CHOSUN

파라텍스트와 오감체험을 활용한 유아용 그림책 디자인 개발 연구

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Author(s)
두월교
Issued Date
2024
Keyword
유아용 그림책|파라텍스트 디자인|오감체험
Abstract
유아용 그림책은 유아에게 '인생의 첫 번째 책'인 동시에 유아들이 세상을 인식하고 느끼는 중요한 매개체 중의 하나이다. 이미지 문화의 부상, 지능 매체의 충격,체험 경제의 흥기 및 디자인 사고의 전환에 따라, 전통적인 종이 형태인 유아용 그림책은 이미 유아의 다양한 독서 수요를 만족시킬 수 없다는 것이 사실이다. 새로운 변화와 도전에 직면하여 유아가 독서에 더 참여하고 다양한 독서 경험을 할 수 있도록 전통적인 유아용 그림책 파라텍스트의 한계를 넘어 새로운 가능성을 실천하고 탐색할 필요가 있다.
최근 몇 년 동안 오감체험 디자인은 디자인의 다양한 분야에서 널리 사용되었으며 이 디자인 이론은 또한 유아용 그림책의 독서 요구 사항과 매우 일치하여 유아용 그림책의 파라텍스트 디자인에 대한 새로운 시각과 새로운 방법을 제공해 줄수 있다. 이를 바탕으로 유아의 관점에서 유아용 그림책 파라텍스트에 오감체험 디자인을 접목함으로써, 기존의 유아용 그림책 디자인의 사고 정석을 깨고 평면적인한계를 타파할 수 있을 뿐만 아니라, 유아들의 감각 통로를 자극하여 체험감을 높이는 동시에 유아용 그림책의 식별 가능성을 높일 수 있다. 또한, 이를 통해 그림책과 유아 간의 상호 작용을 강화하고 유아의 그림책 읽기 경험을 향상시키며 새로운 시대의 유아의 그림책 읽기 요구를 충족시킬 수 있기 때문에 연구의 의의와가치가 있다.
본 연구의 내용은 주로 다음과 같다.
제1장은 연구의 배경과 목적, 연구 범위와 방법, 연구 구성에 대해 설명하는 연구의 서론 부분이다.
제2장은 이론 연구 부분이다. 문헌 분석을 기반으로 먼저 그림책의 개념과 특성을 정의하고 그림책의 역사와 발전을 서술하겠다. 다음으로 그림책 파라텍스트의 개념과 구성요소를 정의하고, 파라텍스트의 기능을 정리할 것이다. 이어져 생리적 발달, 인지 및 심리적 발달, 미적 발달의 세 가지 관점에서 5~6세 유아의 기본 특성을 설명하기로 한다. 마지막으로 오감의 개념과 특징, 오감의 인지 패턴, 오감 체험 디자인의 개념과 발전에 대해 서술할 것이다. 이 장에서는 주로 문헌 연구 방법을 채택하고 서점, 도서관 및 네트워크 자원의 조회와, 주제와 관련된 책, 정기 간행물, 논문 등을 수집할 것이다. 이를 통해 연구 분야의 관련 내용을 충분히 이해하고, 나아가 분류 및 분석으로 본 연구에 이론적 근거를 제공해 줄 수 있을 것이다.
제3장은 현황 및 문제점 분석 부분이다. 주로 시장조사, 사례분석, 비교연구를 통하여 중국 유아 그림책의 현황과 문제점, 유아용 그림책의 파라텍스트 디자인 현황과 문제점, 오감체험 디자인한 그림책의 현황과 문제점 등 3 가지로 나누어 분석할 것이다. 그 다음에 오감체험 디자인을 유아용 그림책의 파라텍스트 부분에 접목할 수 있는 가능성과 필요성을 분석할 것이다.
제4장은 작품 연구 부분이며, 주로 실천하는 부분이라 할 수 있다. 먼저 이론적 연구 및 현황 분석을 기반으로 디자인 방향을 제시하고 그 원칙을 요약하여 디자인 방안을 제안하고 디자인 프로세스를 명확히 할 것이다. 이어져 디자인 방안과 디자인 프로세스에 따라 만 5~6세 유아용 그림책의 파라텍스와 오감체험에 중점을 두어 디자인할 것이다.
제5장은 평가 부분이고 주로 인터뷰를 진행할 것이다. 디자인 방안의 타당성을 검증하기 위해 전문가 및 학부모 인터뷰 형식으로 앞서 디자인된 작품들을 검토할 것이다.
제6장은 본 연구의 결론 부분이다. 이전 장의 내용을 종합적으로 요약하고 귀납법을 사용하여 본 연구의 결과, 의미 및 한계를 서술하고 향후 지속적인 연구 방향을 제시할 것이다.
본 연구의 주요 결과는 다음과 같다.
첫째, 그림책, 그림책 파라텍스트, 오감 및 오감체험 디자인 개념을 요약하고 분석하였으며, 나아가 만 5~6세 유아의 기본 발달 특성도 분석하였다.
둘째, 중국의 유아용 그림책 시장, 오감체험 디자인한 유아용그림책, 유아용 그림책 파라텍스트의 현황을 조사하였다. 유아용 그림책의 현황과 문제점, 유아용 그림책의 파라텍스트 디자인 현황과 문제점, 오감체험 디자인한 그림책의 현황과 문제점 분석할 것이다. 더불어 관련 이론의 분석과 시장 현황 조사를 통해, 연구자는 체험적, 기술적, 유아 발달적, 교육적 등 측면에서 오감체험 디자인을 유아용 그림책의 파라텍스트 디자인에 통합할 수 있는 가능성과 필요성을 제출하였다.
셋째, 연구자는 관련 이론의 분석과 시장 조사를 통해 오감체험 디자인을 유아용그림책의 파라텍스트 디자인에 통합하는 구체적인 디자인 방향, 디자인 원칙 및 디자인 방안을 제시해줬다.
넷째, 이론적 연구를 바탕으로 작품의 디자인 및 검증을 진행하였다.
위를 종합해보면, 오감체험 디자인을 유아용 그림책의 파라텍스트에 융합하고,그림책 속 세계를 유아에게 다차원적이고 입체적으로 보여주는 것은 유아용 그림책 디자인의 새로운 시사점이다. 이로써 그림책의 이야기를 더욱 잘 복원하고, 유아를 위해 몰입감 있는 독서 분위기를 조성하여 그들의 집중력과 창의력을 향상시킬 수 있다. 또한, 유아들이 그림책의 이야기 내용에 적극적으로 참여하도록 장려하고, 유아들의 그림책 읽기 체험과 재미를 증가시키며, 유아와 그림책 사이의 긍정적인 상호작용을 효과적으로 구축할 수 있다. 이번 연구가 유아용 그림책 디자인에 대한 새로운 시각과 사고를 열어줄 수 있기를 바란다.|A Study on the Development of Picture Book Design for Children Using Para-Text and Five Sense Experience Du Yuejiao Advisor : Prof. Park Jae-yeon, Ph.D. Department of Design Graduate School of Chosun University Picture books are regarded as the “first book” in a child’s life, and they are also one of the important mediums for children to understand and feel the world. However, with the growing prevalence of image culture, the influence of mobile devices, the emergence of the experience economy, and the evolution of design concepts, the traditional paper children's picture books can no longer satisfy the diverse reading demands of young children. Against the new changes and challenges, it is imperative to break free from the established norms and conventions in designing the paratext of children’s picture books and explore new approaches to provide children with a rich and diverse reading experience. In recent years, the five-senses experience design has been widely applied in various design fields and this design theory is highly consistent with the reading needs of children's picture books, providing a new perspective and a new way for children's picture book paratext design. Based on this, with children as the focal point, the integration of the five senses experience design into the paratext of children's picture books can break free from conventional design, transcend the limitations of graphic design, and stimulate children’s sensory pathways, thereby enhancing their overall reading experience. This approach not only improves the recognizability of children’s picture books but also fosters greater interaction between the books and children, thereby meeting the evolving reading needs of children in the new era. Therefore, this research holds great significance and value. This study includes the following chapters. Chapter one is an introduction that provides the research background and aims, illustrates the scope and methods, and outlines the overall structure of the thesis. Chapter two introduces the theories applied in the research through a comprehensive literature review. It starts by defining the concept and characteristics of picture books and presenting the history and development of the books. It then explains the concept of paratext, paratextual elements and its various functions, and describes the basic characteristics of children aged five and six in terms of physical, cognitive, psychological, and aesthetic development. Finally, the chapter articulates the concepts and characteristics of five senses and the design for five senses. This chapter mainly adopts the literature research method, relevant books, journals, and papers have been gathered from bookstores, libraries, and the internet,fully understands the relevant content of the research field, and sorts out, analyzes and refines it. The analysis of these material provides a solid theoretical foundation for this study. Chapter three focuses on the current situation and problems, mainly using market research method, case analysis method and comparative research method to analyze and summarize the current situation and problems of children's picture books, the current situation and problems of children's picture book paratext, and the current situation and problems of five senses experience design picture books, and finally analyze the feasibility and necessity of integrating five senses experience design into children's picture book paratext. Chapter four is the research part of the work, which mainly adopts a practical approach. Firstly, on the basis of theoretical research and analysis of the current situation, the design direction is proposed, the design principles are summarized, the design strategy is proposed, and the design process is clarified. After that, according to the design strategy and the design process, try to design the five senses experience of the 5-6-year-old children's picture book paratext. Chapter five focuses on evaluation, which mainly uses interviews, summarizing the comments and feedback received from experts and buyers through interviews. The aim of these interviews is to assess the feasibility of the design strategy. Chapter six serves as the conclusion, outlining the previous chapters and utilizing the inductive method to categorize the results. It also highlights the significance and limitations of the research and provides suggestions for future research directions. The main findings of the research include the following four aspects. First, the design concepts of picture books, picture book paratext, five senses, and five senses experience design were analyzed and elaborated, and the basic developmental characteristics of children aged 5-6 were summarized and analyzed. Second, this paper investigates the current situation of China's children's picture book market, the five senses experience design picture book and the paratext of children's picture books in the market. Through the analysis of relevant theories and the investigation of the current situation of the market, the researchers summarized the feasibility and necessity of integrating the five senses experience design into the design of children's picture book paratext from the experience level, the technical level, the early childhood development level and the education level. Third, through the analysis of relevant theories and market research, the study proposes the design direction, design principles and design strategies of integrating the five senses experience design into the design of children's picture book paratext. Finally, based on theoretical research, the design and verification of the proposed design for picture books have been completed. In summary, integrating the five senses experience design into the children's picture book paratext, showing the world in the picture book in front of the children from a multi-dimensional perspective, is a new angle for the design of children's picture books, which can not only better restore the storyline of the picture book, create an immersive reading atmosphere for children, improve children's concentration and creativity, but also encourage children to actively participate in the story content of picture books, and increase children's experience and interest in picture book reading. Effectively establish a positive interaction between children and picture books. It is hoped that this research can open up new perspectives and ideas for children's picture book design. Keywords: Children Picture Book, Paratext Design, Five Senses Experience
Alternative Title
A Study on the Development of Picture Book Design for Children Using Para-Text and Five Sense Experience
Alternative Author(s)
Du Yuejiao
Affiliation
조선대학교 일반대학원
Department
일반대학원 디자인학과
Advisor
박재연
Awarded Date
2024-02
Table Of Contents
제1장 서론 2
1.1 연구의 배경 및 목적 2
1.1.1 연구의 배경 2
1.1.2 연구의 목적 8
1.2 연구의 범위 및 방법 11
1.2.1 연구의 범위 11
1.2.2 연구의 방법 12
1.2.3 연구의 흐름도 14
1.3 선행 연구 15
제2장 이론적 고찰 24
2.1 그림책의 이론 24
2.1.1 그림책의 개념 및 특징 · 24
2.1.2 그림책의 기원 및 발전 · 28
2.2 그림책 파라텍스트(Paratext)의 이론 36
2.2.1 그림책 파라텍스트의 개념 및 구성요소 36
2.2.2 그림책 파라텍스트의 기능 40
2.3 유아(만 5-6세)의 특징 42
2.3.1 생리적발달 특징 42
2.3.2 인지 및 심리적 발달 특성 49
2.4 오감체험의 이론 · 58
2.4.1 오감의 개념 및 특징 58
2.4.2 오감체험 디자인의 개념 및 발전 66
제3장 유아용 그림책의 현황 분석 및 문제점 72
3.1 유아용 그림책 72
3.1.1 현황 분석 72
3.1.2 시장 조사 · 76
3.1.3 문제점 · 91
3.2 파라텍스트 · 94
3.2.1 현황 분석 94
3.2.2 사례 분석 98
3.2.3 문제점 119
3.3 오감체험 디자인 121
3.3.1 현황 분석 · 121
3.3.2 조사 분석 · 123
3.3.3 문제점 139
3.4 오감체험에 기반한 그림책 파라텍스트 디자인의 실행 가능성 및 필요성 141
3.4.1 체험 측면에서의 실현 가능성 141
3.4.2 기술 측면에서의 실현 가능성 141
3.4.3 유아 인지발달 측면에서의 필요성 142
3.4.4 교육적 측면에서의 필요성 143
제4장 연구자 작품 연구 146
4.1 디자인 프로세스 146
4.1.1 디자인 방향 146
4.1.2 디자인 원칙 148
4.1.3 디자인 방안 152
4.1.4 디자인 프로세스 154
4.2 작품 디자인 161
4.2.1 그림책 작품 디자인 161
4.2.2 그림책 캐릭터 3D화 222
4.2.3 그림책 문화상품 디자인 개발 234
4.2.4 유아 그림책 작품 전시 248
제5장 전문가와 구매대상자 평가 252
5.1 전문가 평가 252
5.1.1 전문가 구성 252
5.1.2 인터뷰 목적과 문항 설정 253
5.1.3 인터뷰 과정 254
5.1.4 전문가 인터뷰의 결론 · 255
5.2 구매대상자 평가 262
5.2.1 연구 대상 262
5.2.2 평가 목적 및 문항 설정 263
5.2.3 인터뷰 과정 264
5.2.4 구매대상자 인터뷰의 결론 266
제6장 결론 278
6.1 연구결과 278
6.2 시사점 및 향후연구 282
참고문헌 286
국문초록 292
부록 295
Degree
Doctor
Publisher
조선대학교 대학원
Citation
두월교. (2024). 파라텍스트와 오감체험을 활용한 유아용 그림책 디자인 개발 연구.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/18635
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000737778
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General Graduate School > 4. Theses(Ph.D)
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