teachers’ perception of the discussion activities of early childhood education institutions. The data were analyzed by using descriptive statistics. The frequency, percentage, mean, and standard deviation were calculated for each question and X² the verification was performed to investigate the differences in background variables of early childhood teachers. In conclusion, this study showed that teachers were very important and necessary activities for discussion activities of early childhood education institutions, and there were significant differences according to background variables of teachers. In the actual situation of discussion activity, it was found that there were difficulties in group size composition, preparation of teaching medium, and interaction with children in actual discussion activities, and there were differences according to background variables of teachers appear. The results of this study suggest that in-service teachers are more likely to be more efficient in their discussion activities. In addition to this, they are also seeking policy support for reducing the number of early childhood education institutions classrooms, developing various customized training programs for in- And the need for continued implementation.
Alternative Title
Teacher's Recognition and Actual State about Discussion Activities of Early Childhood Education Institutions
Alternative Author(s)
Juran Joung Hyun Seo
Publisher
조선대학교 교과교육연구소
Type
Research Laboratory
ISSN
1598-8872
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/18923
http://www.chosun.ac.kr/user/indexSub.do?codyMenuSeq=23378150&siteId=education&dum=dum&boardId=169354&page=1&command=view&boardSeq=272361
Appears in Collections:
2018 > Vol 39, No 1
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