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도시 브랜딩에서 플렉시블 로고 표현에 관한 연구

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Author(s)
양편
Issued Date
2023
Keyword
도시브랜드 이미지, 로고 디자인, 플렉시블, 플렉시블 로고, 도시 로고, City Brand Image, Logo Design, Flexible, Flexible Logo, City Logo
Abstract
Competition between cities is growing increasingly intense with the on-going advancement of globalisation, making the establishment of city brands a prevalent competitive trend between cities worldwide. In recent years, cities in China have been paying more attention to city branding, and as the concept of city brands flourishes in China, a visual symbol is needed to reinforce people's impression of a city's brand. Consequently, city logo design has an increasingly prominent role in cities' brand image. In the area of new media and with the development of communication technologies, when establishing a visual image, it is necessary to consider how to align city logo design with local characteristics to make people more appreciative of the brand image.
The city logo is an important identification symbol in the city brand image. It is also a crucial visual expression of the city personality in the process of city brand positioning. The development of the times is promoting the development of the city. As an embodiment of the city's spiritual culture, the city brand symbol, in a visual form, shows the history of a city, the changes of the times, and the future development orientation of the city.
With a large population and rapid development, most cities in China have diversified elements. The traditional one-dimensional logo design can no longer reflect diversified urban characteristics. Therefore, many cities with similar problems cannot determine the city brand image logo. To address the current problems, the author tried to use flexible logo design to study urban logo design.
Today, with the development of digital media, compared with the single and limited traditional logo, the flexible logo is multi-dimensional, changeable, and sustainable. It is believed that the research on the method of flexible logo design can be introduced to diversified urban logo design and give it more possibilities.
Xiangyang, located in China's Hubei Province with rich resource endowments and a long history of advancement in the humanities and modern development, represents a typical Chinese city. Against this background, this study uses Xinyang City as the research case. As the brisk and diverse characteristics of flexible logos align with the rich and diversified culture of Xiangyang, this study employs the multiform expression of a flexible logo to present the brand image of the city.
This research identifies the relevant contents from existing research by reviewing numerous relevant documents and materials, examining the city brand logo design of Eastern and Western countries and summarising the design methods related to the multiform expression of a flexible logo from several cases exemplifying flexible city logos. Beginning with the multiform expression of a flexible logo, the study expounds on the concept of city brand image and flexible logos. Taking Xiangyang as a case, the study then analyses the feasibility of a flexible logo in Xiangyang's logo design, develops a positioning summary to establish a brand image for the city, and ultimately designs a brand logo to demonstrate the application of a flexible logo into the brand image of Xiangyang.
The research focus of this paper is on the performance of flexible logos in urban brand design. The research object, the flexible logo for Xiangyang City, Hubei Province, is only an experimental design. This research emphasizes the method of flexible logo design in urban brand design and analyzes the feasibility of flexible logos in the urban brand sign design for a diversified city like Xiangyang.
Through the case of Xiangyang's logo design, the research validates the multiform expression of flexible logo design for city brand image, providing new design ideas and a novel approach for the same type of brand image logo design for other Chinese cities in the future.|글로벌화의 발전에 따라 도시 간의 경쟁이 점점 더 치열해지면서 도시브랜드를 구축하는 것이 도시 경쟁의 주요 트렌드가 되었다. 최근 몇 년 동안 중국은 도시브랜드화 건설에 많은 관심을 기울이고 있다. 도시브랜드의 개념이 중국에 부상함에 따라 시각적 기호를 통해 도시브랜드에 대한 인식이 강화해질 필요가 있으며, 도시 로고 디자인은 도시브랜드 이미지 형성에 중요한 역할이 되었다. 오늘날 뉴미디어 시대 환경에서 홍보 기술의 발전과 함께 시각적 이미지의 구축에서 도시 로고 디자인의 표현 형식을 현지 도시의 특성에 맞게 시민들에게 더 잘 인식시킬 수 있는 방법을 고려해야 한다.
도시 로고는 도시 브랜드 이미지의 중요한 식별 기호이며 도시 브랜드의 포지셔닝하는 과정에서 개성을 반영하는 중요한 시각적 표현이다. 시대의 발전은 도시의 발전을 촉진하고 있으며, 도시 브랜드 로고는 도시 정신적 문화의 표현으로서 도시의 역사적과 시대적 변화 및 도시 미래의 발전을 상징적인 시각적 형태로 보여준다.
중국 도시는 인구가 많고 발전이 빠르며 대부분의 도시가 다원화된 발전을 보인다. 전통적인 정적 로고는 더 이상 다양한 도시 특성을 표현하기 부족하다. 따라서 같은 상황에 있는 도시들의 도시 브랜드 이미지 로고를 확정하기 어렵다. 연구자는 이러한 문제를 해결하기 위해 도시 로고 디자인에 대한 연구를 플렉시블 로고 디자인을도입하였다.
중국 후베이성 상양시는 풍부한 자원과 오랜 역사를 가진 도시로써 중국의 도시들 중에서도 충분한 대표성을 띄고 있어, 상양시를 연구 대상으로 선정하였다. 블렉시블 로고의 다양한 특성을 표현하는 방식은 상양시 자체의 풍부하고 다양한 문화를 표현하기에 매우 적합하다. 따라서 상양시 브랜드 이미지를 연구하기 위해 블렉시블 로고의 다양한 표현을 사용하였다.
중국 후베이성 상양시는 풍부한 물산과 오랜 역사를 가진 도시로 중국 도시 중 대표성이 있다. 그러므로 양양시를 연구 대상으로 선정되었다. 블렉시블 로고의 유연하고 다양한 특성은 상양시 자체의 풍부하고 다양한 문화와 매우 맞다. 따라서 상양시 브랜드 이미지를 연구하기 위해 블렉시블 로고의 다양한 표현을 사용하였다.
본 연구는 관련 문헌을 참고하여 기존 연구 결과에서 본 논문과 관련된 내용을 정리한다. 동서양 국가의 도시브랜드 로고 디자인 사례에 대한 연구를 통해 다양한 형태의 다양한 표현을 요약한다. 블렉시블 로고의 다양한 표현에서 시작하여 브랜드 이미지와 블렉시블 로고의 개념에 대해 논술한다. 상양시를 중심으로 도시브랜드 이미지 구축의 포지셔닝과 도시브랜드 이미지에서 블렉시블 로고의 적용 가능성에 중점을 둔다. 다양한 표현 형식을 통해 상양시 브랜드 로고 디자인을 진행한다.
연구 포커스는 도시 브랜드 디자인에서 플렉시블 로고의 표현에 대한 연구이다. 연구 대상인 후베이성 상양시의 로고는 실험적인 디자인으로만 사용되며, 도시 브랜드 디자인에서 플렉시블 로고 디자인 방법을 강조하고 상양시와 같은 다원적으로 발전하는 도시 브랜드 로고 디자인에서의 타당성을 제시한다.
상양시 도시 로고 디자인에서 도시브랜드 이미지에서 로고 디자인의 플렉시블 표현에 대한 디자인 영감을 얻는다. 향후 통일한 유형의 중국 도시브랜드 이미지 로고 디자인을 위한 새로운 디자인 아이디어와 참고 자료가 되고자 한다.
Alternative Title
A Study on the Expression of Flexible Logo in Urban Branding
Alternative Author(s)
YANG PIAN
Affiliation
조선대학교 일반대학원
Department
일반대학원 디자인학과
Advisor
장재욱
Awarded Date
2023-02
Table Of Contents
ABSTRACT

제1장 서론 2
1.1 연구 배경 2
1.2 연구 목적 3
1.3 연구 대상 4
1.4 연구 방법 5
1.5 연구 내용과 구조 6

제2장 도시브랜드 관련 컨셉 및 디자인 현황 9
2.1 도시와 브랜드 이미지에 관련 개념 9
2.1.1 도시의 개념 9
2.1.2 도시 브랜딩 이미지 13
2.1.3 로고 디자인의 기본 스타일 15
2.1.4 로고 디자인의 표현 방법 17
2.1.5 도시브랜드와 도시 브랜딩 17
2.1.6 브랜드 로고와 도시브랜드 로고 20
2.2 중국 및 중국 외의 도시 BI 디자인 현황 30
2.2.1 중국 도시 BI 디자인 현황 31
2.2.2 중국 외의 도시 BI 디자인 현황 39

제3장 플렉시블 로고의 분석 72
3.1 플렉시블 로고의 개념 72
3.2 플렉시블 로고의 발전 추세와 특징 74
3.2.1 플렉시블 로고의 추세 75
3.2.2 플렉시블 로고의 특징 76
3.3 플렉시블 로고의 장점 79
3.4 플렉시블 로고의 다양한 표현 형식 및 분석 82
3.4.1 플렉서블 로고의 다양한 표현 형식 82
3.4.2 플렉시블 로고 디자인의 표현 형식 분석 90
3.5 플렉시블 로고의 고려 사항 92
3.6 도시브랜드 이미지 디자인의 다원적 특징 93

제4장 상양시 플렉시블 로고 디자인 제안 98
4.1 상양시 도시 BI 현황 분석 98
4.1.1 상양시의 도시브랜드 이미지 현황 98
4.1.2 상양 도시브랜드 이미지 분석 103
4.1.3 상양시의 도시브랜드 이미지의 문제 115
4.2 상양시 도시 로고의 플렉시블 적용성 분석 115
4.2.1 상양도시민조사 116
4.2.2 상양시 도시산업 분석 120

제5장 상양시의 플렉시블 로고 디자인 128
5.1 상양시의 로고 디자인 제작원칙 128
5.1.1 도시브랜드 포지셔닝 128
5.1.3 로고 디자인 중 도시 특색 요소의 추출 129
5.2 상양시의 플렉시블 로고 디자인 제작 130
5.2.1 로고 디자인 시각화 130
5.2.2 로고 디자인의 색채 요소 추출 135
5.2.3 디자인 활용 138
5.2.4 플렉시블 로고 활용 139
5.3 디자인 검증 163

제6장 결론 166

참고문헌 168

국문초록 172

부록 175
Degree
Doctor
Publisher
조선대학교 대학원
Citation
양편. (2023). 도시 브랜딩에서 플렉시블 로고 표현에 관한 연구.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/18550
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000659354
Appears in Collections:
General Graduate School > 4. Theses(Ph.D)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2023-02-24
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